تابناک: سرپرست اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان، از اجرای نقالی داستان زندگی امیركبیر در مجموعه جهانی باغ فین خبر داد.
کد خبر: ۱۶۳۸۷
تاریخ انتشار: ۰۵ فروردين ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۸ 25 March 2015
به گزارش تابناک اصفهان به نقل از روابط عمومی اداره میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری کاشان مهران سرمدیان اظهار داشت: برای نخستین بار در كشور، نقالی داستان زندگی امیرکبیر توسط موزه اسباب بازی و عروسك های خیمه شب بازی کاشان به منظور آشنایی مسافران نوروزی با شخصیت امیركبیر به صورت زنده در مجموعه جهانی باغ فین اجرا می شود.

وی با تاكید بر اینكه اجرای برنامه های فرهنگی در بناهای شاخص مدت ماندگاری گردشگر را افزایش می دهد، افزود: این پرده نقالی توسط شخصیت های مسعود نوری فر (مرشد) و محمد عباس زاده (بچه مرشد) داستان هایی از اقدامات امیرکبیر مانند تاسیس مدرسه دارالفنون، تشکیل ارتش مجهز ایران، تلاش وی برای مبارزه با بیماری آبله، مبارزه با استعمار و توطئه های دربار قاجار مبنی بر قتل به صورت قصه گویی برای گردشگران شرح داده می شود.

دبیر ستاد هماهنگی خدمات سفر شهرستان كاشان خاطر نشان كرد: نقالی داستان زندگی امیرکبیر در ایام نوروز در دو نوبت صبح در باغ فین کاشان برای عموم اجرا می شود.

وی یادآور شد: با توطئۀ درباریان از جمله مهدعلیا مادر شاه، امیرکبیر را در بیستم دی ‌ماه ۱۲۳۰ هجری شمسی در حمام فین کاشان با بریدن رگ دستانش به قتل رساندند.

پیکر امیر را روز بعد از قتل ابتدا در بقعه حبیب موسی كنار قبر شاه عباس صفوی دفن کردند اما چند ماه بعد، با تلاش همسرش عزت‌الدوله، پیکر امیرکبیر را به کربلا حمل کردند و در اتاقی که در آن به سوی صحن امام حسین (ع) باز می‌شود به خاک سپردند.

منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار