مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه معتقد است، بیش از 90 درصد پیش‌بینی‌های هواشناسی صحت دارد.
کد خبر: ۱۶۱۹۳۵
تاریخ انتشار: ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۵:۵۹ 11 January 2016
مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه معتقد است، بیش از 90 درصد پیش‌بینی‌های هواشناسی صحت دارد.
 
مهندس شاهرخ پارسا در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه کرمانشاه، به بهبود پیش‌بینی‌های هواشناسی طی چند سال اخیر اشاره کرد و ادامه داد: اکنون بیش از 90 درصد پیش‌بینی‌های هواشناسی صحت دارد.

وی اظهار کرد: البته هنوز راه زیادی در پیش داریم و زمانی می‌توانیم بگوییم پیش‌بینی‌ها کاملا دقیق است که ساعت آغاز و اتمام بارش‌ها، میزان بارش و ... را دقیقا برآورد کنیم.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه با بیان اینکه در هیچ کجای دنیا صحت پیش‌بینی‌های هواشناسی 100 درصد نیست، خاطرنشان کرد: حتی در آمریکا، روسیه و انگلستان هم که در هواشناسی بسیار پیشرفته هستند، پیش‌بینی‌ها 100 درصدی نیست.

دید مردم به هواشناسی بهتر شده است

پارسا افزود: افزایش صحت پیش‌بینی‌ها باعث شده باور مردم به هواشناسی بهتر شود و بخش پیش‌بینی هوا در اخبار روزانه یکی از پربازدیدترین بخش‌ها باشد.

وی در ادامه به تلاش قابل توجه کارشناسان هواشناسی طی 24 ساعت شبانه‌روز اشاره و عنوان کرد: نیروهای ما تمام 24 ساعت شبانه روز پای کار هستند که داده‌ها را محاسبه و مخابره کنند.

به گفته این مسئول، برخی از نیروها در گمنامی و در مناطق صعب‌العبور فعالیت دارند تا مردم بتوانند با استفاده از پیش‌بینی‌های هواشناسی کیفیت زندگی خود را بهتر کنند.

کرمانشاه تمامی ایستگاه‌های هواشناسی را دارد

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه از وضعیت امکانات و تجهیزات هواشناسی استان هم یاد کرد و افزود: در استان کرمانشاه همه انواع ایستگاه‌های هواشناسی به غیر از ایستگاه دریایی که نیازی به آن نداریم، وجود دارد.

پارسا تعداد ایستگاه‌های سطح استان را 200 مورد اعلام کرد و افزود: ایستگاه فرودگاه کرمانشاه یکی از مجهزترین ایستگاه‌ها در کشور است که امکان دید افقی مناسبی را فراهم می‌کند و استفاده از آن باعث شده کمترین لغو پروازها را به دلیل شرایط بد آب و هوایی داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: ایستگاه‌های اقلیم شناسی، باران‌سنجی، اندازه‌گیری آلودگی هوا، ایستگاه تحقیقات کشاورزی و ... نیز از دیگر ایستگاه‌های مهم ما هستند.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه تاکید کرد: همچنین کرمانشاه جزو معدود استان‌هایی است که سایت رادار هواشناسی دارد که در ارتفاعات نواکوه نصب شده و تا شعاع 350 کیلومتر را پوشش می‌دهد.

به گفته پارسا، با کمک ایستگاه تحقیقات کشاورزی نیز دو نوبت در هفته توصیه‌های کشاورزی پیش‌بینی و در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد و در تدوین تقویم کشت و الگوی کشت نیز موثر است.

وی در ادامه تعداد نیروهای همکار در هواشناسی استان را نیز 83 نفر به طور رسمی اعلام کرد که بالای 65 درصد آنها دارای تحصیلات دانشگاهی هستند.

مدیرکل هواشناسی استان کرمانشاه افزود: تعدادی از نیروها نیز به صورت حق‌الزحمه‌ای در ایستگاه‌های ما حضور دارند.

با هشت هزار ایستگاه هواشناسی دنیا در ارتباطیم

پارسا به وظایف عمده هواشناسی هم اشاره و تاکید کرد: ما با هشت هزار ایستگاه هواشناسی در نیم کره شمالی مرتبط هستیم و اطلاعات را با همه آنها تبادل می‌کنیم.

وی تصریح کرد: مردم می‌توانند اطلاعات هواشناسی را از روی سایت هواشناسی به نشانی www.kermanshahmet.ir مشاهده کنند.

به گفته این مسئول داده‌های هواشناسی می‌تواند به بخش کشاورزی، ناوبری هوایی، توسعه پایدار، مدیریت منابع آب و ... کمک کند.

70 میلیون هواشناس در کشور داریم

مدیرکل هواشناسی به آفت‌های این بخش هم اشاره کرد و گفت: مهمترین مشکل ما موازی‌کاری است و اینکه سایر بخش‌ها نیز به حوزه هواشناسی وارد می‌شوند.

پارسا خاطرنشان کرد: از سوی دیگر ما در ایران 70 میلیون نفر هواشناس داریم و همه مردم پیش‌بینی هواشناسی می‌کنند، در صورتیکه هواشناسی یک علم و تخصص است و برای پیش بینی باید اطلاعاتی در اختیار داشت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار