کد خبر: ۱۹۱۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۲۱:۵۲ 02 March 2016

حسين بشيری گيوی

انتخابات هفتم اسفند در شرايطي برگزار شد كه قبل از انتخابات محافظه كاران و اصولگرايان شرايطي به وجود آوردند كه همگان بر بازي هاي به وجود آمده اشراف كامل دارند از رد صلاحيت اصلاح طلبان و اعتداليون تا تبليغات تك ساحتي صداوسيما و برخي رسانه هاي دولتي و ارگان هايي كه به اردوگاه اصولگرايان وابسته است.

كمتر تحليلگري پيش بيني مي كرد كه ليست اميد در پايتخت بدون شكاف و با تمام قوا پيروز انتخابات در هر دو مجلسين شوند. شهروندان در برخي از برحه هاي خاص حماسه هايي را رقم زده بودند كه جامعه ايران را از وارد شدن به حركت هاي راديكال منطقه اي و بين المللي باز داشته بود ولي در انتخابات 7 اسفند حماسه اي را شكل داد كه در ادبيات جامعه شناختي از آن به عنوان سرمايه اجتماعي ياد مي كنند.

در موسسات و دانشگاه ها تحقيقات بسياري بر روي سرمايه اجتماعي انجام داده اند و تحليل هاي مختلفي را براي جامعه ايران ارائه كرده اند در حاليكه براي اولين بار سرمايه اجتماعي به مفهوم علمي و منطقي در جامعه شكل گرفت. سرمايه اجتماعي متشكل از شاخص هاي اعتماد و انسجام و مشاركت مي باشد.

 در انتخابات 7 اسفند جامعه با اعتماد به ليست اميد و اصلاح طلبان و اعتداليون در سطح حداكثري با انسجام بالا و مشاركت حداكثري حماسه اي را رقم زدند كه تمامي ابعاد سرمايه اجتماعي را در جامعه به صورت عملي نشان دادند. سرمايه اجتماعي شكل گرفته در خرده نظام سياسي چنان عمل كرد تمامي افراد محافظه كار كه با ادبيات سياسي راديكال آرامش جامعه را بر هم زده بودند به صورت كامل حذف شدند. از برنامه هايي حمايت كردند كه برجام بين المللي را به فرجام رساند و صلح و آرامش را به جامعه برگرداند.

 سرمايه اجتماعي در نقطه مقابل شاخص هاي مخرب و تخريب كننده جامعه است. به عنوان مثال نقدينگي را در نظر بگيريد كه در دست عده اي خاص قرار دارد در برحه اي اين نقدينگي به بازار آهن مي رود و در آن بازار افزايش قيمت را شاهد مي شويد در برحه اي ديگر به سمت مسكن سوق پيدا مي كند و افزايش سرسام آور قيمت مسكن را شاهد مي شويد و اين نقدينگي بر هر بازاري وارد شود آثار مخرب و آثار تورمي آرامش را از شهروندان مي گيرد و آنها را با مخاطرات جدي مواجه مي كند ولي سرمايه اجتماعي درست در نقطه مقابل نقدينگي و شاخص هاي اين چنيين مي باشد.

 سرمايه اجتماعي براي اولين بار به خرده نظام سياسي وارد شد و چنان عملكردي از خود نشان داد كه در آينده جامعه ايران از آثار اين عملكرد سياسي بيشتر نفع خواهد برد و شهروندان خرسند از عملكرد خود خواهند شد و ديگر استان ها نيز به تبعيت از پايتخت قطعاً شعور سياسي خود را افزايش خواهند داد چنانكه در شبكه هاي اجتماعي شور پيروزي كل ايران را فرا گرفت و اين شور سياسي با خود شعور سياسي را نيز به همراه خواهد آورد.

حال دولت روحاني با سرمايه اجتماعي شكل گرفته چه خواهد كرد ؟ سرمايه اجتماعي شكل گرفته به خرده نظام سياسي وارد شد حماسه بي نقص 7 اسفند را به وجود آورد كه در آينده از اين حماسه بيشتر خواهيد شنيد. اگر اين سرمايه اجتماعي شكل گرفته به سمت توليد سوق پيدا كند در عرض يك دهه ژاپن اسلامي را شاهد خواهيم بود اگر اين سرمايه اجتماعي شكل گرفته به سمت توسعه فرهنگي سوق پيدا كند جامعه توده اي به جامعه مدني تبديل خواهد شد. اگر سرمايه اجتماعي شكل گرفته در حوزه علم و فن آوري سوق پيدا كند شاهد رشد و شكوفايي در حوزه علم و فن آوري خواهيد بود. سرمايه اجتماعي شكل گرفته اگر بر هر حوزه اي وارد شود آثار و نتايج ميمون و مباركي خواهد داشت.

در هر روي براي اولين بار در جامعه روشنفكران و دگرانديشان و شهروندان همسو با سياست هاي دولت عمل كردند و از سياست هاي دولت بدون شكاف حمايت كردند. اگر دولت روحاني از اين سرمايه اجتماعي شكل گرفته به صورت هدفمند و در راستاي اعتماد اجتماعي استفاده كند جامعه ايران را در مسير توسعه پايدار قرار خواهد داد.

اگر دولت روحاني از سرمايه اجتماعي شكل گرفته استفاده بهينه و عملياتي ننمايد دوباره سرخوردگي اجتماعي در بين روشنفكران و دگرانديشان بوجود مي آيد كه ديگر نمي توان اين سرخوردگي را ترميم كرد. با توجه به پيشينه و تجربه دولت روحاني و اصلاح طلبان به نظر مي رسد كه از اين سرمايه اجتماعي در مسير توسعه اجتماعي استفاده خواهند كرد و اين سرمايه اجتماعي باعث خواهد شد كه سرمايه گذاران خارجي با اعتماد بيشتر براي سرمايه گذاري به ايران بيايند. در نتيجه سرمايه اجتماعي شكل گرفته شكاف ديپلماسي داخلي و خارجي را ترميم خواهد كرد و افق روشن براي ايران در تارك اين كشور متمدن در انتظار است.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
اميد
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۲۹ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۵
با سلام خدمت آقاي بشيري كه از مقاله ايشان استفاده نموديم.آنچه در ادامه اين بحث و انتخابات و عملكرد دولت روحاني در برابر خواست عمومي مي توان گفت اينكه دولت آقاي روحاني بي شك ادامه همان مسير مردم سالاري و يا بعبارتي اصلاحات است.
البته همه جناح ها و احزاب چه اصول گرايان و چه اصلاحات در كل ديدگاه اصلاحي و پيشرفت جامعه را مد نظر دارند اما راه و روش متفاوت است در هرحال شواهد و قرائن نشان از هماهنگي و همسويي روش ها و دكترين آقاي روحاني به سمت برنامه هاي اصلاح طلبان بوده و چراغ سبز رئيس جمهور اين را نشان داده است.
حال سئوال اينجاست كه آيا بعد از اين انتخابات اصلاح طلبان دنبال سهم بيشتري از دولت خواهند بود و آيا اهداف و تفكرات اصلاح طللبي بويژه در بحث هاي مهمي از جمله آزادي هاي سياسي به احزاب و يا موضوعي همچون جرم سياسي در مجلس دوباره مطرح و پرونده اين موضوعات باز خواهد شد. اگر اصلاح طلبان كه خود را حامي و پشيبان اصلي دولت مي خوانند همگام با دولت در تاييد و تصويب برنامه ها خواهند بود، و يا دولت را در اجراي برنامه هاي سياسي و اجتماعي خود به ياري مي طلبند. بدون شك اگر همسو با دولت باشند خواسته جنابعالي بعنوان توسعه اجتماعي و يا بعبارتي توسعه سياسي و توسعه اقتصادي را به همراه خواهد داشت كه در اينصورت موفقيت در برجام 2 و رونق گرفتن اقتصاد در كشور را بدنبال خواهد داشت. اما اگر اصلاح طللبي در بعد راديكالي نمايان شود و در اين حيطه نقش ايفا كند، بالطبع چالش هاي سياسي را در سطح جامعه ايجاد و دولت و جامعه را با بحران مواجه خواهد كرد. پس امروز وظيفه نمايندگاني كه با ليست اصلاح طلبي در صندلي هاي سبز تكيه مي زنند مسوليت سنگيني را بعهده دارند تا علاوه براينكه گفتمان اصلاح طلبي در قالب سياست هاي جناحي و حزبي را پيش مي برند از توسعه سياسي ،اقتصادي و اجتماعي جامعه غافل نمانند و اين درايت و آگاهي و شجاعت آنها را مي طلبد. با تشكر از شما و تابناك عزيز. اميد شهروند اردبيلي مقيم تهران
شهروند
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۰:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۲/۱۹
مقاله بسیار عالی و آموزنده ای بود ...پایدار باشید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار