واحد مشاوره‌ ژنتیک برای ارائه خدمات مشاوره‌ای در خصوص مسائل ژنتیکی در دارالشفای امام رضا(ع) راه‌اندازی شد.
کد خبر: ۱۸۳۱۶۳
تاریخ انتشار: ۲۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۱ 17 February 2016
به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی آستان قدس رضوی، سرپرست معاونت درمان مؤسسه درمانی آستان قدس رضوی ضمن اعلام این خبر عنوان کرد: مشاوره‌ ژنتیک فرایندی بسیار لازم برای زوج‌های جوان است و هر زوج جوان باید از این مشاوره برخوردار شود تا فرزندشان دچار نقص و عارضه غیر قابل جبران نشود.
دکتر حمیدرضا رحیمی با اشاره به اینکه بزرگ‌ترین آزمایش ژنتیک، مشاوره‌ ژنتیک است، افزود: ؛ وقتی مشاوره‌ ژنتیک انجام شود، تعیین می‌شود که در صورت لزوم چه آزمایشاتی باید صورت گیرد و بقیه تست‌های لازم در پی آن خواهد آمد.
به گفته‌ این متخصص پزشکی مولکولی، ازدواج‌های خویشاوندی در ایران به افزایش بیماری‌های کمیاب و نادر ژنتیکی منجر شده است، که این بیماری‌های نادر در بسیاری از مناطق دنیا شیوع ندارند، زیرا در کشورهای اروپایی حدود چند صد سال است که ازدواج‌های فامیلی به صورت چشم‌گیری انجام نمی‌شود.
دکتر رحیمی اظهار کرد: در مشاوره‌ ژنتیکی قبل از ازدواج، درخت‌واره‌ ژنتیکی خانوادگی‌ زوجین و اینکه چه نوع بیماری‌هایی در این درخت‌واره وجود داشته مورد بررسی قرار داده می‌شود تا اطلاعات درباره‌ اینکه زمینه چه ژن‌های بیماری‌زایی ممکن است در آن فامیل وجود داشته باشد، فراهم ‌شود. از این طریق می‌توان با کشف اختلالی در سابقه‌ ژنتیکی فامیلی، کمک‌های بسیار جدی و مهمی را به آن خانواده کرد.
وی بیان کرد: واحد مشاوره‌ ژنتیک و سلامت جنین و مادر باردار دارالشفای امام رضا(ع) از مهم‌ترین بخش‌ها و واحدهای اضافه شده به این مرکز است که تحت نظارت سازمان بهزیستی خراسان رضوی فعالیت می‌کند.
دکتر رحیمی با بیان اینکه این واحد شامل دو پزشک مشاور ژنتیک اعم از متخصص طب پیشگیری و متخصص پزشکی مولکولی است، بیان کرد: وظیفه‌ این مرکز ارائه‌‌ مشاوره‌ به زوج‌هایی است که قصد ازدواج دارند و در عین حال، سوابقی از بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها مشاهده می‌شود یا این افراد نزدیکی فامیلی دارند و شانس ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی در آن‌ها زیاد است.
وی اضافه کرد: توصیه‌های لازم به این زوج‌ها ارائه می‌شود و خطر ژنتیکی آن‌ها در این ازدواج با توجه به سابقه و قرابت فامیلی، شرایط جسمانی و سابقه‌ بیماری‌ها و... بررسی می‌شود تا از متولد شدن نوزاد ناقص پیشگیری شود.
این متخصص درباره‌ ضرورت انجام مشاوره‌های ژنتیکی پیش از ازدواج عنوان کرد: افراد باید این خدمات مشاوره‌ای را دریافت کنند و بدانند که چه کارهایی باید انجام دهند که از ابتلا به انواع بیماری‌های ژنتیکی تا حدی که ممکن است پیشگیری کنند.
وی هم‌چنین ازدواج فامیلی را در ایران جزو فرهنگ‌های جا افتاده دانست و گفت: از نظر پزشکی ابتلا به بیماری‌های ژنتیکی نهفته، با ازدواج فامیلی افزایش می‌یابد. به همین دلیل باید با دریافت مشاوره‌های لازم از مشکلات عمده‌ ژنتیکی پیشگیری کنیم.
سرپرست معاونت درمان مؤسسه‌ درمانی آستان قدس رضوی تصریح کرد: تعرفه‌هایی که در این مرکز از بیماران دریافت می‌شود، کاملا دولتی است و به جز دارالشفاء امام رضا(ع) تنها یک مرکز مشاوره‌ دیگر در جهاد دانشگاهی مشهد به این منظور در حال فعالیت است.
 

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار