‌مدیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان
مهردادمحمدی در جلسه آموزشی توجیحی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب که در مدرسه بحرالعلوم برگزار شد، ‌با تصریح اینکه زندگی همه ما به آب وابسته است که به علت وفور آن کمتر به آن پرداخته‌ایم، گفت: از بارش‌های برف و تگرگ حدود 10 درصد آن وارد خاک شده و منابع زیرزمینی ما را تشکیل می‌دهند، مابقی از منطقه بدون استفاده خارج می‌شود.
کد خبر: ۱۸۲۰۸۱
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۹ 16 February 2016

به گزارش تابناک لرستان ،مهردادمحمدی در جلسه آموزشی توجیحی طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب که در مدرسه بحرالعلوم برگزار شد، ‌با تصریح اینکه زندگی همه ما به آب وابسته است که به علت وفور آن کمتر به آن پرداخته‌ایم، گفت: از بارش‌های برف و تگرگ حدود 10 درصد آن وارد خاک شده و منابع زیرزمینی ما را تشکیل می‌دهند، مابقی از منطقه بدون استفاده خارج می‌شود..

وی افزود: استان لرستان به علت شرایط توپوگرافی خاصی که دارد، روان‌آب‌ها و آب‌های سطحی آن به خوزستان وارد شده و از دسترس ما خارج می‌شود.

مدیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان با اشاره به تغییر اقلیم، یادآوری کرد: سال‌های گذشته بارش‌های به‌صورت برف زیادی در استان داشتیم که به تدریج در خاک نفوذ می‌کردند، اما حال تغییر رژیم بارش‌ها از برف به باران داریم و در نتیجه آن آب‌ها به صورت روان‌آب خارج می‌شوند.

محمدی زمین را شبیه اسفنج دانست و اظهارکرد: زمین همانند اسفنج دارای خلل و فرج زیادی است که با آب و هوا پر شده است، اگر بیشتر از حد معمول از این آبها برداشت شود، جایگزین نمی‌شوند و با مسئله وحشتناکی که امروز در ایران با آن سرو کار داریم، روبرو خواهیم شد

وی ادامه داد: آب خارج شده از حفره‌ها جایگزین نمی‌شوند و جای آن را هوا می‌گیرد، همچنین طی فشاری که از لایه‌های بالا به این حفره‌ها وارد می‌شود، خاک منطقه متراکم شده و این حفره‌ها محو می‌شوند.

مدیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان عنوان کرد: زمین به اسفنجی فشرده تبدیل می‌شود که در سال‌های آینده قادر به جذب آب نیست، همچنین در ادامه پر شدن فضاها با خاک، زمین فرو نشست می‌کند، چیزی‌که در خیلی از جاهای ایران از جمله استان همدان با آن روبرو هستیم.

محمدی با بیان اینکه در یک چشم به‌هم زدنی روستایی به زیر خاک می‌رود، خاطر نشان کرد: همه ما نفت را تجدیدناپذیر و آب را تجدیدپذیر می‌دانیم اما آب برای تجدید شدن به یک ظرف نیاز دارد که اگر این ظرف نباشد، این کار انجام نمی‌شود.

وی افزود: در لرستان به علت مصرف زیاد آب، شرکت آب و فاضلاب لرستان اقدام به حفر چاه‌های جدید کرده و به طور مدام در حال استفاده از آنها هستیم، آبی که طی میلیون‌ها سال به دست آمده، در حال مصرف شدن است. لذا باید آن را درست استفاده کنیم و مصرف‌مان را مدیریت کنیم.

مدیر طرح احیا و تعادل‌بخشی منابع آب شرکت آب منطقه‌ای لرستان، دانش‌آموزان را قشر تاثیرگذار بر خانواده‌ها دانست وتاکیدکرد: آنان می‌توانند با اطلاع‌رسانی به خانواده‌ها در مدیریت مصرف به ما کمک کنند تا دیرتر به کم‌آبی برخورد کنیم.

مهرداد محمدی گفت: هم اکنون در کشور لیبی از عمق سه هزار متری آب مصرفی خود را استحصال می‌کنند که به آن آب فسیلی می‌گویند و مربوط به دوره دایناسورها و زمان تشکیل نفت بوده است، اگر این آب تمام شود دیگر راهی برای به دست آوردن آب وجود ندارد و حیات در آنجا از بین خواهد رفت.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار