در سومین سالگرد تولد سرپرستی روزنامه آسیا در مشهد مطرح شد؛
حضور فعالان حوزه اقتصاد و صنعت در سومین سالگرد سرپرستی روزنامه آسیا در مشهد به مکانی برای طرح مسائل آنان تبدیل شد از اینکه «دولت پولدار با واردات و دولت بی‌پول با مالیات، کمر تولید و صنعت را خم کردند» یا اینکه «بخش تولید، بهره با نرخ ۳۰ درصدی باید به بانک پرداخت کند که ۷ الی ۸ برابر میانگین جهانی است»!؟
کد خبر: ۲۰۰۰۲۳
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹ 19 March 2016
به گزارش تابناک رضوی، فیروز ابراهیمی در این مراسم، اظهار کرد: ما مدیرانی داریم که تاکنون ریالی به دولت بدهکار نیستند، بنابراین این توفیق و ظرفیت را نباید دست کم گرفت.
دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان خاطر نشان کرد: ما نیاز داریم هم در حوزه علم و هم آموزش به روز باشیم اما قبل از آن باید به این نکته توجه کرد که بخش تولید، بهره با نرخ ۳۰ درصدی باید به بانک پرداخت کند که ۷ الی ۸ برابر میانگین جهانی است.
مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی با اشاره به اینکه متاسفانه از بخش تولید هیچ حمایتی نمی شود، اظهار کرد: در دولت گذشته یکبار با اعتراض یکی از دولتمردان مواجه نشدیم اما متاسفانه در طول ۳۰ ماه دولت فعلی بخش تولید با کارت زرد و قرمز از سوی دولت مواجه شده است که این امر نشان می دهد آستانه تحمل دولت پایین است.

ابراهیمی با اشاره به ایجاد ۲۵۰ هزار شغل در سال گذشته عنوان کرد: ایجاد شغل بالاترین عبادت است، اما متاسانه جفا به تولید فصل مشترک همه دولت ها است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان ادامه داد: هیچ تردیدی نداریم که کاستی در حوزه آموزش داریم و باید در اولویت قرار گیرد اما متاسفانه ما در شرایطی هستیم و دردها و زخم های عمیق تری داریم که ممکن است اولویت نباشد، ما گرفتاری های بزرگ تری داریم.

وی با بیان اینکه هزینه ایجاد یک شغل مولد براساس آمار رسمی ۳۰۰ میلیون تومان است، افزود: به عبارتی کارآفرین با ایجاد یک شغل، ۳۰۰ میلیون تومان به دولت و جامعه کمک کرده است، به طور مثال اگر کارخانه ای ۱۰۰ شغل ایجاد کرده باشد، یعنی 30 میلیارد تومان بار از دوش جامعه برداشته است.

ابراهیمی با اشاره به اینکه فعالین سیاسی به بخش تولید به عنوان گاو شیرده نگاه می کنند، اظهار کرد: رئیس جمهور در اولین سفر خود به ترکیه در ضیافت شام از اردوغان سوال می کند، نقش دولت ترکیه در تولید ناخالص ملی چیست؟ اردوغان پاسخ می دهد صفر، البته این گفته اغراق است اما می توان گفت نقش دولت ترکیه در اقتصاد ۱۰ درصد است.

دبیر خانه صنعت، معدن و تجارت استان ضمن انتقاد از عملکرد بانک مبنی بر اینکه قراردادهای فی مابین کارخانه دار و بانک را به تولید کننده نمی دهد، یادآور شد: قراردادهایی که بانک با بخش اقتصاد خصوصی می بندد، قراردادهای ترکمن چای است.


تعالی فرهنگ کار و کسب، رسالت روزنامه اقتصادی آسیا در مشهد است

سرپرست روزنامه اقتصادی آسیا در مشهد، در این مراسم با بیان اینکه در طول 3 سال گذشته روزنامه آسیا، سعی در نگرشی متفاوت نسبت به رسانه و اقتصاد داشته است، اظهار داشت: برگزاری دوره های آموزشی در حوزه های مدیریت و بازار، یکی از فعالیت های روزنامه، در این راستا بوده است.

محسن رضوی، رسالت روزنامه آسیا را تعالی فرهنگ کار و کسب دانست و افزود: در جامعه واژه کسب و کار، متداول است ولی این تقدیم و تاخر واژه ها و عدم رعایت آنها، به نوعی یک پارادایم ذهنی ایجاد کرده است و به اعتقاد ما، کار بر کسب، اولویت دارد و جامعه باید بپذیرد که اگر کسب و اکتساب (بدست آوردنی)، وجود داشته باشد، پس از رویداد کار، تحقق می یابد نه قبل از آن.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی ضمن اشاره به اینکه سال گذشته، پر از فراز و نشیب های سیاسی و اقتصادی بود، گفت: سال گذشته در یک نگاه، با لوزان شروع و در ادامه با برجام 1 و 2 و نهایتا با فرجام انتخابات مجلس، به پایان یافت. اتفاقاتی که هرکدام تأثیرات ویژه ای در سرنوشت سیاسی، اقتصادی و سیاسی مردم و کشور داشت.

رضوی، تیره شدن روابط روسیه و ترکیه را یکی دیگر از اتفاقات مهم سال قبل خواند و تأکید کرد:  تأثیر مستقیم این موضوع در اقتصاد ایران بسیار محسوس است. روسیه با واردات 300 میلیاردی سالانه خود که 85 درصد مایحتاجش را شامل می شود و بخش اعظم آن توسط ترکیه تأمین می شد، اکنون منتظر پیشنهادات بازار ایران است. 4 میلیون توریست روس که ماهانه به ترکیه مسافرت می کردند نیز فرصت استثنایی برای گردشگری ایران است

مریم علیزاده، عضو حزب اعتماد ملی خراسان رضوی نیز با تاکید بر تساوی حقوق زن و مرد در اسلام اظهار کرد: اگر ثروت و موقعیت اجتماعی خدیجه تبود هیچ گاه اسلام به اوج پیشرفت نمی رسید.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی خاطر نشان کرد: دستیابی به توسعه مستلزم آن است که هم از نگاه مرد و هم زن بهره بگیریم، از این رو باید افکار غلط مربوط به برتری مرد را در جامعه از بین برد.

وابستگی به اقتصاد نفتی باید سریع تر ازبین برود

محمد مهدیزاده نیز در این مراسم عنوان کرد: مشکل اصلی اقتصاد کشور ما آن است که ما از نفت ارتزاق می کنیم و تا زمانی که پول نفت به کشور تزریق شود فرهنگ کار جایگاهی نخواهد داشت.

این مدرس بازاریابی با اشاره به مدیریت خوب اقتصادی کشور هنگ کنگ افزود: مساحت هنگ کنگ به اندازه قشم و جمعیت آن به اندازه تهران است، اما ضریب بیکاری منفی ۳ درصد است، حال آن که این کشور فاقد هر گونه منابع زیرزمینی است، از این رو جایگاه آموزش بیش از پیش احساس می شود.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی اظهار کرد: برای خروج از بحران اقتصادی باید وابستگی به اقتصاد نفت را قطع کنیم، چرا که در این صورت است که آموزش جایگاه خاص خود را پیدا می کند.

مهدیزاده با اشاره به اینکه دنیای اقتصاد ۲۴ تخصص دارد، افزود: کشوری که به لحاظ فرهنگی غنی باشد می تواند داشته هایش را به خوبی مدیریت کند، نکته مهم و حائز اهمیت آن است که ما نمی توانیم با در آوردن ادا و تقلید از دنیای مدرن، مدرن تلقی شویم.

نیاز بازار امروز، مشاوران تخصصی در هر حوزه است


در ادامه، معاصری اظهار کرد: ایران از لحاظ منابع طبیعی و زیرزمینی نسبت به سایر کشورها پیشرو است اما متاسفانه از لحاظ پیشرفت و تولید پایین است، این به معنای آن است که این کشورها بیش از آن که قانون مدار باشند قانون گریز هستند.

این مشاور اقتصادی با تاکید بر آموزش جامعه عنوان کرد: اگر افراد جامعه آموزش ببینند گرفتار دسیسه نخواهند شد و تاریخ نشان داده است که جامعه بدون آموزش چه در حوزه سیاسی و چه در حوزه اقتصادی راحت تر تحریک می شوند.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی با بیان اینکه متاسفانه به طور تخصصی در حوزه آموزش ورود پیدا نکردیم، افزود: در حال حاضر مشاورین اقتصادی در هر زمینه و صنعتی ورود پیدا می کنند حال آن که مشاوره در هر حوزه ای باید تخصصی صورت گیرد.

معاصری تاکید کرد: ما باید در حوزه آموزش به سمت جامعه حرکت کنیم تا دستاورد بهتری حاصل کنیم.

اقتصاد بخش خصوصی باید در سیاست هم همانند مسایل دیگر هزینه کند


مهندس مجتبی سادات محمدی نیز اظهار کرد: برخی در ایران به دنبال آن هستند که ایران را به کره شمالی تبدیل کنند و برخی نیز به دنبال آن هستند که از ایران کره جنوبی بسازند، البته آن چه بر می آید آن است که گروه دوم موفق تر عمل کند بنابراین باید در صحنه باشیم و هم افزایی داشته باشیم.

رئیس حزب کارگزاران خراسان رضوی تصریح کرد: بزرگ ترین مشکل تیم اقتصادی آن است که در سیاست حضور ندارند، حال غافل از آن که منافع شان از این ناحیه ضربه خواهد خورد، به طور مثال اگر تیم اقتصادی در ۸ سال گذشته، تیم اقتصادی وارد صحنه می شد مجبور به متحمل شدن ضربات اقتصادی نبود.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی افزود: همان گونه که بخش اقتصاد خصوصی باید هزینه ای را صرف پژوهش کند، باید هزینه ای را هم صرف مباحث سیاسی کند، از این رو امیدواریم به تدریج دوستان اقتصادی وارد میدان شوند، از این رو روزنامه هایی همچون اقتصاد آسیا می توانند در زمینه تاثیر بخش اقتصادی در حوزه سیاسی کمک کنند.

سادات ادامه داد: ایران اگر بتواند خودش را از روسیه جدا کند در حوزه اقتصادی منافع بیشتری عایدش خواهد شد، حال آن که بیشتر ضرباتی که جامعه مدنی می خورد ناشی از ارتباط با روسیه است، هر چند که ممکن است ما در یک بخش منافعی با روسیه داشته باشیم و در بخش دیگر مضراتی را باید متحمل شویم.

رئیس حزب کارگزاران خراسان رضوی خاطر نشان کرد: از آن جایی که لیست ائتلاف اصلاح طلبان مشتمل بر ۵ نفر بود، همه حوزه ها و بخش ها به منظور حضوردر لیست مطالبه گر بودند حال آن که نمی توانستیم از هر حوزه ای در این لیست ۵ نفره نماینده داشته باشیم.


بخش اقتصادی موازی با بخش سیاسی باید حرکت کند


در ادامه مجتبی بهاروند؛ رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی استان اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است از این رو بخش خصوصی قدرتی ندارد، بنابراین این ایراد که بخش خصوصی به حوزه سیاسی ورود پیدا نمی کند را ناشی از مشکلات عمیق در حوزه بخش اقتصاد خصوصی می دانم.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی خاطر نشان کرد: دولت نمی تواند با بخش خصوصی رقابت کند، از این رو معتقدم مشکل بخش اقتصادی، سیاست زدگی آن است و دولتمردان ما بر خلاف بسیاری از کشورهای دیکر همچون ترکیه، اقتصاد خصوصی را به حساب نمی آورند.

بهاروند تصریح کرد: متاسفانه هنوز دولت پس از گذشت ۳۷ سال از انقلاب اسلامی نگاه مطلوبی به بخش اقتصادی ندارد، بنابراین اگر شورای نگهبان چندین فرد اقتصادی را تایید می کرد، نمی گذاشتند اقتصادیان وارد حوزه سیاسی شوند و تنها مطالبه سیاسیون آن است که اقتصادیون منابع مالی را تأمین کنند.

رئیس کمیسیون حقوقی و قضایی اتاق بازرگانی استان خاطر نشان کرد: یکی از دلایل موفقیت حزب عدالت و توسعه ترکیه آن است که بخش اقتصادی را موازی با بخش سیاسی پر رنگ کرده است.


اقتصاد را نمی توان از سیاست و سیاست را نمی توان منفک از اقتصاد دانست

فریبرز دخانیان نیز عنوان کرد: بیش از ۸۰ درصد اقتصاد ما دولتی است، و دولت هم برای تامین هزینه های خود ثروت فروشی می کند و فعالان اقتصادی هم از این قاعده مستثنی نیستند، حال آن که فعالین اقتصادی باید با سرمایه گذاری خصوصی به طور مثال در معدن ارزش افزوده ایجاد کنند.

این مشاور اقتصادی تصریح کرد: دولت ۹۵ درصد ثروت را در اختیار دارد و از محل آن بودجه و هزینه سایر بخش ها را تامین می کند، برای مانور بخش خصوصی باید یک بسترسازی در قالب قوانین صورت گیرد تا در این بستر اصناف و بانگاه های اقتصادی تعریف شوند.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی با تاکید بر اینکه اقتصاد را نمی توان از سیاست و سیاست را نمی توان منفک از اقتصاد دانست، تصریح کرد: نیروی انسانی مهم عامل اقتصادی است، چرا که بدون داشتن نیروی انسانی نمی توان از دانش و امکانات بهره گرفت.

دخانیان اظهار کرد: دولت باید فضا را باز گذارد تا یک فعال اقتصادی نگاه تساوی بر استفاده از حق مرد و زن آینده خوبی را رقم زند.

این مشاور اقتصادی با تاکید بر حوزه آموزش فعالین اقتصادی اظهار کرد: آموزش و کسب مهارت می تواند مکمل خوبی برای فعالیت اقتصادی محسوب شود، از این رو وزارت علوم هم دوره هایی را به منظور کسب و کار ایجاد کند، همچنین این دوره ها باید مدیریت شده باشد.

وی تاکید کرد: در حال حاضر فعالان بخش اقتصادی نیاز به متخصص ندارند، چرا که ما در بخش مدیریتی مشکل داریم فعالان اقتصادی باید مشارکت داشته باشند و مهارت را یاد گیرند.

دخانیان ادامه داد: مدیریت حوزه کسب  و کار باید به روز باشند، از این رو مدیران ارشد باید این مساله را بپذیرند، چرا که در خیلی از مباحث به روز نیستند، سپس سایرین رابا خود همراه کنند، تا اثر بخشی آموزش را در حوزه کسب و کار مشاهده کنند.

تحرک در بازار مسکن در سال ۹۵

عابدزاده رییس اتحادیه املاک نیز در این مراسم اظهار داشت: وجود صندوق های قرض الحسنه، تبرک و پدیده مزید بر علت رکود بازار مسکن در مشهد شدند، اما خوشبختانه با تعیین هیئت مدیره جدید، صنعت ساختمان رو به رشد خواهد بود.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد

وی با بیان اینکه ما سالیانه ۱ میلیون تا ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار مسکن نیاز داریم، یادآور شد: هر چند ممکن است بازار رهن و اجاره رونق گیرد، باز هم نیازمند تدارک دیدن مسکن هستیم.

وی افزود: در اقتصاد ایران هیچ چیز قابل پیش بینی نیست و از هیچ چیز قطعی نمی توان صحبت کرد بلکه همه چیز بر حسب حدس و گمان است.

عابدزاده افزود: وام مسکن ۱۲۰الی ۱۶۰ میلیونی بازار مسکن را از رکود خارج خواهد کرد و از آن جایی که بازار مسکن هم مستلزم تورم است، از این رو دولت باید بپذیرد کار و کسب را از رکود خارج کند و مسکن هم تابعی از بازار است.

رئیس اتحادیه املاک مشهد خاطر نشان کرد: تحرک در بخش مسکن، تحرک در سایر بخش ها را ایجاد می کند، اعطای وام دولت به مردم باعث می شود که بازار مسکن از رکود خارج شود.

وی عنوان کرد: ارزیابی بنده این است از تابستان ۹۵ خرید و فروش در بازار مسکن ایجاد می شود و از سال ۹۶ افزایش قیمت مسکن را در پی خواهیم داشت.

مشکلات دولت پولدار و دولت بی‌پول؟! / یک کارآفرین،با ایجاد هرشغل 300میلیون تومان بار از دوش جامعه و مردم برمی‌دارد
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار