غلامرضا بصیری پور که پس از گذشت یک سال تصدی بر صندلی ریاست شورای عالی استانها این منصب را در بیست و سومین اجلاس عمومی شورای عالی استان‌ها دوباره به چمران پرسابقه واگذار کرد گفت که اگر با نظر 117 هزار شورای کشور رأی گیری انجام می‌شد به‌عنوان نفر اول انتخاب می‌شد.
کد خبر: ۱۶۴۳۳۰
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰ 16 January 2016
به گزارش تابناک از خراسان رضوی، رئیس شورای عالی استان ها با بیان اینکه طی یک سال اخیر تلاش شد، شوراهای استان ها و نیز روستاها پویا وفعال شوند ، گفت : اگر به جای 75 عضو کنونی شورای عالی استان ها، شوراهای استان های کشور امکان رای دادن داشتند به طور قطع رای اول شورای عالی استان ها را داشتم.
غلامرضا بصیری پور در نشست خبری خود با اشاره به خلاء قانونی در نظام شورایی گفت : در نظام شورایی به اصلاح قانون نیاز داریم به عنوان مثال در بحث مناطق آزاد تجاری شوراها اصلا هیچ اختیاری ندارند و هیچ کاره هستند و شهرداری هم از عهده پرداخت حقوق کارکنان خودش برنمی آید.
وی گفت: همه اختیارات در دست مدیرعامل منطقه آزاد تجاری است و شورا نمی تواند قانونی تصویب کند.بصیری پور در خصوص عملکرد یک ساله شورای عالی استان ها نیز گفت: طی یک سال 35 طرح و لایحه از سوی شورای عالی استان ها به دولت و مجلس شورای اسلامی ارائه شد.
وی با بیان این که طی سال های گذشته به شوراهای استانی و شهرستانی کمتر توجه شده است ، افزود : با وجود ظرفیت های قابل توجه شوراها ، طی 14 سال گذشته فقط 66 مورد طرح و لایحه از سوی شورای عالی استان ها به مجلس و دولت ارائه شد.
وی گفت : این طرح ها و لایحه ها در سه بخش شامل قانون عمومی کشور ، نظام شورایی و بخشی هم نواقص قانونی این حوزه بوده است.بصیری پور افزود : طی یک سال اخیر تلاش شد تا این شوراها نقش و جایگاه خود را در کشور بیابند و ازبخشی از ظرفیت های قابل توجه این مجموعه استفاده شود.
وی ادامه داد : طی یک سال اخیر برای تعامل بیشتر با شوراهای استان ها و اطلاع از وضعیت آنها بیش از 30 سفر استانی و 200 جلسه و نشست برگزار شد.
وی اظهار کرد : علاوه بر 75 نفر عضو کنونی شورای عالی استان ها در این حوزه و برای حل مشکلات و معضلاتی که حوزه شورایی با آن درگیر است ،باید 117 هزار عضو کنونی شوراها در کشور اعم از روستایی و شهری فعال شوند.
شوراهای روستا و شهرستان ها باید فعال تر شوند
رئیس شورای عالی استان ها  با اشاره به اینکه حوزه شورایی در کشور مشکلات زیادی داشته و دارد ، گفت: نواقص و خلاءهای زیادی در قانون شوراها وجود دارد و بحث حوزه آموزش اعضای شوراها هم از دیگر ضعف های این حوزه بوده که بدین منظور هم اقداماتی شروع شده ، اما نیازمند تلاش جدی است.
بصیری پور با بیان این که بیش از 80 تا 90 درصد اعضای شوراهای اسلامی در هر دوره به ویژه در حوزه شهرها جدید هستند گفت: ارائه آموزش های لازم از جمله ضروریات برای انجام صحیح وظایف در این حوزه است که باید در اولویت نخست قرار گیرد تا 117 هزار نفر اعضای شوراهای کشور بتوانند درزمینه پویایی شوراها مدعی و فعال باشند.
وی در ادامه تغییر نگرش مسئولان در سطوح مختلف از مجلس و دولت و دستگاه قضا در اعتقاد و باور به ظرفیت شوراها را از دیگر ضروریاتی دانست که باید در نظام کشور تقویت شود .
وی درعین حال عملکرد موثر شوراها در تمامی بخش ها را از جمله مباحث راهگشا برای رسیدن این ظرفیت به جایگاه واقعی خود دانست و گفت : شوراها می توانند در همه حوزه ها اعم از عمران و آبادانی و نیز ارتقای فرهنگ در کشور موثر باشند که شفافیت قوانین و ارائه اختیارات به این بخش می تواند به ایفای این نقش کمک موثری نماید.
رئیس شورای عالی استان ها افزود : در یک سال گذشته برای اصلاح نواقص ، ضعف های قانونی و پیشبرد امور شوراها تلاش های زیادی صورت گرفت و تقویت ارتباط شوراها با مردم از جمله محورهای کاری بود که امیدواریم  همچنان در شوراهای استان ها پیگیری شود تا به نتیجه مطلوب برسد.
بصیری پور از بهمن ماه سال گذشته به مدت یکسال ریاست شورای عالی استان ها را عهده دار بود و در انتخابات اخیر هیات رئیسه شورای عالی استان ها، مهدی چمران به عنوان رئیس جدید انتخاب شد.
سمیه صادقی- خراسان رضوی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار