معضلی محصول نبود برنامه ریزی در گذشته
کمبود پارکینک در واحدهای مسکونی، تجاری و اداری معضلی برای دارندگان خودرو تبدیل شده است و این امر اتلاف وقت و انرژی شهروندان، به هم ریختگی مبلمان شهری و آثار نامطلوب روحی و روانی شاخص ترین عوارض آن است.
کد خبر: ۱۷۱۷۰
تاریخ انتشار: ۰۹ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶ 29 March 2015

ترافیک از سه عامل انسان، راه و وسیله نقلیه تشکیل می شود چنانچه هر یک از عوامل سه گانه نباشد اصولا مساله ای به نام ترافیک وجود نخواهد داشت

در مهندسی ترافیک ، راه ها و تقاطع ها به منظور سهولت عبور و مرور احداث، چراغ ها و تابلوهای راهنمایی نصب و خط کشی های مورد نیاز انجام می گیرد. آموزش مقررات و موازین بین المللی ترافیک به تمامی طبقات جامعه اعم از مردم عادی و مسئولان و مجریان امر، نقش بسیار اساسی در اصلاح و کنترل ترافیک خواهد داشت چرا که لازمه زندگی کردن در یک جامعه صنعتی و ماشینی، آشنایی و آگاهی کامل مردم آن جامعه به فرهنگ زندگی درچنین جامعه ای است. به طور کلی آموزش را باید از نخستین عامل تشکیل دهنده ترافیک آغاز کرد .

روزگاری در زمان‌های نه چندان دور تابلویی به شکل دایره با حاشیه قرمز و زمینه سورمه‌ای با ضربدر قرمز با مفهوم توقف ممنوع برای خود اجر و قربی نزد افراد داشت و رانندگان با دیدن این تابلو در هر نقطه‌ای از گوشه و کنار خیابان یا جلوی درب یک منزل یا پارکینگ هرگز به خود اجازه نمی‌دادند قانون را نادیده گرفته و چشم‌هایشان را بر روی این تابلوهای بعضاً ریز و درشت ببندند و وارد حریم ممنوعه شوند.

اما گویا امروزه در عصر دود و ماشین و تکنولوژی که کوچه و خیابان و پیاده‌رو به یک پارکینگ بزرگی از خودروها تبدیل شده است، رنگ از روی این تابلوها پریده و کسی آنها را نمی‌بیند، هرکس هرجایی گیر بیاورد، ماشینش را پارک می‌کند. البته اگر جایی پیدا کند!

یکی از اشتغالات ذهنی شهروندان مشکین شهر جای پارک خودرو در اوج ساعات کاری است. داشتن خودروی گران‌ قیمت دیگر امروز مشکل رفت و آمد را حل نمی‌کند، مهم‌ترین دغدغه رانندگان امروز پیدا کردن جای پارکی برای خودروهایشان است. درعین حال از پرداخت جریمه و دیدن برگه جریمه زیر برف‌ پاک‌کن ابایی ندارند و یکه نمی‌خورند، فقط آنچه برایشان مهم است پیدا کردن جایی برای پارک خودرو است!

از طرفی گسترش شهرنشینی، افزایش جمعیت، تقاضای سفر و جابجایی، پیشرفت تکنولوژی سبب شده تعداد خودروها در شهرها افزایش قابل توجه ای داشته باشد. که این امر باعث ایجاد ترافیک شود.

کمبود پارکینک ، عدم استفاده از چراغ راهنما ، کم عرض بودن خیابان ها از عوامل موثر در ایجاد ترافیک شهری است و نقش به سزایی دارد که متاسفانه در شهرستان مشکین شهر هر سه مورد صدق می کند.

در حال حاضر نبود پارکینک در واحدهای مسکونی، تجاری و اداری معضلی برای دارندگان خودرو شده است که ایجاد ترافیک بغرنج و پیچیده در کنار مشکلات اجتماعی، اقتصادی، امنیتی، آلودگی زیست محیطی و ناهنجاری های مختلف، اتلاف وقت و انرژی شهروندان، به هم ریختگی مبلمان شهری و آثار نامطلوب روحی و روانی شاخص ترین عوارض آن است.

طبق قانون و ضوابط شهرسازی تامین پارکینگ برای واحد های مسکونی، تجاری و اداری الزامی است و نباید شهرداری ها به خاطر کسب درآمد ضوابط شهری را نادیده گرفته و به حذف پارکینگ رضایت دهند. اگر بیش از این در این خصوص غفلت و بی توجهی شود شهر هویتش را از دست داده و اقتصاد شهر نیز دچار مختل شده و شهر شادابی و نشاطش را از دست خواهد داد و شهری که از نظر اقتصادی دچار رکود شود سرمایه گذاری کاهش یافته و ساخت و ساز نیز از رونق خواهد افتاد و در نتیجه آن شهر با کمبود بودجه و اعتبار مواجه خواهد بود.

معضل کمبود پارکینگ در شهرستان مشگين شهر که با افزايش خودرو برخوردار است روز به روز حادتر و پیچیده تر می شود. به طوری که در ساعاتی از روز کنار خیابانها و کوچه های اصلی و فرعی مملو از پارک خودرو است و به رغم زحمات و تلاشها صورت گرفته لازم است مدیران شهری و متولیان این حوزه با سیاست گذاری مناسب زمینه کاهش و رفع این مشکل را فراهم نمایند.

تامین فضای پارکینگ خودرو در شهر، خارج از بحث ترافیک یکی از نیازهای ضروری است. متاسفانه تامین پارکینگ در بافت ‌های شهری گذشته به دلایل مختلف دغدغه ‌های طراحان شهری نبوده است و امروزه با ورود حجم بالایی از خودروها، سرانه خودرو از یک دستگاه به ازای هر واحد مسکونی به دو یا سه واحد افزایش یافته است. با این حال ازدحام خودروها در حاشیه خیابان ‌ها و کوچه‌ها بیشتر شده که تبعات مختلفی به دنبال دارد. و این امر با کمبود پارکینگ رابطه مستقیم دارد.

عامل دیگر ترافیک در شهرستان مشکین شهر عدم استفاده از چراغ های راهنمایی و رانندگی می باشد و رانندگان باب میل خود بدون اعتنا به حق تقدم سایر وسایل نقلیه به رانندگی می پردازند که موجب ترافیک و حتی باعث تصادفات می شود.

معمولا از چراغ راهنمایی و رانندگی در تقاطع ها و سر چهارراه ها بکار می گیرندالبته شکل کلی چهار راه باید خیابان های حاشیه‌ای گردش به راست را داشته باشد که معمولا با گوشه‌های مثلثی شکل چهار طرف چهار راه هم در نظر گرفته می‌شوند، در این بین تنها مواردی که باید اضافه شوند استفاده از چراغ های راهنمایی در سر چهار راه که علاوه بر مسیر مستقیم مسیر گردش به چپ را هم به طور مجزا نشان می‌دهند و نیز ایجاد خطوط ممتد و پیکان های راهنما روی سطح خیابان قبل از چهار راه در صورت موجود نبودن است.

برای چهار راههایی که شکل توصیف شده را ندارند و امکان تغییر آن هم موجود نیست، با بازبینی روی عملکرد ترافیک و تصحیح چراغ‌های راهنمایی می‌توان با کنترل درست چراغ ها از تلاقی همزمان رفت وآمد تا حد امکان جلوگیری به عمل آورد و از تنش مواجهه همزمان وسیله نقلیه با عابر پیاده یا وسیله نقلیه کاست. (منبع: مشگین رسا)


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار