فضای مجازی که نقش آن در سال های اخیر، روز به روز در همه ارکان دنیای واقعی از جمله سیاست بیشتر شده است، در رقابت های کنونی انتخابات مجلس چه اندازه موثر است؟
کد خبر: ۱۸۴۶۲۶
تاریخ انتشار: ۰۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۷ 21 February 2016
به گزارش ایرنا تشخیص و تبیین نقش فضای مجازی در انتخابات مجلس، کار ساده ای نیست چون برخی فناوری های کنونی فضای مجازی برای نخستین بار است که به این گستردگی در یک انتخابات در ایران استفاده می شود و هنوز روی آن کار معتبر علمی صورت نگرفته است.
با این حال برای بررسی نقش آنها در یک ارزیابی کلی می توان فناوری های مختلف فضای مجازی را به سه گروه تقسیم کرد. این تقسیم بندی بر اساس شیوه کار یک فناوری انجام شده است که برخی از آنها عمر چند ماهه ای دارند.
سایت های خبری، شبکه های مجازی و نرم افزارهای پیام رسان، سه گروه مهم ابزارهای فضای مجازی برای تبلیغات انتخابات مجلس است که هریک از آنها ویژگی ها و کاربردهای خاصی دارند.
سایت های خبری که در سال های اخیر به شدت در حال گسترش بودند هم اینک جای خود را در انتخابات پیدا کرده اند و به روش های مختلف در این انتخابات موثر واقع شده اند.
این سایت ها به صورت خبر، تحلیل و گزارش به عرصه انتخابات وارد شده اند که وظیفه برداران بزرگتر خود یعنی روزنامه ها را به عهده گرفته اند.
این ابزارها به دلیل ارزان بودن، دو سویه بودن ارتباط ( به دلیل امکان کامنت گذاشتن) و سرعت بالای انتشار، بیش از روزنامه ها مورد توجه قرار گرفته اند ولی همان کارکردهای روزنامه ها را دارند.
شبکه های اجتماعی مانند فیس بوک که در دوره های گذشته نیز امتحان شده بودند در این دوره هم توسط کاربران به کار گرفته شدند.
نرم افزارهای پیام رسان نیز از سایت ها و شبکه ها عقب نماندند و در برخی موارد هم جلوتر افتادند.
از دو نرم افزار تلگرام و واتساپ بیش از بقیه نرم افزارهای پیام رسان استقبال شد.
تلگرام با دو امکان جدید راه اندازی کانال و گروه های بزرگ بالاتر از 200 نفر تاثیر بیشتری دارد.
هواداران نامزدها خیلی سریع اقدام به راه اندازی کانال خبری و گروه های حامی کردند و تبلیغات در این فضاها در هفته ها و ماه های اخیر تشدید شد.
سایت های خبری، شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسانه به شیوه های مختلف در انتخابات مجلس 94 موثر واقع شده اند.
1- چهره سازی: برخی سایت ها از ماه ها پیش به روش های مختلف اقدام به معرفی برخی افراد می کردند تا زمینه ورود آنان به صحنه انتخابات را فراهم کنند.
2- گفتمان سازی: رسانه ها با توجه به تفکر تیم مدیریتی یک رسانه اقدام به گفتمان سازی می کردند و به روش های مختلف سعی در تولید و انتشار یک گفتمان را در سطح جامعه می کردند.
در این روش به معرفی شاخص های یک نماینده خوب می پرداختند و بر جنبه هایی از یک گفتمان تاکید بیشتری می کردند.
3- آرای شناور و موج سازی: موج سازی یکی دیگر از ویژگی های فضای مجازی است که در سایت های خبری و نرم افزارهای پیام رسان مشاهده می شود.
در این روش، تلاش می شود به شیوه های مختلف بصری، موجی را به سود یک نامزد ایجاد یا تشدید یا به ضرر دیگران تخریب کنند.
البته بدون فضای واقعی، موج سازی در فضای مجازی کارآمد نخواهد بود و بیشتر نقش تقویت کننده یک موج بیرونی را به عهده دارند.
4- گفتگوهای آسان: این ویژگی، بیشتر در نرم افزارهای پیام رسان دیده می شود و برخی گروه های هوادار ، شمار اعضای یک گروه را به 700 و بالاتر هم رساندند و در این گروه ها به گفتگو درباره فرد یا موضوع خاص انتخاباتی می پرداختند. گروه ها در تلگرام و واتساپ بسیار فعالتر هستند.
5- ارزان کردن تبلیغات: فضای مجازی تا حدی تبلیغات را آسانتر کرد و نامزدها به راحتی می توانند در این فضا تبلیغ کنند هرچند تبلیغ در سایت ها ارزان نیست اما شبکه های اجتماعی و نرم افزارهای پیام رسان بسیار ارزان تر هستند و هر نامزدی می تواند در این زمینه فعالیت داشته باشد.
6- اطلاع رسانی و انتشار خبر نیز در هر سه گروه سایت ها، پیام رسان ها و شبکه های اجتماعی رایج است و نامزدها و حامیان آنها به راحتی می توانند از این امکان بهره مند شوند.
7- شایعه سازی: شایعه، بیشتر در پیام رسان ها کاربرد دارد و سایت های خبری کمتر اقدام به انتشار آن می کنند زیرا به آسیب های آن از جمله بی اعتبار شدن رسانه خود آگاهند.
8- شفاف سازی: در کنار همه اینها فضای مجازی به خوبی می توانند اقدام به شفاف شدن یک موضوع مانند رد صلاحیت ها، تایید صلاحیت ها، انصراف ها، موضع گیری ها و خبررسانی ها کنند.
از همین رو همه نامزدها اقدام به راه اندازی یک کانال رسمی خبری کردند و به انتشار خبرهای موردتایید نامزد می پردازند.
در مجموع به نظر می رسد فضای مجازی اگرچه مزیت هایی مانند ارزان کردن، شفاف سازی، اطلاع رسانی و ... دارند اما نمی توانند معجزه کنند.
بدون فضای واقعی و موج بیرونی، فضای مجازی چندان راهگشا نیست و تنها می تواند روند موفقیت یک نامزد را تسهیل کنند.
با این حال در همین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی بخش زیادی از رقابت هواداران کاندیداهای شاخص کهگیلویه وبویراحمد که دارای بیش از 60 نامزد برای سه حوزه انتخابیه است، از طریق فضای مجازی دنبال می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار