استان یزد دارای 730 کیلومتر خطوط راه‌آهن است که 60 درصد قطارهایی که از این خطوط عبور می‌کنند حامل بار و 40 درصد آنها حامل مسافر هستند.
کد خبر: ۱۶۶۲۴۳
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۲۶ 19 January 2016

به گزارش تابناک یزد،روزانه 28 رام قطارمسافربری از محدوده راه آهن استان عبور می‌کند و 7 رام قطار مسافربری نیز 3 هزار مسافر را از مبدا یزد به مقاصد تهران و مشهد جابه‌جا می‌کند. وجود معادن سنگ آهن مرکزی و چادرملو و ضرورت جابه‌جایی سنگ آهن برای کارخانه‌های ذوب‌آهن در سراسر کشور، باعث افزایش ترافیک قطارهای باری در خطوط راه آهن استان شده است.

روزانه 500 واگن باری در خطوط راه‌آهن استان جابه‌جا می‌شود و موجب نگرانی مسئولان شهری و شهروندان از ترافیک سنگین عبور خودروهای باری شده است که در نهایت بر لزوم جابه‌جایی خطوط ریلی باری تاکید دارند. استان در کریدور شمال به جنوب و شرق به غرب کشور قرار گرفته و به دلیل اتصال به خطوط ریلی استان‌های اصفهان، هرمزگان و کرمان، دارای بار ترافیکی بالایی است.

آلایندگی و خطرات عبور قطارهای باری از داخل شهر
شهردار یزد با تاکید بر این‌که قطارهای باری باید از خارج از شهر یزد عبور کنند، ادامه می‌دهد: عبور قطارهای باری مشکلات بسیاری از جمله خطر برخورد افراد با قطار و آلودگی صوتی بسیاری در شهر ایجاد می‌کند. «محمدرضا عظیمی‌زاده» می‌افزاید: با توجه به این‌که امکان جابه‌جایی ایستگاه و خطوط قطارمسافربری از داخل شهر وجود ندارد، لازم است که حداقل قطارهای باری که تعداد آنها قابل توجه است، از خارج از شهر عبور کنند. وی ادامه می‌دهد: بسیاری از حریم راه‌آهن شهریزد هنوز فاقد حصارکشی است و تعدد قطارهای باری می‌تواند جان شهروندان را در معرض خطر برخورد با قطار قرار دهد.
این مسئول می‌گوید: شهرداری هیچ مسئولیتی در قبال ساماندهی حریم ریل راه آهن ندارد و تنها در تقاطع‌های راه‌آهن که محل تردد خودروهاست، تعهداتی را برای اصلاح زیرگذرها متقبل شده است. شهردار یزد می‌افزاید: عبور خطوط راه‌آهن در داخل شهر، شهر را به دو نیمه تقسیم کرده است که عبور و مرور بین این دو بخش، نیازمند زیرساخت‌هایی از جمله تقاطع‌های غیرهمسطح است.

ایجاد 42 کیلومتر کمربندی ریلی باری در استان
مدیر کل راه‌آهن یزد از معایب حمل ونقل ریلی یزد را عبور آن از داخل شهر بیان می‌کند و می‌گوید: با توجه به این‌که روزانه 500 واگن در استان بارگیری می‌شود، انتقال قطارهای باری به خارج از شهر در دستور کار قرار گرفته است. «محمد دهقانپور» ادامه می‌دهد: طرح ایجاد کمربندی ریلی باری استان تهیه شده و به تصویب رسیده است اما اجرای آن در سال جاری در دستور کار قرار ندارد.
وی با تاکیدبر این‌که حمل و نقل ریلی، سبزترین نوع حمل و نقل است، اظهار می‌کند: طول خطوط ریلی کمربند باری استان 42 کیلومتر است که در صورت تامین اعتبار در بازه زمانی 2 تا 2/5 سال قابل اجرا خواهد بود. این مسئول اضافه می‌کند: اداره کل راه‌آهن استان با توجه به ایجاد این کمربند در آینده، به توسعه ایستگاه‌های طرفین کمربندی ریلی در ایستگاه‌های یزدگرد و نظرآباد اقدام کرده است.
دهقان‌پور درباره حصارکشی خطوط راه آهن شهر یزد نیز می‌گوید: دولت قبل بر اساس مصوبه‌ای مسئولیت حصارکشی خطوط راه‌آهن داخل شهر یزد را به صورت مشترک به اداره کل راه‌آهن و شهرداری واگذار کرده است. وی با بیان این‌که 20 کیلومتر از خطوط راه‌آهن از داخل شهر عبور می‌کند و نیاز به حصارکشی دارد، ادامه می‌دهد: شهرداری در آن دوره به این مصوبه اعتراضی نکرده و اجرای آن را قبول کرده است.

حصارکشی 20 درصد حریم راه‌آهن در شهر یزد
مدیرکل راه آهن یزد با اشاره به حصارکشی 20 درصد از خطوط ریلی داخل شهر یزد، می‌افزاید: تاکنون تنها 5 کیلومتر خطوط حصارکشی شده است.وی با اشاره  به آمار تلفات برخورد با قطار در محدوده شهر یزد ادامه می‌دهد: ورود افراد، خودرو و ماشین‌آلات به حریم ریل ممنوع است اما برخی از شهروندان این موضوع را رعایت نمی‌کنند. دهقانپور از پیگیری حصارکشی طول خطوط ریلی شهر یزد خبر می‌دهد و می‌گوید: اولویت حصارکشی خطوط راه آهن در شهرهای استان به‌ترتیب برای شهرهای یزد و بافق پیش‌بینی شده است و خطوط شهرهای میبد و اردکان نیز از شهر دور است.
وی از مشارکت با شهرداری برای اجرای تقاطع‌های غیرهمسطح با ریل راه‌آهن خبر می‌دهد و می‌افزاید: قرار است هزینه اجرای این تقاطع‌های غیرهمسطح با مشارکت شهرداری و اداره کل راه‌آهن تامین شود.
مدیر کل راه آهن استان درباره خطوط ریلی استان می‌گوید: استان دارای 730‌کیلومتر خط راه‌آهن از ایستگاه بادرود اصفهان تا ایستگاه بافق و ایستگاه اردکان تا ایستگاه چادرملو است. وی می‌افزاید: 12‌ایستگاه در بین این خطوط در حال بازگشایی است تا به این ترتیب تعداد ایستگاه‌های استان به 40‌ایستگاه افزایش یابد. به گفته دهقانپور تعداد ایستگاه‌های تشکیلاتی برای پیاده و سوار شدن مسافر استان 4‌ایستگاه در شهرهای یزد، بافق ، میبد و اردکان است.

روند دوخطه کردن خطوط راه آهن یزد
مدیر کل راه آهن استان از اجرای طرح دو خطه کردن خطوط ریلی استان از ایستگاه بافق- میبد- زرین‌شهر خبر می‌دهد و می‌افزاید: طول این خطوط 190 کیلومتر است. «محمد دهقانپور» می‌گوید: 3 پیمانکار در طول این مسیر در حال فعالیت هستند که اکیپ اول در محدوده طبرکوه-یزدگرد در حال تجهیز کارگاه است، اکیپ دوم در محدوده یزدگرد- نظرآباد، سرگرم کار است و اکیپ سوم در محدوده نظرآباد-شمسی در حال فعالیت است. وی از برآورد 337 میلیارد تومان اعتبار برای دو خطه‌کردن خطوط ریلی استان خبر می‌دهد و می‌افزاید: این طرح از یک سال گذشته آغاز شده و با پیشرفت خوبی در حال اجراست. دهقانپور تاکید می‌کند: دوخطه کردن خطوط ریلی استان با توجه به ترافیک سنگین قطارهای محور یزد به ویژه عبور روزانه 28 رام مسافربری از محدوده اداره کل راه آهن یزد، لازم و ضروری بود. مدیرکل راه آهن استان می‌گوید: این در حالی است که روزانه 7 رام قطارمسافربری از مبدا یزد به سمت شهرهای تهران به صورت 3 رام رفت و برگشت و به سمت مشهد به صورت یک رام یک روز در میان حرکت می‌کند.همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار