کد خبر: ۱۶۴۶۳۱
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۴ 16 January 2016


رئیس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان طالقان گفت: بيش ار دوهزارو400 راس كل و بز و آثار بجا مانده از ردپاي پلنگ وحشي در سرشماري زمستانه طالقان مشاهده شد.

حشمت اله كشيري در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران(ایسنا)منطقه البرز، با اعلام اين خبرگفت: سرشماري زمستانه حيات وحش طالقان از 21 لغايت 23 ديماه سال جاري اجرا شد و پيش از آغاز سرشماري زمستانه دوره‌هاي آموزشي با حضور اساتيد دانشگاهي و مديران سازماني جهت بهره برداري محيطبانان ،كارشناسان و جوامع محلي و همياران برگزار شد.

وی افزود: در اين دوره كه دامپزشك نيز حضور داشته است محيطبانان و جوامع محلي با شيوه‌هاي نوين سرشماري ، بقاء در شرايط سخت، مجموعه قوانين و مقررات و بيماريهاي مختص در حيات وحش را فراگرفتند.

اين مسئول خاطرنشان کرد: در این سرشماري 20 مسير از ارتفاعات روستاها كه حدود 40 درصد مناطق را شامل مي‌شود مورد پايش و سرشماري صورت گرفته است و بيش از دوهزارو 400 راس كل و بز بصورت مستقيم سرشماري شد.

كشيري ادامه داد: مناطق شكار ممنوع بالاطالقان توسط محيطبانان پاسگاه لمبران مورد پايش قرار گرفته و مناطق آزاد كه از پتانسيل خوبي برخوردار بوده توسط محيطبانان و جوامع محلي و همياران سرشماري صورت گرفته و در اين مناطق بيش از هزارو 400 راس كل و بز سرشماري و ردپاهاي تازه پلنگ را درحريم چندين مناطق از روستاهاي حريم شهر مشاهده نمودند.

كشيري یادآورشد: طالقان خارج از مناطق چهارگانه قرار دارد و فقط حدود 40 درصد از مناطق بالا و پايين طالقان جزو مناطق شكارممنوع است و تنوع گونه‌هاي جانوري آن نه تنها از مناطق چهارگانه پايين‌تر نیست بلكه بدليل وجود حيات وحش غني و از گونه‌هاي متفاوت، آنرا از مناطق حفاظت شده نيز بالاتر نگهداشته است.

رييس اداره حفاظت محيط زيست شهرستان طالقان یادآورشد: وضعيت جوي و بارش شديد برف و يخبندان ناشي از سرما و مه شديد به محيطبانان و كارشناسان و اعضاي حاضر در سرشماري اجازه نداده تا مناطق مستعد ديگر را مورد سرشماري قرار دهند بطوريكه پوشش برف اجازه تردد را از محيطبانان در فاصله‌هاي يك الي دوكيلومتر بالاتر از آبادي و روستاها را سلب نموده است .

كشيري در پایان اظهار کرد: سرشماري حيات وحش سالانه دو نوبت در فصول تابستان و زمستان صورت گرفته و در سال جاري بدليل شيوع بيماري طاعون نشخواركنندگان كوچك و تلف شدن حدود 206 راس كل وبز ، باعث شده كه سرشماري با دقت و حساسيت ويژه‌اي توسط افراد حاضر صورت بگيرد و علاوه بر افراد حاضر در سرشماري ، اكيپي از كارشناسان نيز اقدام به سرشماري پرندگان آبزي در مسير سد و رودخانه شاهرود نمودند.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
وبگردی
آخرین اخبار