در مجلس شوراي اسلامي چه اتفاقي افتاده که تأمين اجتماعي صاحب درصدي از عوارض است و چه ربطي به عوارض دارد و این هزينه اي که بيمه تأمين اجتماعي مي گيرد چه نقشي در صنعت ساختمان می‌گذارد؟
کد خبر: ۱۹۵۴۶
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۶ 07 April 2015
تامین اجتماعی چه ربطی به صنعت ساختمان دارد؟!

به گزارش تابناک از خراسان ، یک عضو شورای اسلامی شهر مشهد با بیان مطلب فوق افزود : هزينه اي که بيمه تأمين اجتماعي مي گيرد چه نقشي در صنعت ساختمان دارد؟ اگر به عرصه ساختمان خدمات ارائه کنند ما استقبال کرده و کمک شان مي کنيم ولي چه هزينه هايي از اين بخش به صنعت ساختمان برگشت مي کند که به مالک، کارفرما و حتي کارگران کمک کند؟
مهندس محمد رضا دیمه کار مثال زد : اگر کارگري را که در ساختمان دچار حادثه مي شود جداگانه بيمه نکنيم مبلغي از اين هزينه (بيمه ساختمان) به او تعلق نمي گيرد. به نظر مي رسد همه اين موارد مشکل را تشديد مي کند.
همچنین مديرعامل شرکت سپاد مشهد با بیان اینکه نسبت به ساخت و ساز در طول سال هاي قبل طمع شده است يعني بخشي حس کرد که چيزي بيش از گذشته از اين حوزه دريافت خواهد کرد.
سيدمهدي درهمي با اشاره به داستانی مشهور افزود : يک خانواده مرغي داشتند روزي يک تخم طلا مي گذاشت با فروش آن زندگي شان خوب سپري مي شد. يک روز زن به شوهرش گفت اين مرغ که روزي يک تخم طلا مي گذارد حتما شکمش پر از طلا است. مرغ را مي کشند و متوجه مي شوند هيچ چيزي داخل شکمش نيست و اين باعث شد همان يک تخم طلا هم از کف شان برود. مرغ ساخت و ساز براي تأمين اجتماعي، شهرداري، دارايي و اوقاف تخم طلا نمي گذارد.
وی تصریح کرد : در مجلس شوراي اسلامي چه اتفاقي افتاده است که تأمين اجتماعي صاحب درصدي از عوارض باشد. تأمين اجتماعي چه ربطي به عوارض دارد، ممکن است هزينه صدور پروانه ساختمان 6طبقه در يک منطقه از شهر با منطقه ديگر تا حد 4برابر فرق کند بايد 4 برابر هم هزينه تأمين اجتماعي اش تفاوت داشته باشد؟ سازمان آب، شرکت برق، گاز و ... همگي تعرفه ها را بالا ببرند فقط شهرداري و نظام مهندسي بالا نبرد؟
درهمی افزود : بايد همه يک واقعيت را بپذيريم، اگر اين مرغ بميرد براي هيچ کس تخمي نخواهد گذاشت. بايد بگذاريم ساخت و ساز زنده بماند. پيامد هاي بحران هاي ناشي از نبود اشتغال، کاهش فرصت هاي شغلي و توليد ثروت در جامعه در سال هاي بعد بروز خواهد کرد.
مدیر شرکت سپاد ادامه داد : الان با اين وضعيت تعرفه ها کسي در اين رشته سرمايه گذاري نمي کند. بنابراين افزايش مجدد تعرفه ها بي معنا است. اعضاي شوراي شهر قصد خراب کردن شهر را ندارند. پس بايد همه دست به دست هم دهيم.
درهمي مديرعامل شرکت سپاد همچنین مطالب خود را در دو بخش بیان کرد که به تعبیر خودش يک بخش مربوط به موضوعي با عنوان برنامه ريزي شهري مي شود که صنعت ساختمان و ساخت و ساز هم در اين بخش تعريف مي شود. ما در کشورمان بايد برنامه ريزي شهري دقيق تر و عميق تر داشته باشيم.
وی افزود : رويکردهاي برنامه ريزي شهري در دنيا در مسير تحول قرار گرفته است و برنامه ريزي هاي فيزيکي کالبدي به برنامه ريزي هاي انساني اقتصادي تغيير کرده است که براساس اقتصاد و انسان هاي داخل شهر برنامه ريزي مي شود در قرن 21 اين رويکرد به سمت برنامه ريزي هاي محيطي طبيعي تغيير کرده است يعني براساس ايجاد يک محيط خوب و سالم در شهرها برنامه ريزي مي شود. ما در کشورمان اين گونه نيستيم و در بيشتر موضوعات هنوز در مرحله برنامه ريزي فيزيکي کالبدي هستيم و مي خواهيم با سطح اشغال و تراکم و کاربري شهر را کنترل کنيم. درحالي که خيلي وقت است که دنيا از اين مرحله عبور کرده است و اين اشکال وجود دارد.
این مدرس دانشگاههای مشهد افزود : اشکال ديگر در اين حوزه اين است که ما بايد با موضوع نظريه هاي برنامه ريزي شهري آشنا باشيم و مسئولان اين حوزه بايد اين موضوعات را به صورت کارشناسي باز کنند. موضوعاتي همچون شهر هوشمند ، شهر متراکم و شهر طبيعت گرا مواردي است که اکنون در دنيا در سطح بسيار گسترده اي براي آن کنفرانس هاي علمي برگزار و مقالاتي نوشته و براساس اين نظريه ها رويکرد اتخاذ مي شود.
وی ادامه داد : اگر مي بينيد که موضوع ارتفاعات جنوبي شهر مشهد به يک باره اين قدر مهم و بحراني جلوه مي کند، به اين دليل است که ما هرگز به اين موضوع نپرداخته ايم که تعامل بين شهر و محيط طبيعي پيرامون آن قرار است چگونه مديريت شود، بعد با اتفاقاتي مواجه مي شويم و سپس مجبور مي شويم عکس العمل هاي لحظه اي و تند نشان دهيم. در بعضي کشورهاي دنيا اين موضوعات رعايت شده است.
براي مثال در ژاپن از روشي نسبتا آسان اما بسيار عميق استفاده مي شود محدوده هاي شهري را به دو دسته محدوده هاي کنترل توسعه و محدوده هاي تشويق توسعه تقسيم مي کنند و توسعه شهر بر اين اساس انجام مي شود.
درهمی تاکید کرد : اگر قرار است توسعه شهر در بخشي کند باشد، آن ها را محدوده هاي کنترل توسعه قرار مي دهند و بعد نسبت به توسعه در آن قسمت ها، سخت گيري هاي بيشتري اعمال و توسعه کنترل مي شود.
جاهايي را که مي بينند توسعه شهر به نفع آينده شهر است به محدوده هاي تشويق توسعه تعريف مي کنند سپس توسعه خود به خود به آن سمت مي رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار