کد خبر: ۱۷۰۸۰۴
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۴:۱۴ 27 January 2016
رشت- دانه های زیبای برف که بر سر بام خانه های شهروندان رشتی نشسته، علاوه بر خوشحالی شهروندان دل نگرانی هایی را نیز برای مردم به بار آورده است.

تابناک: مائده اسفندمز: اگرچه در آغاز پاییز امسال زمزمه رسیدن پدیده «ال نینو» مردم سراسر کشور از جمله گیلان را آماده پذیرش زمستانی سخت کرد اما با وزش بادهای گرمی که در نخستین ماه از زمستان استان گیلان را در نوردید کمتر کسی انتظار داشت که گام‌های برفی زمستان به گیلان نیز برسد.

با تحقق هشدارهای اداره کل هوا‌شناسی گیلان مبنی بر بارش برف در استان گیلان ار روزهای گذشته، بارش برف از نخستین ساعات روز چهارشنبه آغاز شد و با نزدیک شدن به نیمه روز همچنان بر شدت آن افزوده می‌شود.

انتظار شهروندان رشتی نیز که از ماه گذشته در دورهمی‌های خوش نشینانه‌شان دلتنگ بارش برف بودند تحقق یافته و از ابتدای روز هفتم بهمن ماه دامان شهر رشت نیز سفیدپوش شده است و سرمای سخت زمستانی این شهر را در بر گرفته است. علاوه بر رشت، شهرهای لاهیجان، آستارا و سیاهکل نیز شاهد بارش شدید برف هستند و در برخی جاده‌های کوهستانی استان گیلان نیز نزدیک به ۵۰ سانتی متر برف باریده است.

اگرچه تداوم بارش برف تا ۲۴ ساعت آینده یعنی روز پنج شنبه نیز پیش بینی شده است اما هم اکنون نیز بارش دانه‌های زیبای برف از شدت قابل توجهی برخوردار است به طوریکه در سطح شهر رشت تکاپوی چندانی به چشم نمی‌خورد و شهروندان رشتی ترجیح می‌دهند این روز برفی سرد را در پشت پنجره‌های خانه‌هایشان بگذارنند.

بازار بزرگ رشت که هر روز شاهد حضور پرشور شهروندان برای خرید اقلام است نیز خلوت به نظر می‌رسد اما اندک شهروندانی هم که در این بازار حضور دارند با دستانی پر از خرید اقلام ضروری راهی خانه‌هایشان هستند.

خاطره سرد برف سال‌های دهه ۸۰

یکی از شهروندان که کیسه‌های نایلونی در دستانش از خرید چند کیلو سیب زمینی و همچنین عدس و لوبیا حکایت دارد در گفتگو با مهر می‌گوید: شدت بارش برف امروز خاطره برف ۱۰ سال پیش را تداعی می‌کند.

زهرا رحیم‌زاده می‌افزاید: برف شدید آن سال باعث شد که مردم به فکر تامین غذا در این روز‌ها باشند تا در صورت بسته شدن کوچه‌ها و خیابان‌ها از برف، با کمبود غذا و مایحتاج روزانه در خانه‌ها روبرو نشوند.

اشاره این شهروند به برف سنگین سال‌های ۸۴ و ۸۶ است که سبب شد بسیاری از بام خانه‌ها و حتی واحدهای تولیدی و صنعتی در شهر رشت فرو ریزد و شدت بحرانی بودن شرایط به اندازه‌ای بود که منجر به واکنش مسئولان رده نخست دولت شد و در ‌‌نهایت کمک‌های بلاعوضی را نصیب مردم گیلان کرد.

با قدم زدن در این روز برفی به شهروند دیگری بر می‌خورم که تعداد نان‌هایی که در دستش گرفته نشان از دور اندیشی برای تامین نان خانواده است.

وی در توضیح خرید این تعداد نان می‌گوید: برف نعمت است اما هنگامی که شدید باشد و تجربه برف سال‌های ۸۴ و ۸۶ را در ذهن داشته باشید از شدت بارش آن نگران می‌شوید.

علی رفیعی می‌افزاید: احتیاط شرط عقل است و با وجود اینکه به نظر می‌رسد که همه دستگاه‌های ذیربط اظهار آمادگی کرده‌اند که هیچگونه مشکلی برای شهروندان به وجود نمی‌آید، اما بهتر است که شهروندان انتظار هر گونه اتفاق غیرمترقبه‌ای را در چنین شرایطی داشته باشند.

اما فقط شهروندان نیستند که حضور در زیر بارش شدید برف را در خیابان‌های رشت به جان خریده‌اند بلکه برخی از نیروهای پاکبان شهرداری رشت نیز در حال رفت و روب خیابان‌ها و پاروکردن برف‌ها از پیاده روهای اصلی شهر هستند. در ورودی بازار بزرگ رشت جمعی از پاکبانان تلاش می‌کنند که برف را از پیاده رو پارو کنند.

 

آماده باش کامل نیروهای امدادی

 

مدیرکل ستاد مدیریت بحران استان گیلان با بیان اینکه شرایط فعلی استان و شهر رشت کاملا عادی است توضیح می‌دهد: خوشبختانه تمام نیروهای امدادی و دستگاه‌های ذیربط در آماده باش کامل به سر می‌برند و تا کنون نیز هیچ گزارشی مبنی بر بروز حادثه بر اثر بارش برف در هیچ یک از مناطق استان گزارش نشده است.

افشین عزیزی با اشاره به بارش سنگین برف در سال‌های ۸۴ و ۸۶ می‌گوید: تجربه بارش سنگین برف در سال‌های گذشته سبب شد تا در دو سال گذشته نسبت به تجهیز ناوگان امدادرسانی در ستاد مدیریت بحران استان اقدام کنیم و در حال حاضر شرایط خوبی در استان حکمفرما است.

وی می‌افزاید: طی ماه‌های گذشته ۱۱۸ دستگاه ماشین آلات راهداری جدید توسط استاندار گیلان به ارگان‌های امدادرسان استان اختصاص یافت که این امر شرایط مقابله با حوادث ناشی از بارش برف و یخبندان در گیلان را بهتر از گذشته کرده است.

عزیزی تصریح می‌کند: همانطور که استاندار نیز تاکید کرده‌اند، تمام تلاش ما در مرکز مدیریت بحران در این است تا خاطره خوشی از بارش برف امسال در ذهن مردم نقش بسته و این بارش برای شهروندان شادی و شعف را به همراه داشته باشد.

به طور حتم بارش برف که منجر به تعطیلی مدارس در شهر نیز شده است، شور و هیجان خاصی را در بین مردم به ارمغان می‌آورد. به این امید که روز‌های برفی پیش رو، خاطره‌ای شاد را در ذهن مردم رشت به جا گذاشته و خدمت رسانی نیروهای امدادی، مانع از تکرار خاطره‌های تلخ سال‌های گذشته شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار