جمع زیادی از بیماران دیابتی که دچار اختلال شبکیه چشم هستند و مجبور به انجام معاینات چشم‌‌پزشکی در خارج از استان هستند از مسئولان انتظار دارند تا با جذب یک متخصص شبکیه چشم برای درد آنها دوایی بکنند.
کد خبر: ۱۸۳۶۳۷
تاریخ انتشار: ۳۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۴ 19 February 2016

به گزارشخبرگزاری فارساز اردبیل، تزریق آمپول داخل چشم برای بیماران دیابتی که دچار اختلال شبکیه چشم هستند به جای اردبیل در استان‌های هم‌جوار اسباب نارضایتی این بیماران را فراهم کرده و بهتر است مسئولان به جای دادن وعده‌های دهان پر کن که اغلب روی کاغذ می‌ماند به رفع این مشکلات آستین بالا زده و کمر همت ببندند.

شبکیه داخلی‌ترین لایه چشم است و شامل سلول‌های گیرنده نور و همچنین سلول‌های عصبی است که بیماری شبکیه می‌تواند افراد را از بدو تولد تا دوران سالمندی گرفتار کند.

همچنین در سنین میان‌سالی و هم‌زمان با آغاز دیابت عوارض چشمی ناشی از آن نیز در میان افراد افزایش یافته که ضرورت دارد افراد مبتلا به دیابت که آمار آنها نیز کم نیست توسط چشم‌پزشکان متخصص شبکیه تحت نظر قرار گیرد تا به صورت دوره‌ای چکاپ شده و سلامتی آنها مورد توجه قرار گیرد.

اما عدم رسیدگی به این بیماری رفته رفته قدرت بینایی را از افراد دیابتی می‌گیرد و فرد را خانه‌نشین می‌کند.

در حالی که شیوع بیماری دیابت در اردبیل در سال‌های اخیر افزایش یافته و آمار نیز روند تصاعدی به خود گرفته است نیاز بیماران دیابتی به یک چشم‌پزشک متخصص شبکیه بیشتر احساس می‌شود و ضروری به نظر می‌رسد اردبیل به رغم داشتن چشم‌پزشکان متعدد قرنیه دارای متخصص شبکیه نیز باشد تا این بیماران مجبور نباشند هزینه‌های گزافی را صرف کنند تا با مراجعه به استان‌های هم‌جوار به مداوای بیماری‌شان بپردازند.

طبق نظر پزشکان برای بیماران دیابتی به شکل مرتب تزریق آمپول در داخل چشم انجام می‌شود تا جلوی نابینایی آنها گرفته شده و این خود هزینه‌هایی بالا برای بیماران به همراه دارد در حالی که در صورت وجود پزشکان متخصص شبکیه این کار در بیمارستان‌های دولتی و با هزینه پایین‌تر انجام می‌شود.

یکی از این بیماران که دچار اختلال شبکیه چشم است در مورد این مشکل به خبرنگار فارس در اردبیل اظهار کرد: ما بیماران دیابتی باید همواره تحت نظر باشیم تا با چکاپ به موقع از عوارض این بیماری جلوگیری شود.

رحمان قیومی گفت: به دلیل آنکه در اردبیل متخصص شبکیه وجود ندارد ما مجبور هستیم به تهران و یا تبریز مراجعه کنیم و در هر ماه مراجعه به این مناطق در کنار صرف هزینه هنگفت برای تزریق آمپول باید چکاپ مرتب نیز انجام شود.

وی افزود: جالب است در تبریز با پذیرش بیماران بومی و ارجاع آنها به مراکز بیمارستانی دولتی سعی می‌شود تا هزینه‌های آنها پایین بیاید اما برای غیربومی‌ها قانونی گذاشته‌اند که باید به بیمارستان‌های خصوصی معرفی کنند که این هم هزینه‌های سنگینی را به همراه دارد.

این بیمار دیابتی که به شدت از وضعیت به وجود آمده ناراحت بود، تصریح کرد: ما قطعا با مراجعه به مراکز بیمارستانی دولتی می‌توانیم سقف هزینه‌های‌مان را پایین بیاوریم و به دلیل آنکه از توانایی مالی برخوردار نیستیم و هزینه‌های ایاب و ذهاب و اقامت یک روزه در تبریز نیز مشکلاتی را نیز به بار می‌آورد انتظارمان این است که در استان اردبیل زمینه‌ای فراهم آید تا بتوانیم از امکانات درون استانی استفاده کنیم.

قیومی با اظهار تاسف از نبود یک متخصص شبکیه در این استان ادامه داد: نظام پزشکی و دانشگاه علوم پزشکی باید در این زمینه اقدام سریع و به موقعی را انجام دهند تا یک شرایط و وضعیت متفاوتی را در رسیدگی به بیماران شاهد باشیم تا قدرت بینایی بیماران دیابتی به حداقل نرسد.

تعدادی دیگری از بیماران دیابتی نیز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در اردبیل گلایه خود را از مسئولان در راه‌اندازی مجموعه درمانی برای بیماران دیابتی در تشخیص و تزریق به موقع آمپول در داخل چشم و همچنین ضرورت حضور یک متخصص شبکیه را یادآور شده و اعلام کردند مسئولان به جای دادن وعده‌های غیرقابل تحقق باید تلاش کنند تا چنین درد و مشکلاتی را با همت خود التیام ببخشند.

پزشکان جوان بومی باید دوره‌های تخصصی شبکیه را بگذرانند

رئیس سازمان نظام پزشکی استان اردبیل با اذعان به نبود متخصص شبکیه در اردبیل اظهار کرد: ما نیز بارها گلایه‌های بیماران را شنیده‌ایم و چندین بار مکاتباتی را با مسئولان دانشگاه علوم پزشکی انجام داده‌ایم تا نسبت به جذب یک چشم‌پزشک متخصص شبکیه اقدام کند.

منصور جعفری‌نمین با یادآوری اینکه ما از دو طریق می‌توانیم در جذب یک متخصص شبکیه اقدام کنیم، گفت: یا باید شرایط را در بیمارستان‌ها و درمانگاه‌های بخش خصوصی به نحوی فراهم کنیم تا جذب این متخصص شبکیه انجام شود و یا اینکه در بیمارستان‌های دولتی این کار به انجام برسد.

وی نبود متخصص چشم‌پزشکی شبکیه را در اردبیل یک معضل و مشکل اساسی در حوزه بهداشت و درمان توصیف کرد و افزود: بنده بارها به مسئولان اعلام کردم که زیبنده نیست ما بیماران استان اردبیل را به استان هم‌جوار اعزام کنیم تا با هزاران مشکل در آن شهر تحت کنترل و چکاپ باشند در حالی که سختی تردد و هزینه‌بر بودن آن سبب شده تا برخی از بیماران از مراجعه اجتناب کرده و عوارض این بیماری گریبان‌گیر آنها شود.

مسئول انجمن چشم‌پزشکی اردبیل یادآور شد: اخیرا یکی از متخصصان شبکیه از تبریز به بنده زنگ زد و اعلام آمادگی کرد تا در استان اردبیل حضور پیدا کند اما تاکنون این وعده داده شده عملیاتی نشده است ولی پیشنهاد کردیم تا از بین بیش از 20 چشم‌پزشکی که اغلب نیز جوان و بومی هستند دوره‌های تخصصی شبکیه را سپری کرده و در خود استان مشغول به فعالیت شوند.

جعفری‌نمین ادامه داد: واقعا در این زمینه معضلات و مشکلاتی را داریم در حالی که دانشگاه علوم پزشکی می‌تواند زیرساخت‌های مورد نیاز برای راه‌اندازی یک مجموعه تخصصی شبکیه را با صرف هزینه‌ای در حدود 1.5 میلیارد تومان به وجود آورد که این هم هزینه زیادی نیست که ما نگران تامین شدن آن باشیم.

متخصص چشم‌پزشکی اردبیل و از پیشکسوتان این رشته تصریح کرد: بنده معتقدم اگر جوانان بومی ما دوره تخصصی شبکیه را بگذرانند به راحتی می‌توانند در اردبیل فعالیت خود را آغاز کرده و بسیاری از دغدغه‌ها و نگرانی‌های خودشان را کاهش بدهند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار