دولت تركيه به شدت با حضور حزب اتحاد دموكراتيك سوريه و همچنين يگان هاي مدافع خلق كرد در مذاكرات مخالف است و گفته است اگر اين گروه هاي معارض در مذاكرات حاضر شوند تركيه مذاكرات صلح را تحريم خواهد كرد. علت اين امر نيز آن است كه آنكارا هر دو اين گروه ها را انشعابي از pkk در تركيه و خلاف مصالح امنيت ملي خود مي داند.
کد خبر: ۱۷۰۶۸۲
تاریخ انتشار: ۰۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸ 27 January 2016
بیش از 4 سال از شکل گیری بحران در سوریه  و شکل گیری دامنه وسیعی از درگیری ها  میان مخالفین و موافقین حکومت فعلی می گذرد. اگرچه در این بازه زمانی هزاران نفر انسان بی گناه، قتل عام و آواره شده اند اما همچنان نقش آفرینی های بازیگران خارجی منطقه ای و فرامنطقه ای نه تنها نتوانسته است در بهبود اوضاع نا به سامان سوریه تغییری ایجاد کند، بلکه منفعت طلبی و خود محوری برخی از بازیگران موثر اوضاع سوریه  را رفته فته پیچیده تر کرده است.

به گزارش «تابناک» به نقل از پايگاه تحليل خبري چشم انداز خاورميانه(middle east eye) نماينده سازمان ملل روز سه شنبه دعوت نامه اي براي حضور مخالفين و معارضين دولت سوريه براي حضور در مذاكرات صلح در ژنو ارسال كرده است. اين در حالي است كه معارضين  به دليل عدم اجماع نظر ميان برخي كشورهاي حاضر در مذاكرات براي حضور در نشست در بلاتكليفي قرار دارند.

گفته مي شود استفان دي ميستورا نماينده سازمان ملل در مذاكرات سوريه با توجه به اطلاعاتي كه از يكي از متخصصان درگيري هاي سوريه به نام چارلز ليستر اخذ كرده است از 15 نفر از نمايندگان گروه هاي معارض و 12 نفر از مشاوران آنها براي حضور در مذاكرات دعوت به عمل آورده است. اين در حالي است كه برخي از اسامي ذكر شده در اين دعوتنامه ها شناخته شده نيستند و همچنين تعداد زيادي از معارضين و گروه هاي شورشي نيز در اين دعوتنامه جايي ندارند.

پيش از اين مقرر شده بود كه اين مذاكرات در روز دوشنبه برگزار شود اما اختلافات شديد ميان ائتلاف مذاكره كننده در رابطه با گروه هاي معارض حاضر در مذاكرات اين مذاكرات را به تعويق انداخته است.

گروه ائتلاف مخالفان يا كميته عالي مذاكرات وابسته به معرضين سوريه نيز كه در ماه گذشته در رياض پايتخت عربستان سعودي نشستي را برگزار كرده  وبنا داشت در مورد حضور يا عدم حضور در مذاكرات ژنو تصميم گيري كند هنوز به اجماع نرسيده است.

در همين رابطه سخنگوي كنگره اين گروه سالم المسلت به خبرگزاري اسكاي نيوز عربي گفته است قرار است ائتلاف معارضين سوري بنابر بحث ها و مذاكراتي كه خواهند داشت نظرشان را در مورد مذاكرات آتي صلح سوريه اعلام كنند.

نكته اي كه در اين ميان بايد به آن اشاره كرد آن است كه فارغ از عدم اجماع در ميان ائتلاف معارضين سوري كشورهاي حاضر در مذاكرات در مورد گروه هاي معارض واجد شرايط حضور در مذاكرات با يكديگر اختلاف دارند.

براي مثال روسيه تلاش مي كند حزب اتحاد دموكرات سوري و همچنين گروه هاي مبارز كرد در شمال شرق سوريه را به مذاكرات وارد كند و از طرفي همچنين تلاش مي كند گروهي مانند جيش الاسلام را به دليل فعاليت هاي تروريستي از مذاكرات كنار بگذارد.

اين در حالي است كه دولت تركيه به شدت با حضور حزب اتحاد دموكراتيك سوريه و همچنين يگان هاي مدافع خلق كرد در مذاكرات مخالف است و گفته است اگر اين گروه هاي معارض در مذاكرات حاضر شوند تركيه مذاكرات صلح را تحريم خواهد كرد. علت اين امر نيز آن است كه آنكارا هر دو اين گروه ها را انشعابي از pkk در تركيه و خلاف مصالح امنيت ملي خود مي داند.

از سوي ديگر عربستان سعودي با حمايت هاي فراوان از گروه هاي تروريستي مانند جيش الاسلام و رهبر شورشي آن محمد علوش تلاش مي كند اين گروه هاي تروريستي را در مذاكرات صلح ژنو وارد كند.

موضوع زماني پيچيده تر مي شود گروه جيش الاسلام مورد حمايت عربستان فارغ از حمايت هاي سعودي ها خود نيز پيش شرطي براي حضور در مذاكرات صلح سوريه گذاشته است و آن اين است كه تا زماني كه حملات هوايي روسيه بر روي گروه هاي تروريستي متوقف نشود از حضور در هرگونه مذاكرات مستقيم وغير مستقيم پرهيز خواهد كرد.

روز سه شنبه ژان اگلند رئيس كل شوراي پناهندگان نروژي از معارضين خواسته بود تا براي رسيدن به منافع جمعي و حداكثري به صورت نمادين رفتاري مانند فروپاشي ديوار برلين را انجام دهند چرا كه توقف هرگونه جنگ و خونريزي و در پيش گرفتن رفتار بشر دوستانه لازمه  شكل گيري مذاكرات و رسيدن به صلح پايدار خواهد بود.

ژان اگلند همچنين علاقه مند بوده است با برخي از گروهاي معارض سوري ملاقات داشته باشد. او طی هفته های اخیر تاکید داشته است که قطعنامه های سازمان ملل همین حالا هم به موسسات کمک رسان امکان دسترسی به مناطقی که به کمک نیاز دارند را داده است و همچين اگلند از سازمان ملل انتقاد كرده است که چرا برای كمك رساني، منتظر اجازه دولت سوریه است.

تنش ها زماني بالا مي رود كه بدانيم در آخر هفته پيش در ملاقات ميان جان كري وزير امور خارجه آمريكا و نمايندگان كميته عالي مذاكرات سوريه اين افراد جان كري را تهديد كردند كه اگر در مذاكرات شركت داده نشوند به حمايت سياسي و نظامي از معارضان ادامه خواهند داد.

بنا بر گزارش ابراهيم حميدي، روزنامه نگار الحيات، جان كري در ديدار با اين افراد گفته است بر اساس آنچه در آخرين ديدار با لاوروف وزير امور خارجه روسيه و او صورت گرفته است رئيس جمهور بشار اسد همچنان مي تواند در انتخابات بعدي شركت كند و همچنين جدول زمان بندي مشخصي براي خروج او از رياست وجود ندارد.

با توجه به آنچه آمد مشاهده مي شود كه در حالي روزهاي  برگزاري مذاكرات صلح سوريه فرا رسيده است كه ميان برخي از بازيگران اين مذاكرات مانند روسيه، آمريكا، عربستان و تركيه اجماع نظر واحدي وجود ندارد و به عبارتي مي توان گفت برخي كشورها به ويژه تركيه و عربستان سعودي در اين مذاكرات بيشتر از آنكه به دنبال رسيدن به صلح و آرامش در سوريه باشند منافع شخصي و جناحي خود را دنبال مي كنند.

در ادامه تابناك ليست كاملي از اتاق هاي عمليات و گروه هاي شورشي و تروريستي سوريه را معرفي مي كند:

1-مهم ترین اتاق های عملیات 

اتاق عملیات آتشفشان فرات

این گروه که در 28 سپتامبر 2014 شکل گرفته، از جمله اهداف خود را مبارزه با بی عدالتی¬های داعش و دیگر اسلام گراها و کردها عنوان کرده است. این گروه عملیات مهمی را برای تصرف شهر تل ابیضمهمترین گذرگاه مرزی داعش در مرز ترکیه به انجام رساند و در ۱۵ ژوئن 2014 موفق به تصرف این شهرک مهم شد.

اتاق عملیات فتح حلب 

یکی از گروه های معارض سوری است که هدف خود را آزادای شهر حلب از دست دولت سوریه قرار داده است و  ضمن ضدیت با دولت سوریه با گروه تروریستی داعش نیز در ضدیت کامل قرار دارد.

انصار الشریعه

یکی از گروه های تروریستی سوریه است که ضمن فعالیت در این کشور همچنین در کشورهایی نظیر تونس، لیبی و یمن نیز فعالیت دارد. این گروه با داعش ضدیتی ندارد ولی با دولت حاکم در ضدیت است و تسلط بر شهر حلب و خارج کردن آن از دست دولت سوریه را به منظور اعمال قانون شریعت در آن از اهداف اصلی خود قرار داده است.

جیش الفتح

این گروه در سال 2015 با هدف مخالفت با حکومت بشار اسد و آزادی استان ادلب از دست دولت سوریه شکل گرفته است.

جیش النصر

این گروه متشکل از 16 گروه تروریستی کوچک تر است که تسلط بر شهر جسر الشغور را از اهداف خود اعلام کرده است و همچنین آزادی شهر حماه، را نیز در اهداف آزادسازی خود دارند.

پیروزی مستضعفان

یکی از گروه های تروریستی فعال در سوریه است که هم با داعش و هم با دوبت سوریه در ضدیت کامل قرار دارد و شکست دولت در استان حمص و کمک به نیروی های غیر نظامی محلی را در اهداف خود قرار داده است.

فرماندهی واحد غوطه شرقی 

یکی دیگر از اتاق های عملیات و تروریستی سوریه است که شکستن محاصره حومه غوطه شرقی دمشق، راه اندازی یک بدنه قانونی متحد و ایجاد یک مرجع برای حل مشکلات استراتژیک در غوطه را از اهداف خود عنوان کرده است.

اتحاد تحت یک پرچم، جماعت القلمون، جبهه جنوبی و... نیز از جمله دیگر اتاق¬های عملیاتی مخالفان سوریه هستند.

2-گروه های تروریستی فعال در سوریه 

این گروه های تروریستی در استان های مختلف این کشور پراکنده شده اند و تعداد آنها نیز متفاوت است. از جمله مهم ترین گروه های تروریستی سوریه می توان  به موارد زیر اشاره کرد:

گروه تروریستی احرار الاسلامی شام

گروه تروریستی احرار الاسلامی شام که در ابتدا با حمله به انبارهای سلاح ارتش سوریه اقدام به تجهیز خود کرد در حال حاضر از جمله گروه های فعال در چند استان و همچنین از گروه های تروریستی قدرتمند است.   

این گروه تروریستی سلفی اواخر سال 2011 میلادی در استان ادلب سوریه در مرزهای و با حضور 15 الی 20 هزار تروریست عراقی و سوری آغاز به کار کرد. 

این گروه تروریستی را می‌توان پایه‌گذار عملیات‌های انتحاری و بمبگذاری خودروها در شهرهای مختلف سوریه از جمله دمشق، حلب و حمص با استفاده از تجربیات تروریست‌های عراقی دانست.

احرار الاسلامی شام به دلیل سیطره بر مناطق مرزی با ترکیه گروه اصلی در استقبال و آموزش نیروهای خارجی جدید است و تحت حمایت کامل ترکیه و عربستان فعالیت می کند.

گروه تروریستی  دولت اسلامی در عراق و شام (داعش)

این گروه که هسته مرکزی آن از تروریست‌های عراقی مستقر در منطقه الانبار عراق به نام "دولت اسلامی عراق" تشکیل شده است، در سال 2012 با هدف ائتلاف با "جبهه النصره" تشکیل شد، ولی پس از اختلاف با آن به صورت مستقل، گروهی را در سوریه با نام "دولت اسلامی در عراق و شام" یا "داعش" تشکیل داد و سعی در گسترش آن در تمام نقاط سوریه دارد. فتواهای تکفیری که از سوی سرکرده‌های این گروه صادر می شود، روزانه باعث قتل ده‌ها نفر در استان¬های الرقه و حومه استان حلب می‌شود. 

جبهه النصره

این جبهه با کمک گروه تروریستی دولت اسلامی عراق و شام (داعش) تأسیس و تقویت شد. بعدها ضمن استقلال از گروه داعش، از سوی "ایمن الظواهری" به عنوان شاخه اصلی القاعده در سوریه انتخاب شد و همین موضوع اختلاف النصره و داعش را در پی داشته است. این گروه را می توان از جمله گروه های فعال در چند استان و همچنین قدرتمند توصیف کرد.

جبهه اسلامی سوریه

جبهه اسلامی سوریه شامل گروه‌های تروریستی گردان الحق در حمص، انصار شام در ادلب، جیش التوحید در دیرالزور و گردان مجاهدین شام در حما است.

جبهه اسلامی سوریه که در دسامبر 2012 با پیوستن 11 گروه افراطی تروریستی آغاز به کار کرده است در حال حاضر بیش از 30 هزار تروریست دارد.

این گروه از ایدئولوژی تکفیری پیروی می‌کند و مسئول بسیاری از حملات به اقلیت‌های مذهبی سوریه مانند مسیحیان است

ستاد کل ارتش آزاد سوریه

ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه متشکل از 30 عضو که نماینده گروه‌ها در جبهه‌های مختلف هستند.این ستاد با هیچ یک از گروه‌های وابسته به خود از جمله شهدای سوریه، احرار سوریه و غیره ارتباط مستقیم ندارد و حتی برخی از گروه‌ها، آن را به عنوان نماینده خود برای دریافت کمک های خارجی به رسمیت نمی‌شناسند. 

تعداد نیروهای وابسته به ستاد مشترک ارتش آزاد حدود 10 هزار نفر است که بیشتر آنها در مناطق مرزی ترکیه و سوریه حضور دارند.

در حال حاضر به دلیل درگیری‌های داخلی میان گروه‌های تروریستی در سوریه، ارتش آزاد همکاری نزدیکی با جبهه النصره که به عنوان نماینده اصلی گروه تروریستی القاعده در سوریه شناخته می‌شود، دارد.

جبهه اسلامی آزادی‌بخش سوریه

این جبهه در سال 2012 با اتحاد میان 20 گروه تروریستی از جمله گردان‌های فاروق، الفاروق الاسلامی، گردان توحید، گردان فتح، گردان‌های اسلام، گردان عقاب‌های شام و شورای انقلابیون دیرالزور تشکیل شده است.

اعتقادات این جبهه به دلیل اعضای تشکیل دهنده آن، مابین سلفی معتدل و افراطی است، برخی از گروه‌های معتدل عضو این جبهه، ستاد مشترک ارتش آزاد سوریه را به رسمیت می‌شناسند ولی این ستاد را به برای اخذ کمک‌های مالی خارجی به گروه‌های مسلح مخالف دولت دمشق، قبول ندارند.

جبهه اسلامی آزادی‌بخش سوریه بیش از 40 هزار نیرو دارد که در استان‌های ادلب، حلب، دمشق، حمص و دیرالزور مستقر هستند.

گروه های تروریستی گردان‌های الفاروق، گروه تروریستی عقاب‌های شام، گروه تروریستی گردان‌های التوحید، گروه تروریستی گردان الفتح از جمله زیر مجموعه های این جبهه هستند.

جیش الاسلام

این گروه که به سرکردگی زهران علوش، سرکرده گروه تروریستی گردان اسلام در سپتامبر 2013 اعلام موجودیت کرده است و متشکل از 50 گروهک با تفکر سلفی افراطی است که بیشتر در دمشق و حومه آن فعالیت می‌کنند. 

گردان‌های احفاد الرسول

این گروه تروریستی در سال 2012 از ائتلاف 40 گروهک شبه نظامی در استان ادلب آغاز به کار کرد و پس از آن و با هماهنگی گروه‌های مخالف برای آغاز عملیات و سیطره بر دمشق، به حومه پایتخت سوریه کوچ کرد. این گروه با وجود اینکه گروهی مستقل نامگذاری شده است، اما همکاری‌های آشکاری با ستاد کل ارتش آزاد دارد.

جبهه الاصاله و التنمیه

این جبهه در نوامبر 2012 با ائتلاف پنج گروهک شبه نظامی با حضور 13 هزار مسلح در استان دیرالزور سوریه آغاز به کار کرد و در حال حاضر در کنار ارتش آزاد و گروه تروریستی جبهه النصره و داعش در استان‌های دیرالزور و الرقه در حال مبارزه است.

کمیته زره‌های انقلاب

این کمیته یک گروهک شبه نظامی کوچک شامل ده‌ها عضو است که در سال 2012 با کمک جمعیت اخوان المسلمین در استان‌های ادلب و حما آغاز به کار کرد و همکاری این کمیته با ستاد کل ارتش آزاد بسیار نزدیک است.

گردان شهدای یرموک

این گروه در آگوست سال 2012 با ائتلاف هشت گروهک شبه نظامی در استان درعا در مرز اردن و منطقه اشغالی جولان در مرز با سرزمین‌های اشغالی به سرکردگی بشار الزعبی آغاز کار کرد. این گروه پل ارتباطی گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه با رژیم صهیونیستی شناخته می‌شود. 

گروه‌های وحدت ملی

این گروه که به گفته مخالفان سوریه از اقلیت‌های مسیحی و علوی تشکیل شده است، حدود دو هزار عضو دارد. شعار آن "ساخت دولت مدنی سوریه با حضور تمام اقلیت‌ها و اقشار کشور است و در مناطق جنوبی دمشق، درعا و مناطقی از استان دیرالزور فعالیت دارد.

ارتش مجاهدین و الانصار

این گروه تروریستی در اواخر سال 2012 با عضویت 7 هزار تروریست خارجی از کشورهای حوزه قفقاز مانند چچن و ازبکستان تشکیل شد. فعالیت این گروه تروریستی در مناطق شمالی سوریه است و خود را وابسته به گروه تروریستی دولت اسلامی در عراق و شام می‌داند. بسیاری از اعدام‌های شهروندان سوری توسط برخی از اعضای ارشد این گروه که در جنگ‌های بوسنی و هرزگوین و جنگ طالبان علیه نیروهای شوروی شرکت داشته‌اند، انجام می‌شود. 

جبهه حمایت مناطق کُردنشین

این جبهه که از 12 گروه تشکیل شده است، پس از انتقال نیروهای ارتش سوریه از مناطق کردنشین به مناطق دیگر سوریه برای مقابله با گروه‌های تروریستی، تشکیل شد که بخشی از سلاح و آموزش نظامی را ارتش در اختیار این گروه‌ها قرار داده است. جبهه حمایت از مناطق کردنشین بیش از 15 هزار نیرو در اختیار دارد که هدف آن، خارج نگاه داشتن کُردهای سوری از جنگ داخلی در این کشور است. 

گروهک منافقین

اعضای گروهک تروریستی منافقین در سال‌های اولیه درگیری در سوریه با هدف مقابله با آنچه نفوذ نیروهای ایرانی در سوریه خوانده شده است و همچنین استفاده از آنها به عنوان ستون پنجم، توسط آمریکا از مرز عراق وارد سوریه شدند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار