کیوسک بین المللی «تابناک»؛
همان گونه که انتظار می رفت، در پی اعلام تشکیل یک واحد فدرال در شمال سوریه توسط کردهای این کشور، طرف های مختلف بین المللی درباره آن به موضع گیری و اظهارنظر پرداخته اند. روسیه، آمریکا و سازمان ملل، به همراه دولت سوریه و معارضین، همگی در این زمینه به ابراز نظر پرداخته اند. در همین حال، پوتین از توان بازگشت به سوریه تنها ظرف چند ساعت سخن گفته است.
کد خبر: ۱۹۹۷۵۰
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۴:۵۷ 18 March 2016
8 March 2016
واکنش‌های بین‌المللی به تشکیل ساختار فدرال توسط کردهای سوریههمان گونه که انتظار می رفت، در پی اعلام تشکیل یک واحد فدرال در شمال سوریه توسط کردهای این کشور، طرف های مختلف بین المللی درباره آن به موضع گیری و اظهارنظر پرداخته اند. روسیه، آمریکا و سازمان ملل، به همراه دولت سوریه و معارضین، همگی در این زمینه به ابراز نظر پرداخته اند. در همین حال، پوتین از توان بازگشت به سوریه تنها ظرف چند ساعت سخن گفته است. 

به گزارش «تابناک»، واکنش ها به اعلام تشکیل منطقه فدرال توسط کردها در شمال سوریه، یکی از مهمترین موضوعاتی است که امروز مورد توجه مطبوعات و رسانه های بین المللی قرار گرفته است. خبرگزاری «اسپوتنیک» اظهارات معاون وزارت خارجه روسیه در این زمینه بازتاب داده که گفته کرد‌ها به طور یکجانبه و خارج از مذاکرات ژنو نمی‌توانند درباره مسائل مربوط به فدرالی شدن مناطق کردنشین در سوریه تصمیم بگیرند. میخائیل بوگدانف گفته: «مذاکرات در باره سوریه، از جمله مسائلی مانند برقراری آتش و فرایند سیاسی و ثبات در این کشور، باید در یک روند فراگیر و در قالب مذاکرات سوری- سوری انجام شود». این مقام روس تأکید کرده که هیچ یک از طرف‌ها نباید موضع خود را به دیگری تحمیل کند بلکه هرگونه تصمیم گیری باید بر اساس توافق انجام شود. 

*****

«ایتارتاس»، دیگر خبرگزاری روسی، اظهارات سخنگوی رئیس جمهور این کشور را مورد توجه قرار داده که بر ضرورت حفظ سوریه به عنوان کشوری یکپارچه تأکید کرده است. به گفته دیمتری پسکوف، نظام حکومتی سوریه مساله‌ای داخلی است که فقط به مردم سوریه مربوط می‌شود. وی نیز همچون بوگدانف اظهار داشته: «این موضوع باید درچارچوب مذاکرات ملی سوریه که در آن تمام گروه‌های قومی ومذهبی ساکن سوریه شرکت می‌کنند، ازجمله کرد‌ها، سنی‌ها وعلوی‌ها حل وفصل شود... برای روسیه اهمیت فراوان دارد که سوریه کشوری یکپارچه باقی بماند». در عین حال، این مقام روس تأکید کرده که روسیه همواره بر مشارکت کردهای سوریه درمذاکرات ژنو تاکید دارد.

*****

همزمان، دولت سوریه نیز مخالفت صریح خود را با فدرال اعلام شدن مناطق شمال این کشور اعلام کرده است. بر اساس گزارش «سانا» (خبرگزاری رسمی سوریه)، در پی اعلام تشکیل حکومت فدرالی در مناطق تحت کنترل کرد‌ها، دولت سوریه مخالفت خود را با نظام فدرالی کرد‌ها اعلام کرد. یک منبع در وزارت خارجه سوریه با هشدار نسبت به اقدام علیه وحدت ملت و سرزمین سوریه، تأکید کرده که طرح موضوع اتحادیه یا حکومت فدرالی، موجب آسیب به وحدت سرزمینی سوریه خواهد شد و این مسئله با قانون اساسی و مفاهیم ملی و تصمیمات بین المللی در تناقض است. به گفته وی، اعلامیه‌هایی از این دست، هیچ ارزش قانونی ندارد و هیچ تأثیر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی تا زمانی که برخاسته از اراده تمامی اقشار سوریه نباشد، نخواهد داشت.

*****

موضع آمریکا در قبال اعلام نظام فدرال توسط کردها، موضوعی است که خبرگزاری فرانسه به آن پرداخته است. به نوشته این خبرگزاری، آمریکا هشدار داده تلاش گروه‌های کرد را در کشور جنگزده سوریه برای تشکیل یک منطقه فدرالی خودمختار به رسمیت نخواهد شناخت و از چندپاره‌ شدن سوریه حمایت نمی‌کند و هرگونه مدل فدرالی، باید از دل گفت و گوهای صلح بیرون بیاید. مارک تونر، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته: «ما به روشنی گفته‌ایم هیچ گونه منطقه خودمختار را در سوریه به رسمیت نمی‌شناسیم». با این وجود، اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا، طی اظهاراتی گفته کردهای سوری همچنان بهترین هم پیمان نظامی پنتاگون در مبارزه با تروریست‌های داعش به شمار می‌روند. وی افزوده: «ما قدردان آن‌ها هستیم و تمایل داریم به این مشارکت و همکاری ادامه دهیم». 

*****

این مواضع، در شرایطی مطرح می شود که مذاکرات صلح سوریه در ژنو نیز در جریان است. به نوشته «رویترز»، استفان دی میستورا، نماینده ویژه سازمان ملل در امور سوریه که وظیفه هماهنگی مذاکرات را بر عهده دارد نیز درباره تصمیم اخیر کردها به موضع گیری پرداخته و گفته هم دولت سوریه و هم معارضین، فدرالی شدن سوریه را رد می کنند. وی در این زمینه اظهار داشته: «اختلافات بین هیئت دولت سوریه و معارضان هنوز گسترده است؛ اما دو طرف درباره مسئله ارزشمندی همچون وحدت سوریه و احترام به اقلیت‌ها نظر واحد دارند و هر دو سیستم فدرالی را رد می‌کنند». وی همچنین گفته که با نمایندگان دولت سوریه و معارضان مقیم ریاض در مورد مسأله بازداشت شده‌ها و اسیران رایزنی کرده است. دی میستورا افزوده: «درباره مسائل اصلی به توافق رسیده‌ایم؛ اما آن‌چیزی که در ابتدا به‌ آن نیاز داریم، فهم مشترک است».

*****

در نهایت، در مطلبی دیگر درباره سوریه، شبکه خبری «راشا تودی» اظهارات ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه را بازتاب داده که درباره عملیات نظامی کشورش در سوریه سخن گفته است. پوتین در مراسم استقبال از فرماندهان و نظامیان نیروی هوایی این کشور پس از بازگشت از سوریه، عملکرد آن‌ها را خوب و موثر توصیف کرد و گفت: «هدف عملیات ما، جلوگیری از رسیدن تروریست‌ها به روسیه است و مواضع آن‌ها را در سوریه منهدم کردیم». وی همچنین تأکید کرده: «روسیه این توان را دارد که طی چند ساعت، حضور نظامی خود را در سوریه تقویت کند. روسیه به نظارت بر آتش بس سوریه ادامه خواهد داد. تصمیم روسیه برای خروج بخشی از نیروهای خود از سوریه، با موافقت بشار اسد، رئیس جمهور سوریه انجام شد».
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار