معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ذکر اینکه سبک زندگی سالم و توجه به تغذیه و ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد اظهار داشت: در سویه مقابل ،الگوی ناسالم زندگی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.
کد خبر: ۱۷۲۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۵۰ 30 January 2016
معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایلام با ذکر اینکه سبک زندگی سالم و توجه به تغذیه و ورزش خطر ابتلا به سرطان را کاهش می دهد اظهار داشت: در سویه مقابل ،الگوی ناسالم زندگی خطر ابتلا به سرطان را افزایش می دهد.

به گزارش تابناک ایلام؛دکتر راضی ناصری فر درخصوص عامل اصلی خطرمبتلابه سرطان اظهار کرد: یکی از عوامل اثرگذار در بروز بیماری های غیرواگیر سبک زندگی است که نیاز به آگاهی بخشی و آشنایی با بیماری ها را تبدیل به امری ضروری کرده است.
وی افزود: آمارها نشان می دهد که سومین عامل مرگ ومیر در کشور و به تبع استان ایلام ابتلا به سرطان است.
وی اضافه کرد: به طور کلی رفتارها، سبک زندگی، تغذیه، نوع فعالیت ها و وضعیت هوا از عواملی هستند که بر بروز سرطان به عنوان سومین عامل مرگ ومیر در استان تاثیر دارد.
وی توضیح داد: اصل نخست در مبارزه با بیماری ها، پیشگیری از عوامل خطرساز بیماری است و اکنون هدف حوزه سلامت ارائه اطلاعات به مردم و شناسایی عوامل خطر و همچنین روش های لازم برای خود مراقبتی است که با تغییر رفتارها و سبک زندگی و گزینش الگوهای زندگی سالم می توان درصد خطر ابتلا را کاهش داد.
دکتر ناصری فر یکی از راهبردهای مبارزه با سرطان را ارتقای سواد سلامت به ویژه در گروه زنان عنوان کرد و گفت: باید کمپین های استانی در مورد مبارزه با دخانیات، قلیان، اعتیاد، مواد فست فودی و... تشکیل شود.
وی اظهار کرد: همچنین برنامه هایی مانند خودمراقبتی، آموزش به بیماران سرطانی از طریق بیمارستان ها و مراکز بهداشتی، جلب مشارکت مردمی و افزایش دسترسی مردم به اطلاعات مرتبط با بیماری های غیرواگیر با استفاده از تکنولوژی روز به عنوان عواملی مؤثر در راستای ارتقا سواد سلامت تقویت شود.
وی، بهره مندی مردم از خدمات بهداشتی را عامل مهم دیگری در مبارزه با سرطان برشمرد و گفت: باید مردم به حدی از آگاهی برسند که بتوانند عوامل خطرساز و نشانه های بیماری را شناسایی کنند.
وی سومین راهبرد پیشگیری از بیماری ها را 'نهادینه سازی کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر' عنوان کرد وافزود: باید این تصور غلط که مبارزه با سرطان تنها بر عهده ی وزارت بهداشت است از بین بروند و کار فرابخشی برای کاهش عوامل خطر را نهادینه کرد.
وی تاکید کرد: باید سرطان شناخته شود و جامعه نسبت به بیماری سرطان حساس شوند و چه بسی با خودآزمایی به تشخیص زودهنگام آن کمک کنند تا با اقدامات انجام شده بیماری را کنترل و بجز در مواردی اندکی به درمان قطعی رسید.
وی ابراز امیدواری کرد: با توجه به تندرستی، ورزش، تغذیه سالم و پرهیز از قرار گرفتن در معرض هوای آلوده زندگی سالم و شادابی در جامعه داشته باشیم./ف
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار