دکتر شبستری:
معاون سياسي، امنيتي و اجتماعي استاندار آذربايجان شرقي با تاكيد بر نقش گروه هاي مردم نهاد در امر احياي درياچه اروميه اظهار كرد: احياي درياچه اروميه تنها با تكيه بر توان بخش هاي دولتي ممكن نخواهد بود.
کد خبر: ۱۹۳۶۱۶
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۱۹ 06 March 2016
دكتر سعيد شبستري خياباني، در نشست شوراي فرهنگي-اجتماعي درياچه اروميه گفت: برنامه هاي گروه هاي مردم نهاد بايد به سمت عملياتي شدن حركت كند چرا كه دولت نيز مصمم بر استفاده از توان اين مجموعه ها در احياي درياچه اروميه است.

وي، نقش دانشگاه ها در پيش برد اهداف درياچه اروميه را مهم دانست وافزود: دانشگاه ها بايد در بطن بخش هاي دولتي و خصوصي باشند و با حضور و ارتباط  سازنده با نهاد ها و سازمان هاي مربوطه عملكرد اين نهاد ها را با نگاه تخصصي پايش كنند.

وي تاكيد كرد: دانشگاه، تافته جدا بافته نیست. دانشگاه‌ها باید نقش خود را به خوبی ایفا کرده و ارتباطات و تعاملات خود را با دستگاه‌های اجرایی افزایش دهند نه اینکه در کنار بایستند و نظاره گر اقدامات باشند.

معاون سیاسی و امنیتی استاندار آذربایجان‌شرقی، ادامه داد: این مهم باعث می شود که قدرت تحلیل دانشگاه افزایش یافته و همچنین دستگاه های اجرایی بدانند که چه نقاط ضعفی دارند.
 
شبستري خياباني، بحران دریاچه ارومیه را یک مشکل بین المللی عنوان کرد و افزود: مشکل دریاچه ارومیه را نباید به در حد یک مشکل استانی و ملی محدود کرد بلکه با در نظر داشتن تبعات ناشی از خشک شدن دریاچه ارومیه باید در صورت نیاز از ظرفیت‌های بین المللی نیز برای احیای آن استفاده کرد.

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای آذربایجانشرقی  نيز در اين نشست بر لزوم اصلاح الگوی کشت تاکید کرد و گفت: اصلاح الگوی کشت، حذف الگوی پرمصرف و ترغیب به کاشت محصولات کم مصرف، حذف کاشت تابستانه و اعمال سیاست‌های تشویقی جهت کشت بهاره (بیش از 60 درصد آبهای زیرزمینی در فصل تابستان برداشت می شود)، تجمیع چاه‌های غیرمجاز شامل قانون تعیین تکلیف (محفوره قبل از 85)، اجرای سیستم‌های نوین آبیاری جهت بهینه سازی مصرف آب، لاینینگ انهار سنتی جهت افزایش راندمان انتقال و .. از مهم ترین راهکارهای موجود در راستای احیای دریاچه ارومیه است.

غلامرضا هاشمی، در تبیین عوامل اصلی افزایش و تعدد چاه‌های غیر مجاز در بناب و روستای قره چپق، اظهار کرد: خرد شدن مستمر اراضی و مشکلات فرهنگی و استقلال طلبی مالکین مبنی بر داشتن چاه مستقل، کم هزینه  و سهل الحفر بودن چاه در منطقه در مدت زمان  بسيار کوتاه، عدم تکافوی نیازهای مالی از کشت غلات و بالا بودن درآمد کشت صیفی جات همراه با پرداخت یارانه به نهاده های مختلف (کود، سوخت و سم و مجانی بودن آب و ...) ، وابستگی شدید به شغل کشاورزی و .. از مهم ترین عوامل دخیل در این خصوص است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :