کرمانشاه از جمله استراتژی های مهمی است که مدیریت ارشد استان طی این مدت در پیش گرفته و توانسته با بهره گیری از استعدادها و مزیت های رقابتی ممتاز استان مجموعه های توانمند داخلی و خارجی را به سرمایه گذاری در عرصه های مختلف ترغیب کند.
کد خبر: ۱۸۵۵۱۶
تاریخ انتشار: ۰۳ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۳۵ 22 February 2016
فراهم کردن زمینه حضور شرکت های بزرگ سرمایه گذاری در کرمانشاه از جمله استراتژی های مهمی است که مدیریت ارشد استان طی این مدت در پیش گرفته و توانسته با بهره گیری از استعدادها و مزیت های رقابتی ممتاز استان مجموعه های توانمند داخلی و خارجی را به سرمایه گذاری در عرصه های مختلف ترغیب کند.

به گزارش تابناک کرمانشاه، به نقل از اداره کل روابط عمومی و امور بین الملل استانداری کرمانشاه؛ با توجه به پایین بودن درآمدهای دولت و ناتوانی در جذب سرمایه های دولتی این رویکرد بسیار منطقی و قابل تقدیر است.

 کرمانشاه آماده میزبانی از شرکت های بزرگ سرمایه گذاری

طی ماه های اخیر مدیریت ارشد استان با شرکت ها و مجموعه های مختلفی برای سرمایه گذاری در کرمانشاه وارد مذاکره شده است. دکتر رازانی درباره چگونگی این فعالیت ها عنوان می کند: «طی این مدت با تعدادی از سرمایه گذاران بخش های عمومی و خصوصی جهت اجرای پروژه های بزرگ و تاثیرگذار در استان مذاکراتی داشته ایم و قصد داریم زمینه های ورود سرمایه گذاران را به استان تسهیل نمائیم».

معاون اقتصادی و توسعه منابع انسانی استانداری نیز با اشاره به اهمیت حضور مجموعه های سرمایه گذار می گوید: «به دلیل محدودیت های فراوان منابع اعتباری کشور طرح های بسیاری در حوزه های مختلف همچنان راکد مانده اند و در این شرایط سرمایه گذاری مجموعه های توانمند در استان می تواند بسیار اثرگذار باشد».

در همین راستا مدیریت ارشد استان طی ماه های اخیر مذاکرات موفقیت آمیزی را با شرکت ها و مجموعه های توانمندی همچون قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء، گروه سرمایه گذاران هند و کره جنوبی، بنیاد برکت، بنیاد مستضعفان، یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) و ... داشته است.

حضور پررنگ قرارگاه خاتم الأنبیاء در پروژه های عمرانی

قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء یکی از مجموعه هایی که طی ماه های اخیر حضوری پر رنگ و گسترده  در پروژه های مختلف استان کرمانشاه پیدا کرده است. این مجموعه سابقه ای درخشان در عرصه پروژه های عمرانی و اقتصادی داشته و تا به حال توانسته است صدها پروژه عظیم زیربنایی در حوزه های مهمی همچون نفت و گاز، پتروشیمی، صنعت و معدن، خطوط انتقال گاز، راه سازی، ساخت بنادر، سد و سازه های دریایی را با موفقیت به اتمام برساند.

البته قرارگاه خاتم الانبیاء سابقه حضور در استان را داراست و اجرای پروژه عظیم گرمسیری که آب سیروان را به دشت های گرمسیری استان انتقال می دهد را عهده دار است.

براساس تفاهمات صورت گرفته میان استانداری کرمانشاه و قرارگاه سازندگی خاتم، اجرای طرح ها و پروژه های مختلفی همچون اجرای بخشی از پروژه قطار شهری کرمانشاه شامل قطعه تونل میدان آزادی تا میدان فردوسی، ایجاد 11 تقاطع غیرهمسطح شهری در کرمانشاه و همچنین اجرای راه آهن کرمانشاه - خسروی به این مجموعه توانمند واگذار شده است.

البته حضور قرارگاه خاتم الأنبیاء به این محدود نشده و به تازگی این مجموعه مأموریت پیدا کرده است تا در یکی از شهرستان های کشور به صورت متمرکز مجموعه برنامه هایی را در مسیر تقویت بنیان های اقتصاد مقاومتی اجرا کند تا گامی در جهت رفع مشکلات و محرومیت های مردم آن منطقه برداشته شود که این فرصت نصیب شهرستان قصرشیرین شده است.

در همین راستا در اولین روز هفته جاری مدیران ارشد استان همراه با نمایندگان قرارگاه خاتم برای بررسی پتانسیل ها و استعدادهای این شهرستان بازدیدی از منطقه قصرشیرین داشتند تا پروژه ها و طرح های پیشنهادی در حوزه های مختلف به شکل جدی تری مورد بحث و بررسی قرار گیرند.

مهندس نیک کردار معاون عمرانی استاندار در اینباره می گوید: «قرارگاه سازندگی خاتم الأنبیاء سابقه حضور در پروژه های بزرگ استان را دارد و با پتانسیل ها و مزیت های کرمانشاه آشنا است. در سفر قصرشیرین نیز با بازدیدهای میدانی که صورت گرفت قابلیت ها و فرصت های این منطقه در حوزه های مختلف ارایه شد که در ادامه نیز پیرامون طرح ها و پروژه های پیشنهادی و چگونگی اجرای آن ها به توافق خواهیم رسید».

در همین راستا با توافق اولیه ای که با قرارگاه خاتم الأنبیاء صورت گرفت طرح مطالعات فرودگاه قصرشیرین توسط  این مجموعه انجام می شود و ممکن است این قرارگاه در ساخت آن نیز مشارکت داشته باشد.

سرمایه گذاران هندی و کره ای در کرمانشاه

همچنین به تازگی یک تفاهم نامه سرمایه گذاری میان استانداری کرمانشاه با گروه سرمایه گذاران هندی و کره ای امضاء شد. این گروه قرار است در بخش های مختلف استان از جمله نیروگاه ها، پالایشگاه، خطوط هوایی، راه آهن، شهربازی و تله کابین، ایجاد بیمارستان، ایجاد یک بازار خرید مدرن و ... سرمایه گذاری کند. یکی از آن بندهای این تفاهم نامه ایجاد سیتی سنتر در مسیر گردشگری بیستون به طاقبستان می باشد.

یکی دیگر از اتفاقات این عرصه اعلام آمادگی مجموعه بنیاد برکت وابسته به ستاد اجرای فرمان حضرت امام (ره) برای سرمایه گذاری در طرح ها و پروژه های استان کرمانشاه است و به همین منظور در اولین گام مدیریت ارشد استان طرح ها و پروژه های بزرگ در حوزه های مختلف صنعت و معدن، گردشگری، اقتصاد، تجارت و بازرگانی و جهاد کشاورزی که نیازمند مشارکت و سرمایه گذاری هستند را در حوزه های مختلف شناسایی کرده و در قالب یک مجموعه به بنیاد ارایه می دهد.

همچنین انعقاد تفاهم نامه سه جانبه میان استانداری کرمانشاه، وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی و یونیدو (سازمان توسعه صنعتی ملل متحد) به منظور ایجاد اشتغال پایدار در استان کرمانشاه یکی دیگر از فعالیت های صورت گرفته برای جذب مجموعه های سرمایه گذاری می باشد.

علاوه بر این ها شرکت سرمایه گذاری شاهد از شرکت های موفق در زمینه اجرای طرح های کشاورزی و نفت و گاز نیز قرار است دو طرح در استان کرمانشاه اجرا کند. یکی از این پروژه ها اجرای طرح دو هزار هکتاری کشاورزی در منطقه سومار برای طرح چند منظوره صنایع تکمیلی، تبدیلی و باغات است که این طرح با استفاده از منابع آبی سامانه گرمسیری اجرا خواهد شد. همچنین با توجه مشکلات ترافیکی ترانزیت سوخت از مرز پرویزخان و ورود کامیون های عراقی به داخل این شرکت یک مخزن سوخت 20 هزار تنی را در پرویز خان احداث می کند تا انتقال سوخت در داخل کشور توسط کامیون های ایرانی صورت گیرد .

مشارکت بنیاد مستضعفان در پروژه 4 هزار هکتاری باغات مرکبات و خرما

پروژه بزرگ در حال اجرای 4 هزار هکتاری باغات مرکبات و خرما توسط بنیاد مستضعفان از دیگر پروژه های بزرگ حوزه کشاورزی منطقه قصرشیرین است. هم اکنون 600 هکتار باغ در قالب این طرح ایجاد شده و اجرای 600 هکتار دیگر نیز به زودی آغاز می شود.

همچنین اجرای سیستم آبیاری در سطح 400 هکتار نیز در حال انجام است و تا پایان سال 95 به 1600 هکتار باغ می رسیم و در سال های آتی نیز کل 4000 هکتار زیر کشت نهال های مرکبات و خرما خواهد رفت  تا به حال 10 میلیارد تومان در این طرح عظیم سرمایه گذاری شده است که مجموع سرمایه گذاری ها در این منطقه نزدیک به 2 و نیم برابر این رقم خواهد بود. هم اکنون 700 نفر در این طرح مشغول به کار هستند و با اجرای کامل  آن، این طرح حداقل 1000 نفر اشتغال زایی مستمر خواهد داشت. در کنار این ها احداث این حجم از باغات میوه موجب رونق چشمگیر اقتصادی در منطقه خواهد شد.

جذب سرمایه گذار تنها راه توسعه استان

کاهش چشمگیر درآمدهای حاصل از فروش نفت و وجود صدها پروژه بزرگ راکد در کشور وضعیتی را پدید آورده که هیچ استانی نتواند تنها با اتکا به سرمایه گذاری های دولتی به دنبال توسعه باشد. در این شرایط بی گمان تلاش برای جذب سرمایه گذاران داخلی و خارجی تنها روزنه امید برای توسعه استانی مانند کرمانشاه است و خوشبختانه مدیریت ارشد استان طی همین مدت در این زمینه به موفقیت های قابل قبولی دست یافته است.

ادامه موفقیت آمیز این روند می تواند امید تازه ای را در دل مردمان استانی که با مشکل بزرگی به نام بیکاری روبرو هستند ایجاد کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار