صحبت های نماینده شیراز در خصوص رفع تحریم ها و ورود ارز به کشور
دکتر قادری گفت:بیانیه لوزان با توجه به سیاست های دولت هم می تواند به نفع اقتصاد و تولید داخل باشد و در مواردی هم می تواند وابستگی به کالای خارجی را افزایش داده و به اقتصاد ضربه بزند.
کد خبر: ۱۸۴۶۳
تاریخ انتشار: ۱۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۷ 04 April 2015
نماینده شیراز در جمع خبرنگاران به تشریح ابعاد مختلف و پیامدهای اقتصادی بیانیه لوزان پرداخت.

وی در این خصوص متذکر شد که آثار این بیانیه به سیاست های دولت بستگی دارد و با فروش نفت و ورود ارز به کشور،زمینه واردات فراهم می شود و اگر دولت افزایش تعرفه بر واردات نبندد و از تولید داخل حمایت نکند و همچنین یارانه های صادرات را افزایش ندهد،بر اقتصاد اثر سوء خواهد گذاشت و باعث رکود تولید های داخل و وابستگی به کالای خارجی می شود.
البته شاید کمی دور از ذهن باشد که همه این سوء فعالیت ها از دولت سر بزند.
مسلما با افزایش فروش نفت و ورود ارز به کشور راه حل های دیگری همچون ورود کالای واسطه و تکنولوژی که به پیشبرد تولید کمک می کنند هم وجود دارد.
در همین راستا عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس در خصوص احتمال کاهش قیمت ارزهای خارجی نیز گفت:اگر دولت از کاهش قیمت ارزهای خارجی برای واردات ماشین آلات‌، تکنولوژی و مواد واسطه‌ای استفاده کند، این اقدام منجر به افزایش ظرفیت‌های تولیدی در داخل شده و همزمان با کاهش قیمت‌ها، اشتغال و درآمد کشور هم افزایش می‌یابد.
نکته دیگری که قادری بدان اشاره داشت،تمرکز اقتصاد و پیامدهای بد آن است.
در همین راستا وی افزور: اینکه دولت افزایش درآمدهای ارزی را چگونه هزینه می‌کند بسیار اهمیت دارد زیرا اگر دولت افزایش درآمدهای ارزی را توسط بخش دولتی هزینه کند، سهم دولت در اقتصاد افزایش یافته و اقتصاد به سمت عدم کارایی حرکت می‌کند.
ین عضو اقتصاددان مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: اگر افزایش درآمدهای ارزی به تقویت صندوق توسعه ملی و اعطای تسهیلات به بخش‌های غیر دولتی اختصاص داده شود، شاهد افرایش ظرفیت‌های اقتصادی، افزایش کارایی اقتصادی، افزایش درآمدهای مالیاتی و کاهش هزینه‌های جاری دولت خواهیم بود.  


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار