دبیر انجمن علمی اقتصاد شهری ایران، با اشاره به فرارسیدن زمان ارسال لایحه بودجه از سوی دولت به مجلس، گفت: اکنون فرصت مناسبی است تا برای حل مشکل آلودگی هوا یک کار جمعی صورت بگیرد.
کد خبر: ۱۶۴۵۱۴
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۳۰ 16 January 2016
سید محسن طباطبایی با اشاره به اینکه بخش عمده ای از آلودگی هوا در کلان شهرها متاثر از سیستم ناوگان حمل و نقل عمومی فرسوده و همچنین استفاده از خودروهای تک سرنشین است ، گفت: اگر دولت به تعهدات خود برای توسعه حمل و نقل عمومی در کلان شهرها و به ویژه تهران عمل کند بسیاری از مشکلات حل و فصل می شود.

وی با بیان اینکه در مقیاس جهانی روزانه بیش از 112 میلیون مسافر با مترو جابه جا می شوند، گفت: مترو در تهران و دیگر کلان شهرها این ظرفیت را دارد تا بخش عمده ای از مشکل ترافیک و آلودگی هوا را حل و فصل کند.

طباطبایی با تاکید بر اینکه تهران نیازمند سالانه ساخت 30 کیلومتر خط متروست، گفت: این توسعه بیش از 4 هزار  500 میلیارد تومان سرمایه نیاز دارد که حداقل نیمی از آن را باید دولت تقبل کند اما در سال گذشته در بودجه تنها 235 میلیارد تومان به عنوان کمک دولتی به ساخت مترو تهران اختصاص یافته است که تکافوی نیازها را نمی کند و لذا در بودجه 95 باید سهم دولت از تامین مالی توسعه مترو کلان شهرها افزایش پیدا کند.

وی همچنین استفاده از ظرفیت بخش خصوصی و بازار تامین سرمایه و بانک ها را برای توسعه ظرفیت های حمل و نقل عمومی در کلان شهرها دارای اهمیت خواند و  با تاکید بر اینکه حل ریشه ای مشکل آلودگی هوا نیازمند تعامل دوسویه دولت و مدیریت شهری است، افزود: نباید برخی اختلاف نظر ها باعث شود تا کیفیت زندگی مردم تحت تاثیر قرار بگیرد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار