کد خبر: ۱۶۱۲۸
تاریخ انتشار: ۰۳ فروردين ۱۳۹۴ - ۱۶:۵۴ 23 March 2015

تقارن عید باستانی نوروز و شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مهم است و باید ها و نبایدهایی دارد، از یک طرف، ایام فاطمیه و ایام شهادت حضرت صدیقه طاهره برای شیعه ایام عزا و مصیبت است و مصیبت ایام فاطمیه نیز کمتر از مصیبت ایام عاشورای حسینی نیست بلکه حتی بالاتر است.
 
مصیبت حضرت فاطمه زهرا (س) ام المصائب است که چشمان عالم خلقت، حضرت ولی الله اعظم ، حضرت علی(ع) و امام حسن و امام حسین (ع) و حضرت زینب کبری(س) و سایر ائمه اطهار بر این مصیبت عظما گریستند و حتی حضرت ولیعصر (عج) نیز در این ایام عزادار است. 
 
از طرف دیگر عید باستانی نوروز است، عید نوروز گرچه عید شیعیان نیست و اسلامی هم نیست ولی عید ملی و باستانی در ایران ماست و ما برای این سنت کهن ایران هم احترام قائل هستیم، ولی چون با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) مقارن شده است باید مردم رعایت ایام شهادت را داشته باشند. 
 
در عید نوروز امسال باید مراعات کنیم به گونه ای که آن نوع لباس نو پوشیدن، ساز و آوازها، جشن ها و جلسات غیرمتعارف امسال خصوصا در ایام شهادت دیگر نباید باشد، دید و بازدیدها، صله رحم، سرکشی به دیگران باشد ولی مراسم های عزاداری حضرت زهرا(س) را فراموش نکنیم و در این ایام باید از فرصت فراغت برای شناسایی بیشتر حضرت فاطمه تلاش کنیم. 
 
 
ضرورت الگوپذیری جامعه از فرهنگ فاطمی 
 
حضرت رسول در روایتی به حضرت زهرا (س) می فرمایند، 'خلق تو، خلق وخوی من است' یعنی اخلاق و روش زندگی حضرت زهرا (س)، اخلاق و روش زندگی رسول اکرم (ص) است، اگر قرآن کریم، حضرت رسول الله (ص) را به عنوان اسوه و الگوی عالم هستی و بشریت معرفی می کند زهرای مریضه هم تالی تلو رسول اکرم (ص) است و الگو و اسوه همه عالم هستی خصوصا انسانها می باشد. مخصوصا ما شیعیان باید زهرای مرضیه (س) در همه امور زندگی الگو و اسوه قرار دهیم. 
 
در عبادت و بندگی خداوند، حجاب و عفت، همسرداری، تربیت فرزندان و خانه داری و سای اموری که یک زندگی توام با سعادت و بندگی است نیاز به الگوگرفتن از زهرای مرضیه داریم و باید درس بگیریم و پیرو حضرت زهرا(س) باشیم. 
 
 
ولایت پذیری حضرت زهرا (س) 
 
زهرای مرضیه مطیع امر ولایت بود، در ضمن اینکه حضرت امیر (ع)، همسر و پسر عمه ایشان بودند ولی بالاتر از همه امام ایشان بود، حضرت زهرا هم خودو هم فرزندش حضرت محسن را فدای امامت و ولایت علی(ع) کرد و تا لحظه آخر پای امیر المومنین (ع) ایستاد و خود را سپر همه بلاها کرد تا آسیبی به ولایت و شخصیت حضرت علی(ع) وارد نشود و ما ایشان را اول شهیده و فرزند او را اول شهید راه امامت و ولایت می دانیم و باید الگو بگیریم، در این زمان باید مطیع و جانثار امام زمان باشیم و از نایب حضرتش مقام معظم رهبری تبعیت و حمایت و از دستورات ایشان فرمانبرداری کنیم و او را به عنوان سکاندار خیمه ولایت و نظام جمهوری اسلامی بدانیم. 
 
 
وحدت و عزت در سیره حضرت فاطمه زهرا (س) 
 
باید از عزت و کرامت کشورمان دفاع کنیم، در داخل گاهی زمزمه ها و حرف هایی شنیده می شود، باید همه در حرف زدن و تصمیم گیری ها مواظب باشیم تا دشمن از حرفها، حرکات و سخنرانی های ما سوء استفاده نکند، نباید کاری کنیم که وحدت مسلمین به هم بخورد الان می بینیم در کشورهای اسلامی چه اندازه جنایت می شود و انسان ها کشته می شوند و ما باید از این مسائل عبرت بگیریم و با بصیرت حرکت کنیم و صفوف مسلمین نباید از هم پاشیده شود، حضرت فاطمه زهرا (س) به وحدت امت اسلامی حساس بودند و در این ایام به این مسائل بیشتر فکر کنیم. 
 
همچنانکه همه می گویند در مذاکرات هسته ای باید عزت و استقلال ما ایران حفظ شود همه حوزه های ما باید همین گونه باشد در حرف ها، سخنرانی ها و اطلاعیه ها، باید طور حرکت کنیم که استقلال و عزت ملت ایران صدمه نبیند. شهدا ما که برای دفاع از استقلال، عزت و وحدت کشور در دفاع مقدس جان خود را فدا کردند همه سربند یا فاطمه، امام حسین و سایر اهل بیت(ع) را داشتند، با رمز یا زهرا به ما درس می دهند که پیرو ائمه اطهار و حضرت زهرا باشیم و در سال جدید و این تقارن از این مسائل غافل نشویم. 
 
 
درس های بهار فاطمی 
 
بهار امسال ما، بهار فاطمی است که ما در ضمنی که ایام بهار را گرامی می داریم و با یک دست به دید و بازدید 
 
 
شادی و خرسندی داریم در دست دیگر هم پرچم عزا و مصیبت حضرت زهرا را بلند می کنیم . اگر امام راحل روزی فرمودند: ما در یک دست قرآن کریم و دست دیگر شمشیر در برابر دشمن داریم در ایام نوروز امسال هم همین است، کسانی که وضع مالی خوبی دارند به احترام حضرت زهرا (س)به افراد محروم کمک کنند و به یاد داشته باشیم حضرت زهرا در شب عروسی، لباس خود را از تن خارج و به فقیر هدیه دادند. 
 
 
اخلاق مداری حضرت زهرا (س) 
 
اخلاق یک مجموعه بزرگی از فضائل است که اولین موضوع آن که امر پسنده و فطری جامعه اسلامی است صداقت و راست گویی است، معتقدم اول لباس صداقت باید بر اندام مسولان پوشانده شود، مسوولان و مردم باید متقابلا نسبت به هم صادق باشند، همه به تاسی از حضرت فاطمه یادبگیریم به هم دروغ نگوییم، هتک حرمت نکنیم، اخلاق مدار باشیم. 
 
 
امانتداری و صداقت منش جامعه فاطمی 
 
 
امانتداری،صداقت، پاک دامنی، عفت و حجاب شاکله اخلاق را تشکیل می دهد و ما الگوهای زیادی در این زمینه داریم، برای جامعه اسلامی ما زشت است که در این دنیا که یگانه حکومتی به نام شیعه و امامت و لایت شکل گرفته است یکباره بشنویم و یا در رسانه ها بخوانیم که چه مقدار اختلاس، سرقت و خیانت شده است و یا فلان مسوول چنین و چنان کرد این شان نظام جمهوری اسلامی نیست. همه مسلمان، شیعه و پیرو حضرت زهرا (س) هستیم و ایام حضرت زهرا بنشینیم و سخنان حضرت زهرا (س)را در خطبه فدکیه بخوانیم و مواردی که حضرت در مورد فلسفه اسلامی، فسلفه قرآن، طهارت و امانت دارد را مرور کنیم و نگاه کنیم که حضرت زهرا (س) چه می فرمایند. 
 
باید اندیشه کنیم که حضرت زهرا (س) در مورد تقوا چه می فرمایند، تقوا چراغ راه رسیدن به قله سعادت و بندگی است. 
 
 
حضرت زهرا و تسهیل ازدواج 
 
سیره حضرت فاطمه زهرا (س) در مورد ترویج ، جهیزه و مهریه در ازدواج چه بوده و خود حضرت چگونه ازدواج کردند با چه مهریه و جهیزه ای و امروز چه خبر است؟ آیا این همه مهریه زیاد، طلاق و خرج های کمرشکن در جامعه امروزی ما مطابق اسلام و زندگی حضرت زهرا (س) است، آیا این شان یک ملت مسلمان، شیعه و پیرو خط امام و رهبری است؟ 
 
حضرت زهرا یگانه زنی در عالم هستی است که دارای مقام عصمت کبری می باشد و همطراز رسول خدا(ص) ، حضرت علی (ع) است، امام جواد (ع) می فرمایند: حضرت زهرا (س) حجت خدا بر ما و ما نیز حجت خدا بر مردم هستیم ، اگر ولی خدا حجت و ولی مردم هستند حضرت زهرا (س) هم حجت الله، ولی الله و خلیفه الله است. تمام ادیان و مذاهب چنین الگویی ندارند ولی متاسفانه الگوها را رها کردیم و گرفتار شدیم به این زندگی پر از دردسر و برای آینده، در نوروز امسال و این تقارن باید بیشتر در مورد این مسائل اندیشه کنیم. 
 

بیشتر بخوانید:
 
 
 
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار