یکشنبه هفته جاری روز سرنوشت‌سازی برای ایران به حساب می‌آمد؛ بالاخره با امضای برجام تمام گمانه‌زنی‌ها به مرحله اجرا رسید.
کد خبر: ۱۶۶۱۲۵
تاریخ انتشار: ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۰۱ 19 January 2016

همان‌طور که پیش‌بینی می‌شود بازار پرقابلیت ایران، جذابیت بسیاری برای سرمایه‌گذاران خارجی دارد. بر این اساس به نظر می‌رسد شیرینی دستیابی به بخشی از کیک عظیم و سودآور صنایع ایران، بر ریسک‌های سرمایه‌گذاری غلبه کرده و کشورها و شرکت‌های خارجی یک روز پس از امضای برجام تهران را نشانه گرفته‌اند. در این حوزه، آلمان یکی از شرکای قدیمی تجاری ایران پیش از تحریم‌ها بود. این کشور در حوزه‌های مختلف فناوری، بهداشت، درمان، انرژی و تجهیزات فنی با ایران همکاری‌های متعددی داشت؛ اما پس از تحریم‌ها، مبادلات تجاری میان دو کشور به حداقل رسید؛ اما حالا بهبود روابط با این کشور قدرتمند صنعتی وارد فاز تازه‌ای شده است و برای تضمین این همکاری‌ها قرار است عالی‌ترین مقام این کشور سفری به ایران داشته باشد. روز گذشته در این خصوص محسن جلال‌پور، رئیس اتاق بازرگانی ایران از سفر قریب‌الوقوع صدراعظم آلمان به ایران خبر داد تا معلوم شود این کشور جدی‌تر از همیشه خواهان رابطه گذشته‌اش با یاران است.

به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از شهروند ، این مقام بخش خصوصی که در دیدار با معاون وزیر اقتصاد آلمان صحبت کرده است، توضیح داده که آلمانی‌ها از زمان امضای برجام تا اجرای آن، هیأت‌های بسیار منظم و با برنامه‌ای را به ایران اعزام کردند که البته از آلمان‌ها چیزی جز این انتظار نمی‌رود. او با اشاره به سهم بالای تولید و تجارت دارو در تجارت بین‌الملل افزود: وقتی هیأت‌های اروپایی به ایران می‌آیند، یکی از محورهایی که مورد بحث و مذاکره قرار می‌گیرد، در حوزه دارو و سلامت و تجهیزات پزشکی است که در آینده از ظرفیت‌های مناسبی برخوردار است. به گفته جلال‌پور ایران به ۴۰‌هزار تخت بیمارستانی نیاز دارد که هر کشوری که در این زمینه سرمایه‌گذاری کند، می‌تواند حداکثر ۴ساله شاهد بازگشت سرمایه‌اش باشد؛ البته ایران قصد دارد پالایشگاه پلاسمای خون راه‌اندازی کند که این کار می‌تواند با مشارکت آلمانی‌ها صورت گیرد؛ اما قراردادهای لازم نیز از سوی یک بانک ایرانی به امضا رسیده که قابلیت سرمایه‌پذیری دارد.

دفتر دایملر در تهران

در این میان به نظر می‌رسد روابط ایران و آلمان در پساتحریم فقط به حوزه‌های بهداشت و درمان محدود نخواهد شد. روز گذشته گروه صنعتی ایران‌خودرو و شرکت دایملر آلمان، مالک چندین شرکت تابعه و برند بزرگ خودروسازی همچون مرسدس بنز، مرسدس

- آ ام ‌گ و اسمارت با امضای یک تفاهمنامه، همکاری استراتژیک خود را برای ایجاد یک شرکت مشترک آغاز کردند. در همین راستا دایملر قصد دارد دفتر خود را در تهران افتتاح کند. این تفاهمنامه مشترک توسط ‌هاشم یکه‌زارع، مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو و ولفگانگ برنارد، عضو هیات‌مدیره شرکت دایملر با حضور جمعی از مدیران ارشد دو خودروساز بزرگ به امضا رسید. این دو شرکت قصد دارند با تاسیس یک شرکت مشترک از مزیت‌های نسبی یکدیگر استفاده کرده و ضمن تحکیم جایگاه خود، یک قطب تولید خودروهای تجاری در منطقه ایجاد کنند. این خودروساز آلمانی برای توسعه فروش و خدمات پس از فروش در ایران هم برنامه‌ریزی‌هایی انجام داده است. همچنین جمعی از مدیران ارشد مرسدس بنز از سالن‌ها و خطوط تولید ایران‌خودرو دیزل و ایران خودرو بازدید کردند.

سرمایه چین و روسیه در راه پروژه‌های ریلی

صنعت حمل‌ونقل طی سال‌های اخیر به شدت تحت‌تاثیر تحریم‌ها بوده است. اما به نظر می‌رسد اوضاع این صنعت رو به بهبود باشد. روز گذشته محسن پور سید آقایی، مدیرعامل راه‌آهن از پیشنهاد چینی‌ها برای تامین فاینانس پروژه‌های ریلی ایران خبر داد و گفت: در رابطه با تامین فاینانس چند پروژه راه‌آهن پیشنهاداتی از سوی چینی‌ها مطرح شده است. اما با توجه به این‌که هنوز قطعی نشده مبالغ این فاینانس را اعلام نمی‌کنم. در همین راستا علی نورزاد، معاون وزیر راه‌وشهرسازی نیز از تفاهم با روسیه برای مشارکت در ساخت ‌هزار کیلومتر راه‌آهن با اعتباری معادل ٥٠٠‌ میلیون دلار و خرید ریل‌هایی به طول ١٠٠ متر برای نخستین‌بار در کشور خبرداد

تقاضا برای لبنیات دانمارکی 

 

در ایرانعلاوه بر ایتالیا و آلمان، دانمارک هم از تمایل خود برای همکاری با ایران پس از تحریم‌ها خبر داده است. تا پیش از تحریم‌ها شرکت‌های لبنی دانمارکی در ایران بسیار فعال بودند. اما به دلیل تحریم‌ها مجبور به کاهش فعالیت‌های خود شدند. در همین راستا یک مقام سازمان حمایت از صنعت دانمارک با استقبال از لغو تحریم‌های ایران گفت: تقاضای بالایی برای محصولات لبنی دانمارک بین مصرف‌کنندگان ایرانی وجود دارد؛ بنابراین ما می‌توانیم انتظار افزایش صادرات به ایران را داشته باشیم. پیتر تاگسن، معاون رئیس سازمان حمایت از صنعت دانمارک دراین‌باره گفت: در زمینه فن‌آوری‌های سبز دانمارک سال‌ها است که نشان داده، می‌تواند راه‌حل‌هایی را ارایه کند که بهره‌وری در مصرف انرژی را ممکن می‌سازد. ارزش صادرات کالاهای دانمارکی به ایران درحال حاضر سالانه حدود یک‌میلیارد کرون است.

همکاری فرانسه  برای کاهش هدررفت آب

در کنار آلمان، جمهوری چک و چین، فرانسه نیز تصمیم دارد بخشی از بازار پرسود ایران را به خود اختصاص دهد. این کشور با امضای تفاهمنامه همکاری در زمینه کاهش آب بدون درآمد میان شرکت

آب و فاضلاب استان تهران در این مسیر گام برداشته است. براساس تفاهمنامه مزبور که توسط محمد پرورش، مدیرعامل شرکت آبفای استان تهران و مسئولان ارشد شرکت فرانسوی سوئز به امضا رسید، قرار است از هدررفت آب در ایران کاسته شود

تمایل چک برای تولید خودرو در ایران

 

 

در کنار چین و روسیه جمهوری چک نیز تمایل دارد در زمینه تولید خودرو و حمل‌ونقل ریلی در ایران فعالیت کند. در نشستی که میان وزرای صنعت و معدن ایران و چک برگزار شد، راه‌های گسترش همکاری مشترک صنعتی و تجاری بین تهران و پراگ ارزیابی شد.

آغاز تلاش کانادا و ژاپن برای ورود به بازار ایران

رسانه کانادایی گلوب‌اند میل هم از آماده شدن دولت کانادا برای افزایش همکاری با ایران پس از لغو تحریم‌ها خبر داده است. این پایگاه خبری با اشاره به این‌که کانادا هم می‌تواند تحریم‌ها علیه ایران را لغو کند، نوشت: به دنبال توافق تاریخی تهران و واشنگتن، به نظر می‌رسد دولت کانادا هم آماده لغو تحریم‌ها علیه ایران می‌شود؛ چرا که استفان دیون، وزیر خارجه این کشور گفته است که اگر اتاوا در لغو تحریم‌ها به سایر قدرت‌های جهانی نپیوندد، شرکت‌ها و تجار کانادایی از تجارت با تهران محروم می‌شوند. از سوی دیگر خبرگزاری تاس به نقل از یوشهیدسوگا یکی از وزرای ارشد دولت ژاپن اعلام کرد: دولت این کشور قصد دارد تا تمام محدودیت‌های موجود بر سر روابط تجاری با ایران را از میان بردارد. سوگا تاکید کرد: درحال حاضر تمام وزارتخانه‌ها و سازمان‌های این کشور برای تغییر وضع تجارت با ایران دست به کار شده‌اند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار