پل صفوی بیستون یکی از آثار تاریخی ارزشمند این مجموعه ثبت جهانی شده است که این روزها حال و روز خوشی نداشته و روبه تخریب است.
کد خبر: ۱۹۲۵۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۳۲ 05 March 2016
پل صفوی بیستون یکی از آثار تاریخی ارزشمند این مجموعه ثبت جهانی شده است که این روزها حال و روز خوشی نداشته و روبه تخریب است.

حسین راعی مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون در گفت‌وگو با خبرنگار سرویس فرهنگی هنری خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، در این باره اظهارکرد: براساس قانون، پایگاه میراث جهانی بیستون تنها پاسخگوی محوطه فنس کشی شده است و آثار دیگری که خارج از این محدوده هستند زیرنظر این پایگاه نمی‌باشند.

وی ادامه داد: با این وجود پل صفوی بخشی از آثار مجموعه ثبت جهانی شده بیستون است که بررسی‌های ما نشان می‌دهد این اثر نیاز مبرمی به مرمت و بازسازی دارد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون تصریح کرد: امسال موافقت‌نامه‌ای با اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان برای مرمت این اثر و چند اثر دیگر منعقد کردیم و برای آن هم اعتباری در نظر گرفته شده، اما هنوز این اعتبار تخصیص نیافته است.

راعی افزود: تخریب پل صفوی امری طبیعی است که در طول زمان رخ داده و هیچ عامل انسانی در آن دخیل نبوده است، ولی با این وجود باید نسبت به مرمت و بازسازی آن سریعا اقدام کنیم.

وی خاطرنشان کرد: چون این اثر تاریخی خارج از محدوده فنس کشی شده پایگاه میراث جهانی بیستون است، قاعدتا ما پاسخگوی آن نیستیم و باید میراث فرهنگی استان کرمانشاه برای مرمت آن بودجه لازم را اختصاص دهد.

مدیر پایگاه میراث جهانی بیستون گفت: سالهای گذشته نیز اقداماتی برای رفع خطر تخریب در پل صفوی صورت گرفته بود، اما چنین اقداماتی باید تکرار شوند.

راعی اظهارکرد: مرمت و بازسازی کامل پل صفوی بیستون به 10 میلیارد ریال بودجه نیاز دارد که اگر میراث فرهنگی استان آن را تامین کند، مرمت آن را در دستور کار قرار خواهیم داد.


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار