کد خبر: ۱۷۷۳۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۶:۱۵ 08 February 2016

به گزارش خبرگزاری تابناک از لرستان ، به مناسبت فرارسیدن ایام الله دهه فجر انقلاب اسلامی، فرازهایی از سخنان حجت‌الاسلام «محمد همتیان»، یکی از استادان اخلاق حوزه علمیه را که در ایام سرنوشت‌ساز پیش از پیروزی انقلاب، جوانی طلبه و یکی از مبارزان انقلاب اسلامی بود به نظر می‌رسانیم.

انقلاب اخلاقی
انقلاب اسلامی ایران شاخصه‌ها و ویژگی‌هایی داشته و دارد که آن را از سایر انقلاب‌ها متمایز می‌کند . بی‌شک یکی از همین ویژگی‌ها، تأکید بر اخلاقی بودن این انقلاب است.
نهضت حضرت امام خمینی(ره) از آغاز برگرفته از نهضت پیامبر(ص) و مکتب اهل بیت(ع) بوده و امروز ما باید بکوشیم که مبانی انقلاب و دستاوردهای آن را از دریچه اخلاق به جامعه به ویژه نسل جوان بشناسانیم.
همان طور که پیامبر اسلام(ص) فرمود: «انما بعثت لاتم مکارم الاخلاق»، حضرت امام(ره) نیز در پایه‌گذاری این انقلاب از همان ابتدا بر مساله اخلاق و مکارم اخلاقی تأکید داشتند، چنان که در سیره حضرات معصومین(ع) داریم که فرموده‌اند «الاسلام حُسن الخلق» به این معنی که تمام اسلام اخلاق نیکوست.
از این منظر انقلاب اسلامی ما یک انقلاب اخلاقی و ارزشی است و هدف هم این بوده که با تأکید بر اخلاق نبوی و علوی به جایی برسیم که آن اخلاق زشت و عادات ناپسند طاغوتی و سلطنت‌طلبی از بین برود و فضایل انسانی جای رذایل را بگیرد. از این نظر، ما باید بتوانیم نهضت امام خمینی(ره) را که با جانفشانی و ریختن خون هزاران شهید به دست آمده با همین نگاه و رویکرد اخلاق مدارانه و معنویت گرایانه ادامه دهیم و در حراست از ارزش‌ها و آرمان‌های آن بکوشیم.

انقلاب ارزشی
یکی دیگر از ویژگی‌های شاخص انقلاب اسلامی، مکتبی و ارزشی‌بودن آن است. به این معنا که بر پایه دین و فرهنگ شیعی شکل گرفته و افراد بر اساس احساس وظیفه دینی و شرعی و تبعیت از یک مرجع تقلید پا به میدان مبارزه علیه رژیم شاهنشاهی گذاشتند.
ویژگی بسیار مهم دیگر، نقش خاص ولی فقیه به عنوان نایب امام زمان(عج) است. بی‌شک اگر رهبری حکیمانه و داهیانه حضرت امام(ره) نبود، انقلاب اسلامی که امروز دنیای استکبار را به چالش جدی کشانده، به پیروزی و موفقیت نمی‌رسید. البته در درجه اول عنایات الهی و اصل توکل بر خدا بود که باعث این توفیق شد.

انقلاب مردمی
ویژگی و شاخص بعدی این انقلاب عنصر مردمی‌بودن آن بود به گونه‌ای که حضرت امام(ره) و رهبران نهضت در هر مرحله و صحنه‌ مختلف با تکیه بر قدرت مردم، کارها را جلو می‌بردند. در دوران پس از پیروزی انقلاب اسلامی نیز تاکنون همواره مردم حامی اصلی انقلاب و نظام مقدس جمهوری اسلامی بوده‌اند.
البته وحدت کلمه مردم زیر سایه زعامت مرجعیت و ولایت فقیه بود که باعث شد عنایت الهی نیز شامل حال ما شود انقلاب در 22 بهمن سال 57 به پیروزی برسد.
امروز هم باید با همین وحدت کلمه و ولایت‌مداری در برابر دشمنان و بدخواهان انقلاب و نظام ایستاد و از شرف و عزت و اقتدار ملی خود به‌خوبی دفاع کرد.

پیوند سیاست، اخلاق و مردم‌داری
خوب است بار دیگر بر نقش حضرت امام(ره) به عنوان یک سیاستمدار و انقلابی اخلاق‌گرا متمرکز شویم، چه آن‌که این بزرگوار چون اجداد طاهرش زندگی می‌کرد و بین سیاست و حکومت‌داری و اخلاق و مردم‌داری پیوند خوبی برقرار کرده بود. مردم که می‌دیدند امام امت بدون غرور و کبر و ریا بین آنها زندگی می‌کند و ساده زیست به معنای واقعی کلمه بود، شیفته او شدند و سخنش را با جان و دل قبول کردند. امروز هم مقام معظم رهبری همین طور هستند و می‌بینیم که در فتنه‌ها و مشکلات و سختی‌ها به خوبی کشور را اداره می‌کنند و فراتر از آن به هدایت جهان اسلام و مقاومت علیه نظام سلطه می‌پردازند. چه حضرت امام(ره) و چه امروز مقام معظم رهبری در زندگی خود و در نوع سیاست مداری، سخن و عملشان یکی بوده و هست و انسان صداقت و تعهد و اخلاص در عمل را در رفتار و کردار و گفتار رهبران نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران به عینه می‌بیند و بر آن صحه می‌گذارد. حتی دشمنان قسم خورده ما نیز به این مساله معترفند و به آن اذعان دارند.

شیفته امام(ره)
یادم هست سال 58 که حضرت امام(ره) در قم تشریف داشتند، گاهی عصرها به فیضیه تشریف می‌بردند و با مردم و طلاب دیدار عمومی داشتند. بنده هم آن موقع طلبه جوانی بودم که چون آحاد مردم واقعاً شیفته و شیدای این مرد خدا شده بودم. یک روز عصر مشاهده کردم یک خودروی شاسی بلند (احتمالا همان بلیزری بود که امام(ره) را 12 بهمن از فرودگاه مهرآباد به بهشت زهرا(س) برده بود)ایشان را از خیابان چهارمردان به سمت میدان آستانه می‌آوردند که بعد به فیضیه تشریف ببرند. هنوز مردم از حضور ایشان اطلاع پیدا نکرده بودند که من به ماشین چسبیدم. کنار شیشه بودم و حضرت امام(ره) نیز برایمان دست تکان می‌دادند. آنقدر محو جمال الهی ایشان شده بودم که نفهمیدم مسیر زیادی را به خودروی حامل امام چسبیده بودم و پا به پای آن می‌رفتم. بعد که مردم متوجه شدند، ازدحام شد و به هر زحمتی بود امام(ره) را همراهی کردند که به فیضیه بروند.
امام خمینی(ره) از آن جا که برای خدا قیام کرد و در مسیر اقامه دین و احیای ارزش‌های الهی از هیچ کس جز خدا نترسید، پروردگار عالم نیز محبوبیت فوق العاده‌ای به ایشان نزد مردم عنایت کرده بود که می‌بینیم حتی سال‌ها پس از ارتحال ایشان چه جمعیت عظیم میلیونی برای سالگرد ارتحالشان به مرقد ایشان می‌روند.

نویسنده:محمد همتیان

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار