کد خبر: ۲۰۴۳۵۵
تاریخ انتشار: ۱۲ فروردين ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۶ 31 March 2016

سمپوزیوم روابط عمومی استان،گامی روبه جلوقراراست نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل به همت روابط عمومی استانداری و با مشارکت دبیرخانه سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در روزهای سی ام و سی و یکم اردیبهشت 95 دراردبیل برگزار شود. این سمپوزیوم که به تعبیری برای اولین بار در بین استان های کشور انجام خواهد گردید 4 بخش رقابتی، ارزیابی، نمایشگاه توانمندی ها و کارگاه های آموزشی را دربرخواهد داشت. بخش رقابتی سمپوزیوم در واقع، جشنواره روابط عمومی های برتر استان در رشته هایی مانند برنامه ریزی و پیوست های ارتباطی، مدیریت راهبردی روابط عمومی، ارتباطات الکترونیکی، مهندسی فرهنگی و ... خواهد بود تا نمونه هایی از کارهای فعالان روابط عمومی استان درباره این موضوعات مهم عرضه شوند.

در بخش ارزیابی ، انتخاب مدیران ارشد ارتباط گستر و کارشناسان برتر روابط عمومی پیش بینی شده که بی گمان در شناسایی ، معرفی و قدردانی از رویکرد و تلاش های این دوقشر مهم و جریان ساز اثرگذار خواهد بود. نمایشگاه توانمندی ها ، خدمات ، تجهیزات و فن آوری های ارتباطی ، تبلیغاتی که همه دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی می توانند در آن شرکت کنند و نهایتا کارگاه های آموزشی ، دو بخش دیگر سمپوزیوم خواهند بود که اهمیت هرکدام برای صاحب نظران و تلاش گران این حیطه ، آشکاراست.

بااین باور که ما انسان ها موجوداتي اجتماعي هستیم و براي حفظ اين ويژگي برجسته ، بايد از رويدادهاي مهم محیطی كه در آن زندگي مي كنيم آگاه باشيم ، هرگونه فعالیت سازنده در عرصه روابط عمومی و کمک به پویایی آن ، ارزشی ویژه می یابد زیرا چنانچه آگاهی یادشده به عنوان یکی از ضروريات زندگي ايده ال ، تحقق نیابد نتیجه ای جز عقب ماندن از كاروان پرشتاب پيشرفت حاصل نخواهد شد. واقعیت این است امروزه داشتن اطلاعات و دانش روز به عنوان لازمه رقابت در عرصه هاي مختلف از ملاك هاي برتري جامعه اي نسبت به جامعه ديگر به شمار می روند و شکی ندارم دست اندرکاران متعهد و مسلط درحوزه روابط عمومی در صورت فراهم شدن چند شرط اساسی ، مي توانند در سازمان های مختلف اعم از دولتي يا خصوصي ، كوچك و يا بزرگ نقش های ارزنده ای ايفا و در برقراري ارتباط موثر با مخاطبان و افكار عمومي کام یاب شوند.

شرط نخست ، شناخت جایگاه روابط عمومی از سوی مدیران بالادستی و جلوگیری از تحمیل هرگونه بیگاری به دست اندرکاران روابط عمومی است زیرا روابط عمومي زنده ، مجموعه اي است كه به دور از روزمرگي و پذیرش بیگاری ، با درك صحيح شرايط وعملياتي كردن برنامه هاي كوتاه ، ميان و بلند مدت ، برای صیانت و ارتقای موقعيت سازمان و نهايتا رقابت در عصر سایبربکوشد. نباید فراموش کرد روابط عمومي ها به عنوان معجوني از تلفيق هنر،ادبيات، جامعه شناسي و روان شناسي در صورتی که با بی مهری ها ، مواجه نشوند بركاتي نظير مردم دوستي را به دنبال خواهند آورد ، پس آناني كه به روابط عمومي ها اهمیت نمي دهند و آن ها را به سمت روزمرگي، به دوش كشيدن بخشي از وظايف ديگر حوزه ها و نهايتا فعاليت هاي غير مرتبط سوق مي دهند ، در حقیقت ره آوردهایی چون فرصت سوزی ها، كاهش انگيزه كاري و رخوت را به اين مجموعه به ارمغان می آورند.

شرط دوم ، كسب توانايي ها علمي و مهارتی و حرکت برمبنای اصول علمی است . روابط عمومی که بخواهد به عنوان عنصر تصمیم ساز، وظايف خود را هم در قبال سازمان وهم در مقابل مردم ، با شایستگی انجام دهد و ركني براي كسب و حفظ تفاهم با مخاطب باشد با دست و ذهن خالی هرگز نخواهد توانست این هدف متعالی را عملی کند زیرا توجه جدی به مباحثی نظیر دولت الكترونيك و حرکت به سمت دولت موبايل با دارابودن توانمندی کافی در تولید محتوا ، از جمله بایدهای جدی در این راستاهستند. اگر روابط عمومي ها را در نگاهی ، به دو گروه عمده مفهومي و كاربردي طبقه بندي كنيم استفاده از دولت موبایل می تواند ابزارموثری برای روابط عمومي مدرن در مدیریت اطلاعات و حتی مدیریت شایعات باشد چرا كه با هزينه اي اندك ، می توان در فرآيند هايي مانند اطلاع رساني سریع به اقشار و جامعه هدف و ...از آن بهره جست.

شرط سوم ، آشنایی کافی با مخاطبان روابط عمومی یا جامعه هدف آن است چراکه هر یک از مخاطبان روابط عمومي ممكن است جزو يكي از 3 دسته عمده مخاطبان يعني مخاطبان خاموش، آگاه و يا فعال باشد . در تعبیری ساده ، مخاطبان خاموش به افرادی گفته مي شود كه موقعيت موجود را چنان كه بايد درك نمي كنند و واكنشي نیز به آن نشان نمي دهند . نوع دوم ، مخاطبانی هستند كه موقعيت ها را متوجه ، ليكن واكنشي به آن ها نشان نمي دهند و نهايتاً مخاطبان گونه سوم ، همان هايي هستند كه هم موقعيت را به بهترين شكل درك مي كنند و هم نسبت به آن عکس العمل نشان مي دهند.

با مد نظر قراردادن اين شروط و نگاهي به اهداف روابط عمومي كه تلاش ها و اقدامات آگاهانه و برنامه ريزي شده براي استقرار تفاهم متقابل بين سازمان و گروه هاي مورد نظر یکی از تعاریف آن محسوب مي شود، بی گمان ، نخستین سمپوزیوم روابط عمومی در استان گامی رو به جلودر تبیین اهمیت ، بایدها و نبایدها و برکات بهادادن به این دانش جهانی می باشد که امید می رود به نتایج مثبت و ماندگار در منطقه بیانجامد.

محمدرضا نوذریان  
فعال حوزه روابط عمومی


منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۷
hassan
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
موضوع نو و جالبی ست موفق باشید
حمیدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۱۰ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۳
در اینکه روابط عمومی دانشی جهانی و ظریف است، شکی نیست و فرمایشات نویسنده محترم بسیار بجا و علمی میباشد. اما متاسفانه در تدابیر دولت امید شاهد ادغام و کمرنگ شدن این حوزه پر اهمیت بویژه در استانداری ها بعنوان عالیترین دستگاه های حاکمیتی هستیم.....
یعقوبی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۵۶ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۴
مطلب بسیار جالب وآموزنده ی خوبی است مخصوصا برای دانشجویان وآشنای قشرهای مختلف با این موضوعات ،باتشکرازآقای نوذریان ،
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۶
تشکر استاد نوذریان
مطالب آموزنده هستن...
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۹:۳۱ - ۱۳۹۵/۰۱/۱۸
درپاسخ به پیام آقا یا خانم حمیدی باید عرض کنم ادغام و در حقیقت انحلال تدریجی روابط عمومی ها خصوصا در استانداریها ، کار سازمان مدیریت و برنامه ریزی کشور است که لطمات آن در آینده نمایان خواهد شد در عصر فعلی که ارتباطات و اطلاع رسانی حرف اول را میزند اینگونه تصمیمات واقعا تاسف بارند . حق اینها همان بود که خودشان ادغام شوند...
بیژن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۲۴ - ۱۳۹۵/۰۲/۱۱
با سلام احتراما در تائید فرمایش پیام دهنده ناشناس یادآوری میکنم که برای ارتقای روابط عمومی استانداریها به اداره کل ، دولت محترم قبلی مصوبه ای گذرانده بود .بااین ادغام اخیر ظاهرا سازمان مدیریت کاررا بجایی رسانده که راسا مصوبه دولت را هم لغو میکنند بااین وضع همین امروز و فرداست که این آقایان قوانین تصویب شده در مجلس را هم تعطیل کنند و هرطور دلشان خواست حکومت کنند
اکبر
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۴:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۲/۲۶
سلام علیکم . بنده پس از دیدن کامنت آقا بیژن به سایت یکی دو استانداری کشور سرزدم مثل اینکه ادغام ادارات کل روابط عمومی در همه استانداری ها ازجمله استانداری همدان و... اتفاق نیفتاده و این موضوع در استان ما انجام شده یعنی بازهم وقتی حرف از عقب گرد شده اردبیل گوی سبقت را ازدیگران ربوده است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار