یک کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است، نباید در خصوص مرگ نزدیکان به کودکان دروغ بگوییم و از عبارتی مانند اینکه پدر یا مادرت مسافرت رفته، خواب طولانی است و یا خدا او را پیش خود برده، استفاده کنیم.
کد خبر: ۱۸۲۰۰۹
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۱ 16 February 2016
یک کارشناس ارشد روانشناسی معتقد است، نباید در خصوص مرگ نزدیکان به کودکان دروغ بگوییم و از عبارتی مانند اینکه پدر یا مادرت مسافرت رفته، خواب طولانی است و یا خدا او را پیش خود برده، استفاده کنیم.

خدیجه باقرآبادی در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه کرمانشاه، در خصوص شیوه صحیح آگاهی دادن به کودکان در خصوص مرگ والدین یا نزدیکان، گفت: باید کودکان را با حقیقت مرگ عزیزانشان آشنا کنیم و اجازه بدهیم مراحل طبیعی سوگواری را طی کنند.

وی ادامه داد: اینکه به کودک بگوییم پدر یا مادرت سفر رفته و یا در خواب طولانی است، باعث ایجاد اضطراب و نگرانی در کودک می‌شود و او را برای همیشه از مسافرت و خواب می‌ترساند.

باقرآبادی با بیان اینکه نباید به بچه‌ها بگوییم که پدر یا مادر تو چون مهربان بود پیش خدا رفته، خاطرنشان کرد: این امر باعث می‌شود کودک حس بدی نسبت به خدا پیدا کند.

به گفته این روانشناس، هرگز نباید به کودکان گفت که عزیز از دست رفته‌اش در آسمان است و او و رفتارش را می‌بیند، چون این امر باعث می‌شود کودک همواره اجساس کند که تحت نظر است و دیده می‌شود.

باقرآبادی منع کردن کودکان از حضور در مراسم ختم و خاکسپاری را بسیار نادرست خواند و اظهار کرد: حتی اگر جنازه فرد فوت شده در وضعیت نامناسبی نباشد، می‌توان اجازه داد که کودک جنازه را ببیند.

وی اظهار کرد: نباید مانع مرور خاطرات فرد فوت شده توسط کودک شد چون مرور خاطرات باعث می‌شود کودک روند سوگواری را نرمال‌تر طی کند و حتی باید به کودک در مرور خاطرات کمک کرد.

این کارشناس ارشد روانشانسی با بیان اینکه کودکان دوران سوگواری پس از مرگ عزیزانشان را به شیوه‌های مختلفی طی می‌کنند، ادامه داد: برخی گوشه‌گیر می‌شوند، برخی گریه می‌کنند، برخی از کارهای روزمره فاصله می‌گیرند و برخی از کودکان پرخاشگر می‌شوند، به هر صورت باید اجازه داد این مراحل در کودک طی شود.

باقرآبادی چسبندگی را یکی از مراحل طبیعی سوگواری دانست و خاطرنشان کرد: کودکی که عزیزی را از دست می‌دهد به دلیل ترسی که برای او ایجاد شده احساس می‌کند ممکن است سایر عزیزانش را هم از دست بدهد و از همین رو به آنها می‌چسبد و ترکشان نمی‌کند.

وی بیان کرد: نباید کودک را از خود دور کنیم، بلکه باید با او صحبت کنیم و اطمینان دهیم که قرار نیست همه عزیزانش او را ترک کنند.

این کارشناس ارشد روانشناسی در خصوص درک کودکان از مرگ نیز عنوان کرد: کودکان معمولا از دو تا سه سالگی مفهوم مرگ را درک می‌کنند، اما تا قبل از سن مدرسه فکر می‌کنند که مرگ قابل بازگشت است.

به گفته این روانشناس، کودکان در سن حدود هفت سالگی تا نوجوانی می‌فهمند که مرگ غیرقابل بازگشت است، اما گمان می‌کنند که برای دیگران است و هیچگاه برای خود آنها رخ نخواهد داد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار