قراراست نخستین سمپوزیوم روابط عمومی استان اردبیل به همت روابط عمومی استانداری و با مشارکت دبیرخانه سمپوزیوم بین المللی روابط عمومی در روزهای سی ام و سی و یکم اردیبهشت 95 دراردبیل برگزار شود. این سمپوزیوم که به تعبیری برای اولین بار در بین استان های کشور انجام خواهد گردید 4 بخش رقابتی، ارزیابی، نمایشگاه توانمندی ها و کارگاه های آموزشی را دربرخواهد داشت. بخش رقابتی سمپوزیوم در واقع، جشنواره روابط عمومی های برتر استان در رشته هایی مانند برنامه ریزی و پیوست های ارتباطی، مدیریت راهبردی روابط عمومی، ارتباطات الکترونیکی، مهندسی فرهنگی و ... خواهد بود تا نمونه هایی از کارهای فعالان روابط عمومی استان درباره این موضوعات مهم عرضه شوند.
در بخش ارزیابی ، انتخاب مدیران ارشد ارتباط گستر و کارشناسان برتر روابط عمومی پیش بینی شده که بی گمان در شناسایی ، معرفی و قدردانی از رویکرد و تلاش های این دوقشر مهم و جریان ساز اثرگذار خواهد بود. نمایشگاه توانمندی ها ، خدمات ، تجهیزات و فن آوری های ارتباطی ، تبلیغاتی که همه دستگاه های اجرایی و بخش خصوصی می توانند در آن شرکت کنند و نهایتا کارگاه های آموزشی ، دو بخش دیگر سمپوزیوم خواهند بود که اهمیت هرکدام برای صاحب نظران و تلاش گران این حیطه ، آشکاراست.
بااین باور که ما انسان ها موجوداتي اجتماعي هستیم و براي حفظ اين ويژگي برجسته ، بايد از رويدادهاي مهم محیطی كه در آن زندگي مي كنيم آگاه باشيم ، هرگونه فعالیت سازنده در عرصه روابط عمومی و کمک به پویایی آن ، ارزشی ویژه می یابد زیرا چنانچه آگاهی یادشده به عنوان یکی از ضروريات زندگي ايده ال ، تحقق نیابد نتیجه ای جز عقب ماندن از كاروان پرشتاب پيشرفت حاصل نخواهد شد. واقعیت این است امروزه داشتن اطلاعات و دانش روز به عنوان لازمه رقابت در عرصه هاي مختلف از ملاك هاي برتري جامعه اي نسبت به جامعه ديگر به شمار می روند و شکی ندارم دست اندرکاران متعهد و مسلط درحوزه روابط عمومی در صورت فراهم شدن چند شرط اساسی ، مي توانند در سازمان های مختلف اعم از دولتي يا خصوصي ، كوچك و يا بزرگ نقش های ارزنده ای ايفا و در برقراري ارتباط موثر با مخاطبان و افكار عمومي کام یاب شوند.
شرط نخست ، شناخت جایگاه روابط عمومی از سوی مدیران بالادستی و جلوگیری از تحمیل هرگونه بیگاری به دست اندرکاران روابط عمومی است زیرا روابط عمومي زنده ، مجموعه اي است كه به دور از روزمرگي و پذیرش بیگاری ، با درك صحيح شرايط وعملياتي كردن برنامه هاي كوتاه ، ميان و بلند مدت ، برای صیانت و ارتقای موقعيت سازمان و نهايتا رقابت در عصر سایبربکوشد. نباید فراموش کرد روابط عمومي ها به عنوان معجوني از تلفيق هنر،ادبيات، جامعه شناسي و روان شناسي در صورتی که با بی مهری ها ، مواجه نشوند بركاتي نظير مردم دوستي را به دنبال خواهند آورد ، پس آناني كه به روابط عمومي ها اهمیت نمي دهند و آن ها را به سمت روزمرگي، به دوش كشيدن بخشي از وظايف ديگر حوزه ها و نهايتا فعاليت هاي غير مرتبط سوق مي دهند ، در حقیقت ره آوردهایی چون فرصت سوزی ها، كاهش انگيزه كاري و رخوت را به اين مجموعه به ارمغان می آورند.
شرط دوم ، كسب توانايي ها علمي و مهارتی و حرکت برمبنای اصول علمی است . روابط عمومی که بخواهد به عنوان عنصر تصمیم ساز، وظايف خود را هم در قبال سازمان وهم در مقابل مردم ، با شایستگی انجام دهد و ركني براي كسب و حفظ تفاهم با مخاطب باشد با دست و ذهن خالی هرگز نخواهد توانست این هدف متعالی را عملی کند زیرا توجه جدی به مباحثی نظیر دولت الكترونيك و حرکت به سمت دولت موبايل با دارابودن توانمندی کافی در تولید محتوا ، از جمله بایدهای جدی در این راستاهستند. اگر روابط عمومي ها را در نگاهی ، به دو گروه عمده مفهومي و كاربردي طبقه بندي كنيم استفاده از دولت موبایل می تواند ابزارموثری برای روابط عمومي مدرن در مدیریت اطلاعات و حتی مدیریت شایعات باشد چرا كه با هزينه اي اندك ، می توان در فرآيند هايي مانند اطلاع رساني سریع به اقشار و جامعه هدف و ...از آن بهره جست.
شرط سوم ، آشنایی کافی با مخاطبان روابط عمومی یا جامعه هدف آن است چراکه هر یک از مخاطبان روابط عمومي ممكن است جزو يكي از 3 دسته عمده مخاطبان يعني مخاطبان خاموش، آگاه و يا فعال باشد . در تعبیری ساده ، مخاطبان خاموش به افرادی گفته مي شود كه موقعيت موجود را چنان كه بايد درك نمي كنند و واكنشي نیز به آن نشان نمي دهند . نوع دوم ، مخاطبانی هستند كه موقعيت ها را متوجه ، ليكن واكنشي به آن ها نشان نمي دهند و نهايتاً مخاطبان گونه سوم ، همان هايي هستند كه هم موقعيت را به بهترين شكل درك مي كنند و هم نسبت به آن عکس العمل نشان مي دهند.
با مد نظر قراردادن اين شروط و نگاهي به اهداف روابط عمومي كه تلاش ها و اقدامات آگاهانه و برنامه ريزي شده براي استقرار تفاهم متقابل بين سازمان و گروه هاي مورد نظر یکی از تعاریف آن محسوب مي شود، بی گمان ، نخستین سمپوزیوم روابط عمومی در استان گامی رو به جلودر تبیین اهمیت ، بایدها و نبایدها و برکات بهادادن به این دانش جهانی می باشد که امید می رود به نتایج مثبت و ماندگار در منطقه بیانجامد.
محمدرضا نوذریان
فعال حوزه روابط عمومی