بسیاری از آسیب های اجتماعی جامعه به دلیل نیازهای مالی و یا مشکلات فرهنگی و معنوی است و وقف یکی از کارآمدترین راه کارها برای رفع آسیب ها به شمار می رود.
کد خبر: ۱۹۱۵۹۹
تاریخ انتشار: ۱۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۵۸ 03 March 2016
به گزارش تابناک یزد،دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد دومین دانشکده هنر و معماری پس از دانشکده معماری تهران در کشور بود که در سال 1369فعالیت خود را آغاز کرد این دانشکده که به کمک خیرین یزدی در بافت تاریخی شهر یزد پایه گذاری شد از 13خانه قدیمی با معماری کهن و بومی یزد تشکیل شده است که از این تعداد هشت خانه وقف و پنج خانه توسط دانشگاه یزد خریداری شده است.
خانه حاج کاظم رسولیان (حیاط معماری) اولین خانه ای بود که در بافت تاریخی یزد و در سال 1369 توسط میرزا احمد رسولیان برای تشکیل دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد وقف شد که پس از آن خیرین زیادی در اطراف این خانه اقدام به وقف  کردند خانه هایی که هر یک به نوعی به خانه رسولیان متصل و یا نزدیک هستند. این خانه قاجاری در بافت تاریخی یزد به مساحت یک هزار و 500 متر مربع و اعیانی دو هزار و 400 متر مربع شامل دو بخش اندرونی و بیرونی است و در حال حاضر قریب به 26 سال دانشکده معماری دانشگاه یزد است.
حسن رسولیان از خیرین و یکی از فرزندان واقف خانه رسولیان در باره گفت:این خانه مربوط به دوره قاجار است، حدود 110 سال قدمت دارد و جلوه ای از معماری سنتی و بومی یزد است. خانه پدر بزرگ پدرم حاج عبدالرسول رسولیان بوده که طی وصیت ایشان به پدر بزرگم حاج میرزا کاظم رسولیان رسیده بود پس از اینکه وراث تصمیم به فروش خانه داشتند مرحوم پدرم میرزا احمد رسولیان پیشنهاد دادند خانه وقف شود بنابراین خانه رسولیان از همه ورثه خریداری شد و برای دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد که تازه در حال راه اندازی بود وقف شد.خانه رسولیان کلا دو خانه بوده و خانه سیما رسولیان که دختر عموی پدرم هستند پس از آن وقف دانشکده هنر و معماری یزد شد.
وی گفت: کار وقف باقیات و الصالحات است که الان چند نسل هم از آن می گذرد و من نسل چهارم این کار خیر هستم و هنوز فراموش نشده است و آثار خیر آن پا بر جا است و می توان گفت یکی از پایه گذاران امر وقف در آموزش عالی استان دارالعباده یزد شد چراکه این کار باعث شد خانه های اطراف هم به تبعیت کار پدر، وقف دانشکده شوند و یا برخی خیرین آنها را از صاحب ملک خریداری و وقف دانشکده کردند.
رسولیان اظهار کرد: اکنون نیز باید در راستای رفع کمبودهای جامعه سنت حسنه وقف انجام شود، فعالیت در زمینه اوقاف بسیار حساس است و باید همواره مراقبت لازم را داشته باشیم و در حفظ و نگه داری موقوفات و توسعه فرهنگ وقف تلاش کنیم   بنابراین مدتی پیش با توجه به فرسوده شدن تصمیم به مرمت خانه رسولیان گرفتیم هرچند روند بازسازی کند پیش رفت ولی خوب بود و هزینه ها از طرف خانواده رسولیان پرداخت شد.
رسولیان گفت: محله های قدیمی به گونه ای است که انسان گذشت زمان را حس نمی کند و ما خوشحالیم که این بافت به این شکل و بهانه حفظ و مرمت می شود و خوشحالتر می شویم که گردشگر و دانشجوی خارجی هم برای بازدید و حتی تحصیل در این دانشکده به اینجا جذب شود.
وی گفت: از همه مسئولین دانشگاه یزد و دانشکده هنر و معماری یزد تشکر می کنیم و از دانشکده هم فقط می خواهیم این بافت ارزشمند حفظ شود و زمانی که میبینیم در اینجا کلاس درسی تشکیل شده است بسیار لذت می بریم و خدا را شاکریم.
عضو هیات علمی دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد گفت: خانه رسولیان دانشکده هنر و معماری دانشگاه یزد با حمایت های مادی و معنوی خانواده رسولیان پس از 26 سال مرمت شد و جای تقدیر دارد که این خیرین بزرگوار بعد از چندین سال هنوز حمایت های بی دریغ خود را برای رشد و بالندگی این دانشکده ادامه می دهند.
محسن عباسی هرفته  با بیان اینکه  این مرمت حدود شش ماه به طول انجامید، گفت: با توجه به اینکه این خانه به دلیل قدمت زیاد فرسوده بود و26 سال از اهدای این خانه به دانشکده هنر و معماری می گذرد نیاز به مرمت داشت که این مرمت شامل استحکام بخشی و تجدید اندود جداره ها، سیمگل و دمگیری گچی نماها، مرمت پنجره و ارسی های چوبی است همچنین سبک سازی پشت بام ها و نورپردازی و بازسازی هم از دیگر اقداماتی بود که طی این مدت با حمایت واقفان خانه رسولیان انجام شد.
وی افزود: حضور این فضای آموزشی در بافتی ارزشمند و تاریخی علاوه بر داشته های فراوان و ارتقای آموزش معماری و رشته های مرتبط  با آن، بافت را رونق بخشیده و جان دوباره ای به آن داده است که این حاصل تعامل دوسویه بافت تاریخی و دانشکده ای است که به ارزش های این بافت ایمان دارد.
وی گفت: در حال حاضر رشته های معماری، نقاشی، ارتباطات تصویری، طراحی شهری و برنامه ریزی شهری و شهر سازی در سه مقطع کارشناسی، کارشناسی ارشد و دکتری در این دانشکده ارائه می شود و نزدیک به 700 دانشجو و چند هزار فارغ التحصیل دارد که در نقاط مختلف کشور و جهان مشغول به فعالیت هستند و همه مرهون حمایت های مادی و معنوی خیرین این دانشکده از ابتدا تاکنون است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار