کد خبر: ۱۹۳۱۰۳
تاریخ انتشار: ۱۶ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۵ 06 March 2016
محمد جواد ظریف در دیدار با وزیر خارجه مالت از امضای دو یادداشت تفاهم در حوزه‌های مشورت‌های سیاسی بین وزارت امور خارجه ایران و مالت و همچنین لغو روادید متقابل گذرنامه‌های سیاسی و خدمت دو کشور خبر داد.

محمد جواد ظریف و جرج ولا وزیر خارجه مالت پس از دیداری که شامگاه شنبه انجام شد در یک نشست خبری حاضر شدند.

وزیر امور خارجه کشورمان در این نشست، با اظهار خرسندی از اینکه برای اولین بار در تاریخ میزبان وزیر خارجه مالت در ایران بوده است گفت: ایران و مالت از سال 1972 دارای روابط سیاسی هستند.

وی ادامه داد:‌ نزدیک 44 سال از سابقه روابط سیاسی دو کشور می‌گذرد و در سال‌های گذشته به دلیل وجود تحریم‌ها در روابط دو کشور رکود ایجاد شده بود.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به ظرفیت‌های موجود در ایران و مالت گفت: امروز زمینه بهره برداری از ظرفیت‌های دو کشور وجود دارد.

وی با تاکید بر اینکه مالت رییس دوره‌ای بعدی اتحادیه اروپا خواهد بود افزود: همزمان با تغییر دولت در ایالت متحده کشور مالت نیز از سال آینده ریاست اتحادیه اروپا را به عهده خواهد گرفت و مسئولیت بیشتری برای اجرای تعهدات در قالب برجام را به عهده خواهد داشت.

وی ادامه داد:‌ زمینه‌های روابط دوجانبه با مالت وجود دارد و دو کشور می‌توانند در بخش‌هایی نظیر بانکداری، بیمه، کشتیرانی، تعمیرات کشتی‌ها، آموزش حقوق بین الملل و آموزش‌های دریایی با یکدیگر همکاری داشته باشند.

ظریف خاطرنشان کرد: مالت به عنوان کشوری توریست‌پذیر که زیرساخت‌های صنعت گردشگری را دارد می‌تواند در این زمینه با کشورمان همکاری داشته باشد.

وزیر امور خارجه کشورمان با اشاره به گسترش افراط گرایی در منطقه تاکید کرد: بحران‌های منطقه‌ای خطر گسترش افراط‌گرایی و خشونت را به صورت پدیده‌ای جهانی به دنبال داشته است و باعث مواجهه اتحادیه اروپا با موج مهاجران شده است.

وی گفت: نزدیکی مالت به سواحل کشورهای شمال آفریقا از جمله لیبی باعث شده است تا آن‌ها نیز با مهاجران بسیاری روبرو باشند.

ظریف با اشاره به امضا دو یادداشت تفاهم در زمینه‌های مشورت‌های سیاسی بین دو وزارت خارجه و لغو روادید متقابل گذرنامه‌های سیاسی و خدمت بین ایران و مالت گفت: زمینه برای تعامل بیشتر دو کشور فراهم شده است و امیدواریم گفت‌وگوها به نفع همکاری‌های بین دو کشور و افزایش تعاملات ایران با اتحادیه اروپا پیش برود.

همچنین ظریف در پاسخ به سوال یکی از خبرنگاران در رابطه با بیانیه شورای همکاری خلیج فارس و تروریست خواندن حزب الله در این بیانیه توضیح داد: احساس می‌کنم برخی از کشورهای حوزه ما با توجه به سیاست‌های غلطی که دنبال کرد‌ه‌اند به ویژه دولت سعودی به دنبال ایجاد تنش و ناامنی در کل منطقه هستند.

وزیر امور خارجه کشورمان تاکید کرد: حتی این سیاست‌ها به نیت استفاده از برخی عناوین که فقط برای رژیم صهیونیستی خوشایند است و تمام آزادی‌خواهان جهان عرب را متنفر کرده انجام می‌دهد.

وی ادامه داد:‌ تنها حزب الله بود که از تمامیت ارضی لبنان دفاع کرد تا بتواند اشغالگران را از خاک این کشور خارج کند. این اقدام محکوم و بی اعتبار بوده و باعث می‌شود نقش مخرب‌تر کسانی که این اقدامات را دنبال می کنند در جامعه جهانی آشکارتر شود.

ظریف با فراخواندن همسایگان کشورمان به حسن همجواری و دوری از اقداماتی که می‌تواند به خشونت در منطقه دامن زند گفت: آن‌ها امروز آثار سیاست های غلط در سوریه و یمن را می‌بینند و بهتر است قبل از اینکه این اقدامات از کنترل خارج شود و دامن خودشان را بگیرد ندای حسن همجواری و گفت‌وگو را گوش بشنوند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار