با تغییرات مدیریتی در رادیو به یک باره اعلام شد، برنامه «جمعه ایرانی» قرار است شش ماه توقف داشته باشد؛ برنامه‌ای که با احتساب سال‌هایی که تحت عنوان «صبح جمعه شما» با پخش شد، حدود سه دهه می‌شود که روی آنتن بود... سعید توکل سردبیر این برنامه به طور خاص علت توقف شش ماهه‌ی برنامه «جمعه ایرانی» را بالا رفتن آمار حذفیات یا همان سانسور شدید «جمعه ایرانی» عنوان کرده بود
کد خبر: ۱۶۸۷۸۰
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۲۳:۳۵ 24 January 2016
به گزارش تابناک یزد، برنامه «جمعه ایرانی» با وجود آنکه قرار بود ماه‌ها پیش مجدداً در رادیو ایران پخش شود اما هیچ نشانه‌ای از سرگیری این برنامه جذاب و پرمخاطب نیست و به همین دلیل نگرانی‌ها به واسطه از دست رفتن همین جذابیت‌های محدود رادیوی کشورمان افزایش یافته است.

 سابقه تولید برنامه «صبح جمعه با شما» به سال‌های پیش از انقلاب و راه اندازی رادیو دریا در سال 1351 بازمی‌گردد که هدف از راه‌اندازی‌اش، راهنمایی مسافران تابستانی شمال ایران و ارائه اطلاعات آب و هوایی، وضعیت جاده، نشانی مراکز اقامتی، تفریحی و درمانی برای ایشان و همچنین پخش موسیقی و برنامه های تفریحی برای آنها بود.

بعد از پیروزی انقلاب اسلامی، برنامه‌های این رادیو متوقف شد و پس از چند سال و در تابستان سال 64 تیمی با سرپرستی احمد شیشه‌گران دوباره رادیو دریا را در چالوس راه اندازی کردند. این گروه وظیفه داشتند با تولید برنامه‌های شاد، فضای مفرحی را برای مسافران شمال کشور فراهم کنند.

عملکرد خوب این گروه برنامه‌ساز منجر شد تا در اواخر سال 64 که گروه ورزش و تفریحات در رادیو ایران شکل گرفت، به صورت جدی‌تری به چنین برنامه‌هایی توجه شود و از بهار 65 نطفه برنامه «صبح جمعه با رادیو» به این شکل بسته شد و در سال‌های طولانی با تهیه کنندگی سعید توکل و سردبیری احمد شیشه گران فعالیتش را آغاز کرد؛ برنامه‌ای که مدتی بعد تغییر نام داد و «صبح جمعه با شما» خوانده شد.

در طول سال‌های فعالیت «صبح جمعه با شما» که با نقش محوری زنده‌یاد منوچهر نوذری، احمد شیشه‌گران، سعید توکل و صادق عبداللهی همراه بود، اگرچه مخاطب رادیو به واسطه گسترش سایر ابزارهای ارتباطی کاهش یافت اما این برنامه همچنان مخاطب وفادارش را داشت و به همین دلیل سرمایه گذاری بر روی این برنامه رادیویی ادامه یافت.

در سال‌های پخش این برنامه چهره‌های پیشکسوتی نظیر منوچهر نوذری و فرهنگ مهرپرور و... در نقش‌هایی چون کاراکترهای معروفی نظیر آمیز عبدالطمع، ملون، دست و دلباز، کارمند کوچولو، اوس عباس آقا و... به ستاره‌های ماندگار این برنامه تبدیل شدند و حتی برخی از این کاراکترها به برنامه‌های کمدی تلویزیون نیز راه یافتند.

با این حال این ستاره‌ها نیز یک به یک خاموش شدند و در سال 78 و تقسیم گروه تولید «صبح جمعه با شما» به دو گروه که منجر به تعطیلی موقت این برنامه و راه‌اندازی مجدد این برنامه از سال 82 این بار با عنوان «جمعه ایرانی» شد که این بار در کنار هنرمندان پیشکسوت، جوان‌های با استعداد نیز حضور موثری داشتند و توانستند مخاطب این برنامه را پس از این سکته طولانی بازگردانند.

در این میان با تغییرات مدیریتی در رادیو، به یک باره اعلام شد که تولید و پخش برنامه «جمعه ایرانی» شش ماه متوقف می‌شود؛ برنامه‌ای که با احتساب سال‌های پخش شده تحت عنوان «صبح جمعه شما»، بیش از سه دهه عمر داشت و به یک باره به دلیل خطوط قرمزی که ظاهراً به سازندگان این برنامه ابلاغ شده بود، به پایان رسید.

بهنام احمد پور درباره برنامه «جمعه ایرانی» که هر هفته جمعه ها از شبکه رادیو ایران به پخش می رسید و از این هفته پخش آن متوقف شده است، عنوان کرده بود: خود عوامل این برنامه خواستند که برنامه را به صورت مجدد طراحی کنند! ما هم پیش از این و قبل از نوروز بیان کرده بودیم که جدول پخش جدیدی را قرار است طراحی کنیم و همچنین می خواهیم تغییراتی اساسی در شبکه رادیو ایران داشته باشیم، بنابراین دوستان در برنامه «جمعه ایرانی» خودشان خواستند به دلیل اینکه این برنامه را سال هاست روی آنتن می برند در آن تغییراتی داشته باشند و حالا قرار است از اول مهرماه دوباره به پخش برسد.

وی درباره این برنامه که پیش از این چندین بار با حذف قسمت هایی از برنامه روی آنتن رفت، گفته بود: برنامه «جمعه ایرانی» از جمله برنامه هایی است که ما به آن علاقه داریم و مخاطب دارد اما همه برنامه ها باید با سیاست های سازمان هماهنگ باشند. سعید توکل تهیه کننده این برنامه نیز چون از برنامه سازان قدیمی رادیو است همیشه با سازمان هماهنگ بوده است، اما نکته اینجاست که اگر قسمت هایی حذف می شده به این دلیل است که چون برنامه «جمعه ایرانی» با چند روز فاصله قبل از پخش ضبط می شده برای پخش امکان داشته که شکل موضوعی که درباره آن برنامه ساخته شده عوض شده باشد و ما برای به روز کردن آن به این ترتیب عمل می کردیم!

این در حالی است که سعید توکل سردبیر این برنامه به طور خاص علت توقف شش ماهه‌ی برنامه «جمعه ایرانی» را بالا رفتن آمار حذفیات یا همان سانسور شدید «جمعه ایرانی» عنوان کرده بود و با اشاره به حمایت مدیران از برنامه‌های طنز انتقادی، شاد و مفرح گفته بود: برنامه‌هایی مثل «جمعه ایرانی» بدون وجود مدیرانی که طرفدار برنامه‌های طنز و شاد باشند نمی‌توانند دوام بیاورند و ما هم منتظریم تا ببینیم صلاح مسئولان جدید که در رأس رسانه و رادیو تصمیم گیرنده هستند، چیست.

ماه مهر فرارسید و خبری از برنامه «جمعه ایران نشد» و اکنون نزدیک به چهار ماه از وعده مسئولان رادیو می‌گذرد و همچنان جمعه ایرانی به آنتن تلویزیون بازنگشته است و ظاهراً اراده‌ای نزدیک مسئولان ارشد صدای جمهوری اسلامی ایران برای حفظ این سرمایه نیز وجود ندارد و به همین راحتی با مخاطبانی که صبح روز تعطیل‌شان را با رادیو آغاز می‌کردند، وداعی تلخی صورت پذیرفت.

منوچهر آذری در همین هفته‌های اخیر از علت عدم پخش جمعه ایران با وجود سپری شدن این مدت طولانی پرده برداشت و گفت: ظاهراً همه برنامه‌های شاد رادیو را تعطیل کرده‌اند و حتی مرکز نمایش هم فعالیتی ندارد. به سعید توکل سردبیر و تهیه کننده برنامه «جمعه ایرانی» هم گفته شده بیایید برنامه داشته باشید ولی «انتقاد نکنید»؛ از آهنگ‌های آرشیوی استفاده کنید و... .

به گزارش «تابناک»؛ این گوینده پیشکسوت ادامه داد: خواستند به شکلی برنامه اجرا شود که با روحیه سعید توکل جور در نمی‌آمد، او هم نپذیرفت. جداً حیفم می‌آید از پخش نشدن این برنامه. ما در این رادیو بهترین‌هایی مثل فرهنگ مهرپرور، منوچهر نوذری، مهین بزرگی،... را از دست داده‌ایم.

«جمعه ایرانی» برای مردم کشورمان، گنجینه‌ای از خاطرات شیرین و برای رسانه ملی، سرمایه‌ای ارزشمند است و بنابراین انتظار می‌رود احیای این برنامه در دستور کار قرار گیرد و عرصه برای خنداندن مردم ایران با تخفیف ممیزی نسبت به چنین برنامه پرمخاطبی باز شود. آیا مدیران صدای جمهوری اسلامی ایران، به مخاطبانشان احترام می‌گذارند و این برنامه پربار به همان شکل سابق مجدداً پخش خواهد شد؟
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار