رئیس آتش نشانی خوی :
رئیس سازمان آتش نشانی شهرستان خوی : ارائه آموزش‌های لازم و نصب بنر و توزیع بروشور درسطح شهر و مدارس اقداماتی را برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری انجام شده است.
کد خبر: ۱۹۷۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۴۲ 13 March 2016
به گزارش خبرگزاری تابناک آذربایجان غربی از خوی، صفر ولیزاده در گفتگو با خبرنگاران با اشاره به فرا رسیدن ایام پایانی سال و مراسم روز چهارشنبه سوری اظهار داشت: درایام منتهی به چهارشنبه سوری والدین و مسئولان مدارس از جمله بهترین افرادی هستند که می‌توانند کودکان و نوجوانان را از خطرات و عوارض بازی با آتش و مواد منفجره آگاه سازند و دراین راستا سازمان آتش نشانی نیز با ارائه آموزش‌های لازم و نصب بنر و توزیع بروشور درسطح شهر و مدارس و ... اقداماتی را برای پیشگیری از حوادث چهارشنبه سوری انجام داده است.
صفر ولیزاده افزود: در چند سال اخیر روند حوادث چهارشنبه سوری کاهش چشمگیری داشته اما همچنان نگرانی‌هایی بابت حوادث این شب وجود دارد از این رو خواسته ما از شهروندان این است که در صورت مشاهده خرید و فروش مواد منفجره یا افرادی که اقدام به توزیع نارنجک‌های دست ساز و نظایر آن می‌کنند حتما موضوع را به پلیس 110 اطلاع دهند.
 وی گفت: البته برخی از حوادث چهارشنبه سوری ناشی از مواد منفجره غیر استاندارد و دست‌ساز است وبرخی دیگر از حوادث نیز در پی بی احتیاطی هنگام روشن کردن آتش یا حتی استفاده نامناسب از لوازم استاندارد آتش‌بازی رخ می‌دهد بنابراین به شهروندان عزیز بویژه والدین توصیه می کنیم که کبریت و مواد آتش زا نظیر نفت، گازوئیل و امثال آن را از دسترس کودکان خود دور کرده و اجازه روشن کردن آتش به کودکان خردسال خود در محیط خانه،‌ پارکینگ و فضاهای سربسته را ندهند.
 ولیزاده افزود: از اصناف محترم فروش رنگ و مواد شیمیایی هم درخواست می شود تا از فروش چنین موادی به کودکان و افرادی که قصد تولید مواد منفجره را دارند در این ایام خودداری کنند.
 رئیس سازمان آتش نشانی شهرداری خوی تاکید کرد: نقش والدین در نظارت بر فرزندان و قدرت آنان در پیشگیری از بروزحوادث ناگواربسیار موثر بوده و معمولا کودکان و نوجوانان مواد آتش‌زا و منفجره را در نقاطی که برای والدین‌شان قابل دید نباشد پنهان می‌کنند و همین موضوع نیز احتمال بروز حوادثی نظیر انفجار و آتش‌سوزی را چندین برابر افزایش می‌دهد،
 وی اذعان داشت: خواسته ما از والدین این است که در این ایام در محل‌هایی نظیر پشت بام، پارکینگ، کمدهای دیواری و نظایر آن نظارت کنند و حواس‌شان به کیف و برخی از وسایل شخصی فرزندان خود نیز باشد.
ولیزاده تصریح کرد: مواد منفجره به ویژه انواع دست‌ساز و غیراستاندارد آن دارای حساسیت بالایی هستند و به محض کوچکترین ضربه و وارد شدن حرارت اندک منفجر می‌شوند و گاهی ممکن است به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی و بی هیچ‌گونه جابجایی نیزموجب انفجارگردد که لازم است از نگه داشتن چنین موادی حتما پرهیز شود.
 وی با اشاره به قدرت تخریب مواد منفجره و پیامدهای آن اضافه کرد: در این مواد معمولا به علت آزاد شدن ناگهانی انرژی در لحظه انفجارعلاوه بر این که ذرات و اشیاء با سرعت زیادی به سمت افراد پرتاب می‌شود امکان آتش‌سوزی نیز وجود دارد به طوری که 250 گرم از این مواد منفجره می‌تواند خانه‌ای با وسعت 70متر مربع را کاملا تخریب کرده و شیشه‌ ساختمان‌های اطراف را تا شعاع حدود 100 متری بشکند.
 وی افزود: برخی از نوجوانان درخصوص حمل مواد منفجره در داخل کیف یا بسته‌های پلاستیکی و پاکت اقدام می کنند که بایستی خاطر نشان کرد این مواد در اثر گرما نیز امکان انفجارشان وجود دارد بنابراین حتما باید جوانان از حمل این مواد با خود پرهیز کنند.
 وی همچنین گفت: نظر بر اینکه برابر قانون،خرید و فروش مواد محترقه جرم محسوب شده و با عاملان آن از سوی مراجع ذیصلاح برخورد می‌شود متاسفانه برخی افراد با زیرپا گذاشتن قانون،به بهانه نزدیک شدن چهارشنبه سوری بازاری برای خرید و فروش این مواد برای خود ایجاد می‌کنند که امیدواریم امسال نیز همانند سالهای قبل با پیشگیری و اقدامات بموقع ازسوی پلیس محترم دست این قبیل افراد نیز در اینخصوص کوتاه گردد.
 ولیزاده گفت: توصیه ما به شهروندان این است که با توجه به پارک خودروها در طول کوچه‌ها و نیز وجود بافت مسکونی از روشن کردن آتش‌های حجیم یا پرهیز کنند و انتظار می رود ضمن رعایت حال افراد سالخورده و بیمار،مراسم چهارشنبه سوری به شکل آرام سنتی و آیینی انجام و از برپایی چهارشنبه سوری پرمخاطره امروزی القاء شده به جوانان ایرانی که در فرهنگ ایرانی جایی ندارد خوداری و دراحیای سنت اصیل ایرانی سهیم باشند.
 سرپرست سازمان آتش نشانی شهرداری تاکید کرد: تمامی ایستگاه‌های آتش نشانی در شب چهارشنبه سوری در آماده باش کامل خواهند بود و چند تیم از آتش نشانان در چند نقطه از شهر بصورت ثابت و سیار با هماهنگی پلیس محترم از ساعت 9شب تا 24 مستقر و مشغول گشت زنی خواهند بود که از عموم شهروندان عزیز درخواست میگردد در صورت مشاهده هرگونه حادثه ضمن حفظ خونسردی و تماس با سامانه 125 باعوامل این سازمان همکاری و همراه باشند.
 خبرنگار:سعیدفرجی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار