اصفهان در رتبه چهارم استفاده از تلفن همراه کشور قرار دارد!
تابناک اصفهان: هر چند تکنولوژی تلفن همراه در مقایسه با دیگر کشورها خیلی دیر وارد کشور ما شد، اما امروز این وسیله پرفایده و البته پرحاشیه به عنوان یک وسیله ضروری، مخاطبان بسیاری از تمامی گروه های پیدا کرده است.
کد خبر: ۱۷۱۰۳۵
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۷ 27 January 2016
به گزارش تابناک اصفهان، عصر فرا ارتباطی حاضر، فرصت خوبی برای شبکه های مجازی و تلویزیون ها و رادیو ها به عنوان رسانه های نویت ایجاد کرده است، از همین رو رسانه های سنتی مثل روزنامه و کتاب بسیاری از مخاطبین خود را از دست داده اند، البته این به معنای حذف آن ها از جامعه نیست.

به هر حال در این عصر نیز عده ای صبح به صبح از خواب که بیدار شدند، طبق عادت به دکه روزنامه فروشی می روند و روزنامه مورد علاقه خود را خریداری می کنند.در کنار آن روزنامه ها هم در راستای رسالت های خود به اطلاع رسانی و تحلیل در فضای رسانه ای موجود می پردازند.
روزنامه اصفهان زیبا درباره تعداد موبایل هایی که در دست اصفهانی ها است نوشت:

اصفهان در رتبه چهارم استفاده از تلفن همراه کشور قرار دارد!

چهار و نیم میلیون موبایل در دست اصفهانی ها!

هر چند تکنولوژی تلفن همراه در مقایسه با دیگر کشورها خیلی دیر وارد کشور ما شد، اما امروز این وسیله پرفایده و البته پرحاشیه به عنوان یک وسیله ضروری، مخاطبان بسیاری از تمامی گروه های پیدا کرده است. تیرماه سال ۱۳۷۲ بود که برای اولین بار در کشور شرکت مخابرات ثبت نام تلفن همراه را به طور رسمی آغاز کرد. هزینه سیم کارت و گوشی موبایل برای متقاضیان در آن زمان ۶۰۰ هزار تومان اعلام شد؛ مبلغ قابل توجهی که اکثر اقشار جامعه از عهده پرداخت آن
بر نمی آمدند و در گام نخستین تلفن همراه، همراه بخش معدودی از جامعه شد. از این رو مخابرات برای فروش سیم کارتهای خود راه بازاریابی را پیش گرفت و مسوولان دولتی، پزشکان و بازاریان را بازار هدف خود قرار داد.

 براین اساس، در ابتدای امر بیش از شش هزار نفر برای ثبت نام در لیست انتظار دریافت سیم کارت و تلفن همراه قرار گرفتند؛ تا اینکه شبکههای مخابراتی تلفنهای همراه در مرداد ماه سال ۱۳۷۳ در تهران راه اندازی شد و در سال ۱۳۷۴ شهرهای مشهد، اهواز، تبریز، اصفهان و شیراز نیز زیر پوشش شبکه تلفن قرار گرفتند. با گسترش شهرهای زیر پوشش شبکههای مخابراتی و اشتیاق زاید الوصف مردم برای خرید سیم کارت و تلفن همراه قیمت سیم کارت با یک جهش خیره کننده به یک باره از ۶۰۰ هزار تومان به دو میلیون تومان رسید؛ قیمتی که البته در آن زمان بخش محدودی از جامعه در عمل امکان پرداخت آن را داشتند. به تدریج و با راه اندازی مغازههای موبایل فروشی در کشور، این مغازهها با فروش گوشیهای مدل زیمنس، آلکاتل و نوکیا نیاز بازار تلفن همراه را برآورده کردند.

بازار تلفن همراه در سالهای اخیر فراز و نشیب های زیادی به خود دیده و در برههای خرید و فروش سیم کارت
درآمد بخشی از صاحبان آنها را تامین میکرده است. سال 1381 بود که امکان ارسال پیام کوتاه یا همان پیامک به خدمات تلفن همراه به مشترکین سیم کارت این فرصت را میداد که با پرداخت هزینه کمتر با دوستان و آشنایان خود ارتباط برقرار کنند. با ورود تکنولوژی پیامک و افزایش شرکتهای ارائه کننده خدمات تلفن همراه، به تدریج قیمت سیم کارت و تلفن همراه منطقی تر شد؛ به گونهای که روز به روز به تعداد مخاطبان تلفن همراه افزوده شد. در سالهای اخیر نیز ورود گوشیهای نسل جدید هوشمند و اندرویدی بر تنوع این محصول و افزایش دامنه انتخاب مشتریان تاثیر گذاشته، به گونهای که افراد با خرید گوشیهای هوشمند با اتصال به شبکه اینترنت و نصب نرم افزارهای مورد نیاز از این وسیله مانند لپ تاپ یا نوت بوک در ابعاد کوچک تر استفاده میکنند و به گفته وزیر ارتباطات و فناوری، هم اکنون 20 میلیون گوشی هوشمند در کشور فعال است.

آنگونه که وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در سال 1389 خبر داده، 53 میلیون تلفن همراه در دست ایرانیان بوده، حالا اما این رقم آنگونه که دفتر بررسیهای اقتصادی وزارت ارتباطات روز گذشته اعلام شده، تعداد تلفنهای همراه در دست مردم در کشور با افزایش حدود 35 درصدی در سال جاری به مرز ۷۲ میلیون موبایل فعال رسیده است. بر اساس آمار اعلام شده آخرین وضعیت اپراتورهای موبایل در کشور نشان میدهد که باوجود آنکه ۱۴۴ میلیون و ۱۹۹ هزار خط موبایل تا پایان شهریورماه سال جاری در کشور واگذار شده، اما در مجموع تنها ۷۲ میلیون و ۸۶ هزار تلفن همراه دایر و فعال است. همچنین ضریب نفوذ موبایل در ایران 92/90 درصد اعلام شده و اپراتور همراه اول با داشتن ۴۱ میلیون و ۲۹۱ هزار مشترک فعال، بیشترین سهم را از بازار تلفن همراه به خود اختصاص داده است.

آمارهای به دست آمده نشان میدهد که اپراتور همراه اول ۱۷ میلیون و ۷۶۶ هزار سیمکارت دائمی و ۴۶ میلیون و ۹۰۱ هزار سیمکارت اعتباری و در مجموع ۶۲ میلیون و ۶۶۸ هزار خط واگذار کرده اما از این تعداد ۴۱ میلیون و ۲۹۱ هزار مشترک، فعال هستند. با وجود این ضریب نفوذ این اپراتور در کشور ۵۳ درصد اعلام شده است.

همچنین ۸۸ درصد پوشش جاده های اصلی و ۷۷ درصد پوشش جادههای فرعی و ۹۴.۲ درصد پوشش جمعیتی کشور توسط این اپراتور انجام شده و ۱۲۴۴ شهر تحت پوشش شبکه همراه اول قرار دارند. براساس این بررسیها، میزان مکالمات موفق در شبکه همراه اول ۴۶.۳ درصد و متوسط میزان برقراری موفقیت آمیز مکالمه در شبکه این اپراتور ۹۹.۱ درصد است. استانهای تهران و یزد بیشترین ضریب نفوذ سیمکارتهای همراه اول و سیستان و بلوچستان و خراسان شمالی کمترین ضریب نفوذ را به خود اختصاص دادهاند.

بر اساس این آمار، تهرانی ها با در اختیار داشتن حدود 16 میلیون سیم کارت فعال و تلفن همراه در صدر قرار گرفتهاند و بعد از آن، استانهای خراسان رضوی، خوزستان، اصفهان و فارس به ترتیب در رتبههای بعدی قرار گرفتهاند.

در این بین اما اصفهانیها با در اختیار داشتن چهار و نیم میلیون سیم کارت فعال و در حال استفاده، رتبه چهارم را به خود اختصاص دادهاند.

طبق اعلام وزارت ارتباطات بیش از سه میلیون اصفهانی، اپراتور همراه اول را برای مکالمات روزمره خود انتخاب کردهاند، یک میلیون و سیصد هزار نفر هم از اپراتور ایرانسل استفاده میکنند و تنها 92 هزار نفر نیز از اپراتور رایتل استقبال کردهاند
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :