معاون ميراث فرهنگي استان يزد از وقف خانه تاريخي خاندان احمدي‌هاي ندوشن به حوزه ميراث فرهنگي خبر داد.
کد خبر: ۱۹۰۹۹۷
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۹ 02 March 2016
به گزارش تابناک یزد، "محسن ذاكري‌نيا" خاطرنشان كرد: اين بنا با قدمت دوره صفويه يکي از ابنيه شاخص و ارزشمند بافت تاريخي ندوشن و داراي معماري چهار ايواني است که در دو طبقه و داراي استحکامات دفاعي بوده است.

وي عنوان کرد: ويژگي‌هاي خاص اين بنا نظير استحکامات دفاعي و معماري آن امتيازاتي است که بنا را در جايگاه ويژه‌اي قرار داده است.

ذاکري‌‌نيا افزود: در دوره پهلوي، دخل و تصرفاتي در بنا صورت گرفته که خوشبختانه همگي قابل اصلاح است.

وي در ادامه اظهار كرد: با توجه به عهده‌دار شدن توليت موقوفه از سوي شهرداري ندوشن مقرر شده كه توسط شهرداري مذکور تا پايان سال 95، مرمت کامل صورت گيرد تا براساس نظر واقف مورد بهره‌برداري قرار گيرد.

اين مقام مسئول تصريح کرد: واقف بنا، "محمد احمدي ندوشن" فرزند "محمدحسن خان" سرهنگ بازنشسته ژانداري سابق و از خاندان احمدي‌هاي ندوشن است و ساختمان مذکور را به عنوان يک ميراث خانوادگي، جهت استفاده عموم با محوريت ميراث فرهنگي وقف كرده است.

ذاکري‌نيا خاطرنشان كرد: اين بنا چهارمين بناي واگذار شده در شهر ندوشن و اولين بناي وقف شده در حوزه ميراث فرهنگي است.

ایسنا یزد، گفتني است؛ قبل از اين برج مسکوني عبدالحسين، بالاخانه قصاب و خانه دکتر قوه، همگي با قدمت دوره صفويه جهت استفاده در حوزه ميراث فرهنگي توسط مالکين خصوصي واگذار شده بود.

به گفته‌ي "ناصر بابايي ندوشن" کارشناس رسمي دادگستري در حوزه آثار و ابنيه تاريخي، ارزش ريالي ابنيه فوق بالغ بر 10 ميليارد ريال است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار