شهردار شیراز گفت: تا زمانی که صاحبان خودرو به‌ طور رایگان در حاشیه معابر پارک می‌کنند پارکینگ‌هایی که با هزینه سنگین احداث‌شده خالی خواهد ماند.
کد خبر: ۱۵۸۶۸۹
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۷ 06 January 2016
تابناک فارس به نقل از فارس:علیرضا پاک‌فطرت در یکصد و سی و چهارمین جلسه شورای اسلامی شهر شیراز و در روند بررسی مصوبه نرخ عوارض راه‌اندازی پارک حاشیه‌ای اظهار داشت: چنانکه بارها از طریق مراجع رسمی و رسانه‌ها اعلام شد، آمار تصادفات شش‌ماهه درون‌شهری شیراز 102 نفر بوده که نیمی از آسیب‌دیدگان آن را عابران پیاده تشکیل می‌دهند یعنی این آمار به حدی بالا است که هر لحظه امکان دارد یکی از اعضای خانواده خود ما در شمار این جان‌باختگان قرار بگیرد.

وی افزود: باید بپذیریم که سابقه آنها در مباحث حمل‌ونقلی بیش از ما است و راهکارهایی که دارند به سبب آن است که پیش از ما با مشکلات مواجه شده‌اند چنانکه در هیچ کشور توسعه‌یافته پارک خودرو در کنار معابر ممکن نیست و اگر در برخی مکان‌ها مجاز باشد هزینه دارد چنانکه به‌عنوان‌مثال ژاپن با 140 میلیون جمعیت حدود 70 میلیون خودرو دارد نظم و انضباط حمل‌ونقل آنها با مشارکت خود شهروندان بسیار مناسب است اما در کشور ما 25 میلیون خودرو نظم و انضباط در خیابان‌ها رعایت نمی‌شود.

وی تصریح کرد: وجود نظم حمل‌ونقل به سبب آن نیست که آن‌ها باهوش‌تر از ما هستند بلکه حتی ایرانیان از نظر هوش و درایت زبانزد هستند اما در فرهنگ ما نسبت به برخی موارد نوظهور غفلت وجود دارد و فرهنگ‌سازی در مباحث ترافیکی هیچ‌گاه جدی تلقی نشده مگر در زمانی که مشکلات بزرگ مانند آلایندگی هوا را رقم‌زده است.

شهردار شیراز بیان کرد: هدف از این طرح رفاه حال مردم است چرا که در شرایط فعلی در خیابان‌ها عدالت رعایت نمی‌شود و هر فردی به‌ دلخواه در هرکجا و به هر میزان که بخواهد خودروی خود را پارک می‌کند و گاه باعث بروز ترافیک چندین کیلومتری در یک معبر می‌شود.

وی با بیان این‌که معابر متعلق به همه شهروندان است، ابراز داشت: پارک خودرو به‌صورت رایگان تضییع حقوق همگانی است و از طرفی بسیاری عوارض جانبی نیز دارد چنانکه با این وضع، باوجوداینکه پارکینگ که بین‌الحرمین خالی است افراد در کنار خیابان که رایگان است پارک می‌کنند یا به‌جای استفاده از پارکینگ خلدبرین در مقابل پل، جلوی خانه مردم یا حتی در پیاده‌روها و به‌صورت دوبله و گاه سه ردیفه پارک می‌کنند و بی‌نظمی را به اوج می‌رسانند.

شهردار عنوان کرد: در طرح پیشنهادی برای خودروهایی که کار ضروری و کوتاه‌مدت دارند تا نیم ساعت پارک رایگان خواهد بود اما اگر فرد بخواهد پارک کند و چند ساعت به دنبال کار خود برود باید حق مردم را بدهد و هزینه پارک خودرو را بپردازد که البته فعلاً بسیار کم است.

پاک فطرت متذکر شد: هدف این طرح نظم و انضباط شهری است و شهرداری اهداف مادی از این طرح ندارد اما برای کاهش تصادفات و اجرای قانون و فرهنگ‌سازی ناچار هستیم هزینه کنیم چراکه در شرایط فعلی پارکینگ مغازه‌ها خالی است و به انبار تبدیل شده و با اجرای این طرح امید داریم دوباره بلکه پارکینگ شود و خودروها از کنار خیابان‌ها جمع شوند.

وی بیان کرد: در طرح پیشنهادی چهار ساعت پارک خودرو حدود 4 هزار تومان می‌شود که برای خودروهای چند صدمیلیونی امروزی اصلاً به‌حساب نمی‌آید و اثر آن ساماندهی وضعیت پارک در حاشیه معابر است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار