مدیرکل دفتر جنگل داری و امور بهره برداری سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور گفت: تجدید نظر طرح های جنگل داری که هم اکنون هر 10 سال انجام می شود، در سال 1395 محدود به تنظیم برنامه های اجرایی برای حفاظت از عرصه های طرح و در مقاطع زمانی سه ساله خواهد بود.
کد خبر: ۱۶۸۱۳۶
تاریخ انتشار: ۰۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۵ 23 January 2016

به گزارش تابناک مازندران،سید وجیه الله موسوی افزود: این اقدام در اجرای برنامه بهینه سازی، پایش، حفظ، بهره برداری و مدیریت جنگل های کشور، مصوب 16 دی 1392 هیأت وزیران انجام می شود. 

وی ادامه داد: با توجه به مفاد بندهای دو و شش این مصوبه، سیاست گذاری ها با هدف بهره گیری از تمامی استعدادها و پتانسیل ها در قالب حوزه های آبخیز با مد نظر قرار دادن جنگل داری چندمنظوره، با کمک جوامع محلی و ذی نفعان در دستور کار قرار دارد. 


موسوی تأکید کرد: بر اساس ماده شش مصوبه مذکور، سازمان جنگل ها، مراتع و آبخیزداری کشور موظف است اجرای طرح های جنگل داری را در شمال کشور به نحوی برنامه ریزی و مدیریت کند که چوب حاصل از بهره برداری جنگل، فقط از درختان آسیب دیده، شامل درختان شکسته، افتاده، ریشه کن، آفت زده و همچنین عملیات پرورشی تأمین گردد. 


این مسئول سازمان جنگل ها و مراتع ادامه داد: هم اکنون که در دوره انتقال هستیم و در مورد طرح های جنگل داری فعال و دارای مجوز نیز رویکرد حفاظتی و در بازه زمانی سه ساله مورد توجه است تا زمینه لازم برای اجرای کامل ماده دو مصوبه فراهم شود. 


به گفته وی، سیاست اجرایی سازمان جنگل ها تغییر تدریجی در اجرای طرح های جنگل داری و مدیریت جنگل است به نحوی که برداشت چوب به حد صفر نزدیک شود و مشارکت مردم نیز به خوبی جلب گردد، به صورتی که ضمن کسب درآمد جوامع محلی از جنگل، موجب تخریب جنگل نشود.


طرح جنگل داری، مجموعه ای مدون شامل معرفی جنگل و پیشنهاد اقداماتی برای بهبود وضع کمی و کیفی آن برای 10 سال است که اساس مدیریت جنگل را تشکیل می دهد و هم اکنون 959 هزار و 590 هکتار، معادل 49 درصد از جنگل های هیرکانی، تحت پوشش طرح های جنگل داری است. 


جنگل های هیرکانی یا جنگل های شمال با 9/1 میلیون هکتار وسعت، از آستارا در شمال استان گیلان تا گُلیداغ در شرق استان گلستان امتداد دارد و هم اکنون 54 مجری طرح جنگل داری، شامل 28 مجری خصوصی و 12 مجری تعاونی و 14 مجری دولتی در آن فعال است. 

منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار