توانمند سازی زندانیان
به گفته مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی آذربایجان غربی ،در سال 93 یک هزار و 900 زندانی در سطح استان از مهارت های فنی و حرفه ای بهره مند شدند و زمینه اشتغال پس از آزادی آنان فراهم گردید که از این تعداد 331 نفر از زنان بودند
کد خبر: ۱۹۲۶۱
تاریخ انتشار: ۱۷ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۴:۰۵ 06 April 2015

به گزارش تابناک ارومیه، به گفته مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی آذربایجان غربی ،در سال 93 یک هزار و 900 زندانی در سطح استان از مهارت های فنی و حرفه ای بهره مند شدند و زمینه اشتغال پس از آزادی آنان فراهم شده که از این تعداد 331 نفر از زنان بودند

برای رفتار ناهنجار اجتماعی عوامل مختلفی میتوان برشمرد.برخی از رفتارهای اجتماعی بدلیل شدت آن بعنوان یک رفتار بزهکارانه قلمداد شده و طبق قوانین هر کشور مجازاتی نیز بدان تعیین گردیده است که زندان یکی از مجازتهای تعیین شده میباشد.

یکی از شایع ترین عوامل در بروز بزهکاری و جرم ، بیکاری میباشد.بسیاری از کارشناسان معتقدند عامل عمده‌ای که می تواند باعث بروز ناهنجاری‌ و گسترش بزه کاری‌ها، جنایات و فساد در جامعه شود نشأت گرفته از فقر و عدم اشتغال دائم در جامعه می باشد.

طبق نظر کارشناسان بین بیکاری و ارتکاب جرم رابطه مستقیمی وجود دارد. اما پس از وقوع جرم و زندانی شدن مجرم ،اصل موضوع یعنی بیکاری از بین نمیرود.بلکه بدلیل عدم پذیرش فرد مجرم توسط جامعه ،بر شدت مشکل بیکاری افزوده میشود.لذا در این راستا سازمان زندانها با برنامه ریزی درصدد توانمند سازی زندانیان بوده تا آنان بتوانند پس از رهایی از زندان با اتکا به خود ،کسب و کاری فراهم کرده و با اصلاح رفتار قبلی بتوانند به آغوش جامعه بازگردند.

چنانچه گفته شد مشکل اشتغال زندانیان پس از آزادی، یکی از مشکلات عمده زندانیان و خانواده آنان است که در بسیاری از موارد این معضل، زمینه ارتکاب به جرم توسط زندانی آزاد شده را فراهم کرده و این فرد دوباره به حبس باز می گردد.

در چند سال اخیر، مسوولان توجه زیادی به اشتغال زندانیان و جلوگیری از حبس دوباره آنها کرده اند که در برخی موارد، موفقیت آمیز بوده است.

در این رابطه علی جلیلی مدیرکل زندانها و اقدامات تامینی آذربایجان غربی در گفت و گوی خبری گفت:سال 93 یک هزار و 916 زندانی در سطح استان از مهارت های فنی و حرفه ای برخوردار شدند و زمینه اشتغال پس از آزادی آنان فراهم شد.331 نفر از این تعداد مددجوی شرکت کننده در آزمون های فنی حرفه ای زنان بودند که نشان از اهمیت این آموزش ها در بین زندانیان زن در استان دارد.

وی اظهار کرد: عمده آموزش های مهارتی در زندان های استان شامل خدمات صنعتی، صنایع ساختمانی و عمرانی، کشاورزی و دامداری و صنایع دستی و هنری بود که مددجویان از آن بهره مند شدند.

وی اضافه کرد: یکی از اهداف کلان سازمان زندانها، سوق دادن مددجویان به سمت و سوی فراگیری شغل و حرفه در زندانهاست که این امر می تواند در کنار برنامه های اصلاحی و تربیتی کمک خوبی به خانواده زندانیان بعد از آزادی آنها از زندان باشد.

وی با اشاره به ضرورت آموزش مهارتهای شغلی در زندان و ایجاد اشتغال مولد برای زندانیان گفت: داشتن شغل برای افراد جامعه گامی موثر در جهت کاهش آسیب های اجتماعی است و آموزش های مهارتی در زندان ها می تواند موجب جلوگیری از بازگشت مجدد افراد به زندان شود.

جلیلی ادامه داد: به رغم کمبود فضا وامکانات در زندان های استان با رایزنی هایی که با سازمان فنی و حرفه ای آذربایجان غربی در سال گذشته انجام شد مربیان مجرب به زندان های استان اعزام شدند که علاوه بر آن با استفاده از مددجویان استادکار و با بهره گیری از ظرفیت موجود در زندانها به مددجویان علاقه مند آموزش های مهارتی لازم ارائه شد.

در سال 92 نیز حدود یک هزار و 850 زندانی در آذربایجان غربی آموزش های مهارتی دیده بودند.

قرار است در کنار این آموزش ها، در سه منطقه شمال، جنوب و مرکز آذربایجان غربی شهرک های اشتغال زندانیان برای زندانی های دارای شرایط لازم احداث شود.

در حال حاضر بیش از 30 مهارت فنی و حرفه ای برای زندانیان در آذربایجان غربی ارائه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار