عضو جامعه مدرسین گفت: مذاکره کننده‌های ما با همه زحماتی که کشیدند و هنرهایی که به خرج دادند بدون فتوای رهبری در زمینه حرمت ساخت سلاح هسته‌ای به نتیجه نمی‌رسیدند.
کد خبر: ۱۶۸۴۸۸
تاریخ انتشار: ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۱:۲۶ 24 January 2016
به گزارش تابناک قم، آیت‌الله محمدجواد فاضل لنکرانی رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) در دیدار مسؤولان سایت خبری تحلیلی اطلاعات روز، اظهار داشت: از اینکه در این سایت تحلیلی و خبری در خدمت نظام و انقلاب و اسلام هستید و هدف‌تان این است در این شرایط بسیار مهمی که برای اسلام واقع شده، زوایای اسلام و تشیع و اهداف انقلاب و رهبری معظم آن را معرفی کنید این بسیار کار با ارزشی است.

وی یکی از ضرورت‌های بزرگ جامعه‌ را معرفی ابعاد دین به نسل امروز دانست و گفت: زمانی فکر می‌کردیم قبل از انقلاب بخش کمی از دین در جامعه مطرح شده بود و همان بخش کم چه تحولی ایجاد کرد و این انقلاب عظیم را به وجود آورد و به دنبال خود قضایای دفاع مقدس را داشت. 

ضرورت معرفی ابعاد مختلف دین به نسل جوان

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که باید با برخوداری از این امکانات و شرایط بتوانیم زوایای بیشتر دین را برای مردم و به ویژه نسل جوان معرفی کنیم، ابراز کرد: به هیچ وجه کسی پیدا نمی‌شود بگوید من قبول نمی‌کنم یا مخالفت کند، چون به‌قدری در دین ما منطق، زیبایی، لطافت و ظرایف وجود دارد که همه عقلای عالم را هم جمع کنند نمی‌توانند تمام این لطایف و ظرایف را درک کنند. 

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد: باید هر چه بیشتر بتوانیم سلوک پیامبر اکرم(ص)، و ائمه هدی علیهم السلام را در قسمت‌های مختلف اجتماع، زندگی مردم و حکومت‌داری واکاوی دقیق کنیم و مطابق نیازهای روز آن‌را پیاده کنیم.  

هویت دینی و سیاسی جامعه ما با هنر گره خورده است

استاد درس خارج خوزه علمیه با تأکید بر این‌که امروز هویت دینی و سیاسی جامعه ما با هنر گره خورده است،‌ افزود: در مسأله فقه هنر، یک وقت هنر به‌عنوان یک ابزار که بخش محدودی از مردم با آن سر و کار دارند، از ما هم حکمش را می‌پرسند و ما می‌گوییم اینجا درست و آنجا درست نیست، ولی واقع مسأله اینست که امروز هویت دینی و سیاسی جامعه ما به هنر گره خورده است. 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که امروز تلاش عمده دشمن برای نفوذ در میان مسلمان‌ها بیشتر از طریق فرهنگ است تا صنعت و اقتصاد، بیان کرد: ابزار نفوذ فرهنگی، استفاده از هنر است. چه فیلم‌های عجیب و غریبی درست می‌کنند تا اسلام را به شکل وارونه به دنیا معرفی کنند و باید ما هم از همین راه وارد شوی. 

وی تصریح کرد: امروز برای مقابله با سیاست‌های ضد اسلامی دشمن و نیز معرفی معارف و ارزش‌های اصیل اسلام به ویژه مکتب تشیع پرداختن به هنر ضرورت دارد و باید علما و بزرگان و فقها به مقوله هنر بپردازند و ابعاد مختلف فقهی‌اش را مورد بررسی قرار بدهند.

آیت‌الله فاضل لنکرانی اظهار داشت: این جهت که آگاهی از بخش کمی از دین قبل از انقلاب در میان مردم آن تحول را ایجاد کرد. حال اگر همان را دقیق‌تر، کامل‌تر و صحیح‌تر در اختیار جوان‌ها قرار بدهیم قطعاً تحول بسیار عظیمی ایجاد می‌کند. 

استاد درس خارج حوزه علمیه با تأکید بر این‌که دین فقط عبادات نیست و باید جوان‌ها را با تمام ابعاد آن آشنا کرد،‌ گفت: مهم‌ترین راه این است که خانواده‌ها را با دین و قواعد دینی آشنا کنیم. دین هم فقط عبادات نیست، اشتباه ما همین است که در یک خانواده پدر به بچه می‌گوید نماز می‌خوانی و فکر می‌کند تمام دین همین است در حالی که این یک گوشه از دین است، دین خیلی عظمت دارد و باید جوان‌ها را با تمام ابعاد آن آشنا کنیم.

منشأ بحران‌های به وجود آمده در خانواده دور شدن از دین است

وی منشأ بحران‌های به وجود آمده در خانواده را دور شدن از دین  دانست و بیان کرد: اسم دین و ظواهر دین ممکن است در خانواده مطرح شود ولی به صورت عمیق و ریشه‌ای مسأله دینداری مطرح نیست. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با بیان این‌که در قدیم الایام رعایت مسأله محرم و نامحرم در خانواده‌ها خیلی مهم بود، اما الآن متأسفانه در بین فامیل و خانواده‌ها اصلاً معنا ندارد، افزود: برخی مجرد فامیل بودن را موجب محرمیت می‌دانند و می‌گویند دختر عمه، ‌دختر خاله همه محرم‌اند. بحران از اینجا آغاز می‌شود.  

وی اضافه کرد: وقتی ما حریم‌ها و حدود الهی را در خانواده‌ها می‌شکنیم، مراحل بَعدی بحران‌ها شروع می‌شود، از این رو ما باید دین را در خانواده تبیین کنیم. الآن بسیاری از فرزندان حقوقی را که اسلام برای والدین قرار داده نمی‌دانند مگر در این حد که احترام شان کنید و اذیت شان نکنید.

 استاد درس خارج حوزه علمیه ادامه داد: در حالی که ذیل آیه شریفه 14 سوره لقمان «أَنِ اشْکُرْ لی وَ لِوالِدَیْکَ إِلَیَّ الْمَصیرُ» در روایتی امیر المؤمنین(علیه السلام) می‌فرماید: «مصیر العباد إلی الله والدلیل علی ذلک الوالدان» بندگان به سمت خدا می‌روند و پدر و مادر دلیل و راهنمای این راه هستند یعنی اگر ما بخواهیم در جامعه بچه‌ها به سمت خدا بروند باید روی پدر و مادرها کار کنیم تا پدر و مادرها دست آنها را بگیرند و به سمت خدا ببرند در این روایت یک دنیا حرف وجود دارد.

آیت‌الله فاضل لنکرانی تأکید کرد: الآن زمانی است که دین با همه‌ وجود به صحنه آمده و امکان اینکه ما همه‌ ابعاد آن را پژوهش بیشتر کرده و ارائه کنیم وجود دارد،‌باید از این فرصت استفاده کرد.

نقش مهم رسانه‌ها در فرهنگ سازی دینی

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که امروز در کشور ما یک رسانه نمی‌تواند بگوید کار من خبریِ محض است و به چیز دیگر کار ندارم، بیان کرد:‌ امروز از طریق رسانه و اخبار فرهنگ‌سازی می‌کنند، دین را قوی یا ضعیف می‌کنند، ممکن است با یک خبر یک نسل را نسبت به موضوعی متزلزل کنید یا عقیده آنها را در مسائل دینی، اعتقادی و مسائلی که مربوط به نظام است، بسیار محکم کنید. 

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم با تأکید بر این‌که امروز همّ و غمّ رسانه‌های ما باید این باشد که راه‌های تقویت دینی مردم را به دست آوردند، گفت: اگر دین مردم تقویت شود پایه‌های نظام نیز محکم‌تر می‌شود. دشمن هم فهمیده برای اینکه نظام را به خیال باطل خودش در آینده متزلزل کند باید پایه‌های دینی جوان‌ها را از بین ببرد و آنها را از جهت دینی متزلزل کند. 

وی خاطرنشان کرد: یک زمان ولایت فقیه را مورد هجمه قرار دادند که ولایت فقیه یعنی چه؟ ولایت فقه غلط است، ولایت علم درست است! فکر می‌کردند با جابجا کردن الفاظ می‌توانند یک تحولی ایجاد کنند، مگر فقه که یکی از مظاهر بسیار بارز علم است، در تقابل با علم است؟ اما روشنفکرانی که در ایران حضور داشتند مغالطه کرده و برای خارج کردن فقها از صحنه حکومت می‌گفتند به جای ولایت فقیه، ولایت علم را مطرح کنیم.

استاد درس خارج حوزه علمیه در پاسخ به این شبهه بیان کرد: اشکال حرف آنها این است که مگر فقه در تقابل با علم است؟ ما معتقدیم که علم فقه از اشرف علوم و از بهترین و قوی‌ترین علوم است که تمام حقوق انسان‌ها در همه ابعاد جامعه با آن تأمین می‌شود. 

آیت‌الله فاضل لنکرانی افزود: امروز اگر علم حقوق را در مقابل فقه ما قرار دهند می‌بینیم خیلی ضعیف است. فقه ما اینقدر دقایق دارد که می‌توانم بگویم همانطور که دین برای مردم ابعادش روشن نشده خودِ فقه هم چنین است و ابعادش روشن نشده، در پرتو فقه یک زندگی منطقی، صحیح و آرام برای افراد درست می‌شود.

وی بیشتر نزاع‌های امروزی را به خاطر خبر نداشتن مردم از ضوابط فقهی دانست و ابراز کرد: اگر ضوابط فقهی حاکم باشد پرونده بسیاری از این نزاع‌ها که امروز در دادگستری‌ها مطرح هست بسته می‌شود، اگر زن و شوهر از ضوابط فقهی خبر داشته باشند و بر طبق آن عمل کنند اصلاً اختلاف پیدا نمی‌کنند، اگر در بازار کسبه‌ ما ضوابط را بدانند، حتی در بین مسؤولان و نهادها به ویژه در رسانه‌ها، چنانچه همه طبق ضوابط فقهی عمل کنند هیچ شکایتی ایجاد نمی‌شود.

فقه بر قوی ترین قواعد و پایه‌های علمی استوار است

آیت‌الله فاضل لنکرانی با تأکید بر این‌که فقه بر قوی‌ترین قواعد و پایه‌های علمی استوار است، اظهار داشت: می‌آیند فقه را در مقابل علم قرار می‌دهند تا به مردم بگویند فقه یک چیز بی‌پایه است، عده‌ای آمده‌اند یک حلال و حرامی درست کرده و اسمش را فقه گذاشته‌اند. 

وی تصریح کرد: به فضل الهی امروز به برکت نظام جمهوری اسلامی فقه گسترش زیادی پیدا کرده به‌طوری که اگر یک فقیه بخواهد در یکی از این گرایش‌های فقهی عمرش را سپری کند باز هم وقت کم می‌آورد.

استاد درس خارج حوزه علمیه با اشاره به گستردگی فقه، بیان کرد: در بخش پژوهش مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) گرایش‌های مختلفی اعم از؛ فقه رسانه، فقه هنر، فقه سیاسی، فقه امنیت، فقه قضاء و پزشکی، فقه کودک و زن و... وجود دارد که این‌ها همه نشانگر پویایی و وسعت فقه است. 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که ما تلاش می‌کنیم مردم را عاشق فقه و دین کنیم، گفت: اینطور نیست که بگوییم فقه یک قواعد خشک، جامد و متحجر است که عده‌ای آن‌را درست کرده باشند. نه، آن تعبیر بسیار مهمی که امام راجع به فقه داشتند و نظیرش را ندیده‌ایم فرمودند: فقه فلسفه اداره حکومت است و همه چیز با فقه تنظیم می‌شود.

وی با اشاره به فتوای رهبر معظم انقلاب در مسأله هسته‌ای و حرمت ساخت سلاح‌های اتمی، بیان کرد: این فتوایی که مقام معظم رهبری بیان فرمودند مسأله کمی نبود. یک فقیه وقتی تبحر داشته باشد و هوشیار باشد به موقع اقدام می‌‌کند. به نظرم اگر آن فتوای رهبری نبود قطعاً ما امروز چیزی به نام برجام نداشتیم.  

آیت‌الله فاضل لنکرانی ادامه داد:‌ مذاکره کننده‌های ما با همه زحماتی که کشیدند و هنرهایی که به خرج دادند بدون آن فتوای رهبری به نتیجه نمی‌رسیدند. این چقدر اهمیت داشت که رییس جمهور آمریکا در سخنرانی‌اش به این فتوا استناد کرد و این مسأله عظمت فقه را می‌رساند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم خاطرنشان کرد: وقتی رهبری معظم آن فتوا را صادر کردند مدت دو سال در مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) جلسات قوی کارشناسی با حضور مجتهدان مبرز حوزه برگزار و پنج شش رساله‌ قوی در این موضوع نوشته شد. 

وی با تأکید بر این‌که این فقه امروز به داد ایران، اسلام و بشر رسید، گفت: رهبر معظم انقلاب فرمودند: تولید بمب اتم حرام است و با این فتوا توطئه ایران هراسی را خنثی کردند.

استاد درس خارج حوزه علمیه افزود:‌ الآن خیال آنها راحت است چون می‌دانند وقتی فقهای شیعه مسأله‌ای را بر حسب فتوا بیان می‌کنند ملتزم به آن هستند. 

وی با بیان این که امام راحل بر اساس مبانی امر به معروف و نهی از منکر قیام کردند، اظهار داشت: امام وقتی دیدند حکومت طاغوتی پهلوی منکر انجام می‌دهد به عنوان یک مسلمان و روحانی بر خودش وظیفه دید نهی از منکر کند و براساس قاعده حفظ اصل اسلام قیام کردند. 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) افزود: ما طبق همین قاعده می‌گوییم هر جا کیان اسلام در خطر باشد همه موظفند، سوریه، عراق، یمن، افغانستان، پاکستان، فرقی نمی‌کند بین شهیدی که در جبهه ایران شهید شده با کسی که در جبهه سوریه و یمن شهید می‌شود. چون همه برای حفظ کیان اسلام به مبارزه برخاسته‌اند.  

وی با بیان این‌که برخی بیان می‌کنند با وجود این همه رسانه‌ها، تلویزیون و هیئات که شبانه روز راجع به اسلام صحبت می‌کنند پس آگاهی مردم از دین خیلی زیاد شده، است، گفت: البته آگاهی مردم نسبت به دین با قبل از انقلاب قابل مقایسه نیست ولی نکته‌ اصلی اعتقاد و التزام به دین است مثل اینکه در مورد ولایت فقیه، یک کسی از جهت علمی بگوید من آن‌را قبول دارم ولی التزام به آن نداشته باشد.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم افزود: برجستگی مسائل دینی ما این است که اسلام می‌گوید فقط دانستن به درد نمی‌خورد، التزام به آن لازم است، یعنی یک امری فوق علم به نام التزام لازم است.

استاد درس خارج حوزه علمیه تأکید کرد: به فضل الهی مردم آگاهی و اطلاع از دین دارند ولی ما باید آنها را به سمت التزام به آن ببریم و رسانه‌ها باید این جهت را بیشتر توجه کنند.

رسانه‌ها سراغ مسائل خصوصی افراد نروند

وی با تأکید بر این‌که رسانه‌ها نباید سراغ مسائل خصوصی افراد، هتک و ضایع کردن آنها بروند، بیان کرد: روح اسلام با این‌کار سازگاری ندارد. حالا کسی مرتکب جرم یا اشتباهی شده یا مالی را حیف و میل کرده، قانون باید با او برخورد کرده و آن مال را از او پس بگیرد. 

رییس مرکز فقهی ائمه اطهار(ع) با بیان این‌که ضایع کردن افراد در رسانه با روح اسلام سازگاری ندارد، گفت: اسلام به آبرو و حیثیت انسان‌ها، به ویژه  مسلمانان خیلی اهمیت می‌دهد.  

وی در پایان ابزار کرد: ضایع کردن افراد یا بزرگ کردن افرادی که مایه علمی و صلاحیت بالا رفتن را ندارند درست نیست. بیشتر روی متن حقایق دینی کار کنیم که هر چه این حقایق بیشتر به جامعه تزریق شود آثار خیلی خوبی خواهد داشت.

منبع: رسا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار