کد خبر: ۱۶۹۴۵۸
تاریخ انتشار: ۰۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۲ 25 January 2016
مردم یزد توجه ویژه‌ای به شرکت در فعالیت‌های قرآنی دارند به طوری که تاکنون 134 مرکز قرآنی شامل 59 موسسه قرآنی و 75 خانه قرآن در استان دایر شده است. كسب رتبه‌های برتر قرآنی در عرصه‌های داخلی و خارجی و رشد فعالیت‌های موسسات قرآنی باعث شده است که استان در انجام فعالیت‌های قرآنی شاخص باشد.
 در ادامه، گفت‌وگوی خبرنگار همشهری با حجت‌الاسلام «علی‌محمد رضایی» مسئول دارالقرآن کریم استان را درباره فعالیت‌های قرآنی استان با هم می‌خوانیم.
  • چند مرکز قرآنی در استان فعالیت می‌کنند؟
استان دارای 59 موسسه قرآنی و 75 خانه قرآن است که تحت نظارت اداره كل تبلیغات اسلامی استان در همه زمینه‌های قرآنی فعالیت می‌کنند.
  • تفاوت موسسات و خانه‌های قرآنی چیست؟
موسسات قرآنی تشکل‌هایی هستند که به ثبت رسیده‌اند و هیات مدیره دارند اما خانه‌های قرآنی در واقع همان مكتبخانه‌های قدیم هستند كه تنها به طور تك نفره به آموزش‌های عمومی قرآن می‌پردازند. موسسات قرآنی در همه موضوعات قرآنی، فعال هستند اما یکی از فعالیت‌های عمده آنها تربیت حافظان قرآن کریم است. برگزاری دوره‌های آموزشی و تربیت چهره‌های قرآنی در رشته‌های مختلف نیز در دستور کار این مراکز قرآنی قرار دارد. فعالیت این مراکز قرآنی، عمدتا تخصصی است و مشارکت گسترده‌ای در برگزاری مسابقات قرآنی و دوره‌های انس با قرآن دارند زیرا برگزاری دوره‌های انس با قرآن به این مراکز واگذار شده است. اما خانه‌های قرآنی با نظارت یك معلم قرآنی كه مجوز آموزش دارد، در شهرها و روستاها ایجاد می‌شود. به طوری که اکنون 68 خانه قرآن روستایی و 7‌خانه قرآن شهری در استان ایجاد شده است. فعالیت خانه‌های قرآنی آموزش روخوانی، تجوید و مفاهیم قرآنی است.
  • نحوه نظارت بر فعالیت این مراکز قرآنی را هم توضیح دهید.
خانه‌های قرآن روستایی، تحت نظارت و با همکاری دهیاری‌ها فعالیت می‌کنند و همه تجهیزات سخت‌افزاری آنها از سوی دهیاران یا برخی از اهالی روستا تامین می‌شود اما در شهرها هر مربی باید خود، امکانات و تجهیزات لازم را برای خانه قرآن شهری تهیه کند. فعالیت موسسات قرآنی نیز به طور مستقیم زیر نظر اتحادیه موسسات قرآنی و سازمان تبلیغات استان است.
  • آیا اقدامی برای تمرکز این مراکز قرآنی در استان انجام شده است؟
بله، با توجه به راه‌اندازی موسسات قرآنی، از سال 86 همه موسسات به عضویت اتحادیه موسسات قرآنی استان درآمدند و مجوزهای لازم را از اتحادیه مزبور دریافت می‌کنند.
  • درباره اجرای طرح تربیت مربی قرآن در استان توضیح دهید؟ چند مربی قرآنی در استان وجود دارد؟
استان دارای 3 هزار مربی قرآنی است که عمده آنها از خواهران هستند. دوره‌های تخصصی آموزش مربی قرآن در رشته‌های مختلف با نظارت اتحادیه موسسات قرآنی و سازمان تبلیغات اسلامی استان برگزار می‌شود و مربیان با گذراندن این دوره‌ها، گواهینامه دریافت می‌کنند و به فعالیت در پایگاه‌های بسیج، مدارس قرآنی آموزش و پرورش و... مشغول می‌شوند.
  • سازمان دارالقرآن کریم اداره كل تبلیغات اسلامی استان چه وظیفه‌ای در برگزاری فعالیت‌ها و آموزش‌های قرآنی دارد؟
این سازمان همه فعالیت‌های قرآنی موسسات و مراکز قرآنی را زیر نظر دارد و همه فعالیت‌های قرآنی اتحادیه موسسات قرآنی استان با نظارت این سازمان انجام می‌شود. سازمان دارالقرآن کریم استان با توجه به کمیت و کیفیت برنامه‌های قرآنی استان، هرساله در كل كشور حائز رتبه برتر شده است.
  • ارزیابی شما از کیفیت و کمیت فعالیت‌های قرآنی استان چیست؟
فعالان قرآنی استان در مسابقات کشوری و بین‌المللی حائز رتبه‌های برتر شده‌‌اند که از جمله آنها می‌توان به استاد «مهدی شایق» و مرحوم استاد «حسن دانش» اشاره کرد. کسب این رتبه‌های برتر جهانی موید جایگاه برتر استان در حوزه فعالیت‌های قرآنی است، هرچند در سال‌های قبل فعالیت‌های قرآنی افت کرده بود اما با رویکرد جدید سازمان تبلیغات اسلامی استان، رشد چشمگیری را در این حوزه، شاهد هستیم.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار