کد خبر: ۱۵۷۷۱۴
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۹۴ - ۲۰:۳۲ 04 January 2016
روحانی: با مطالعه برخی نشریات می‌توان فهمید که فردا چه کسی دستگیر می‌شود

تابناک گیلان: در پی انتشار گزارشی درباره آلایندگی های کارخانه «دخانیات» گیلان، مدیر عامل این شرکت جهت توضیح در این باره، در کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت حاضر شد.

مهر نوشت: هفتاد و چهارمین جلسه کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورای شهر رشت پیش از ظهر دوشنبه در حالی برگزار شد که مدیرعامل مجتمع دخانیات گیلان به این کمیسیون دعوت شده بود.

در ابتدای این جلسه رئیس کمیسیون بهداشت و محیط زیست شورا با بیان اینکه حساسیت درباره موضوعات محیط زیستی و توجه به سلامت شهروندان از مهمترین وظایف مسئولان مربوطه است گفت: دعوت از مدیرعامل دخانیات گیلان در این جلسه در راستای رسیدن به نقطه ای مشترک برای فراهم کردن زمینه های سلامت شهروندان است.

فاطمه شیرزاد افزود: بدون شک تعامل مدیریت شهری با مدیران مجموعه دخانیات می تواند زمینه ساز شرایط بهتر برای محیط زیست شهری و سلامت شهروندان باشد.

نگاه منفی به صنعت دخانیات

در ادامه جلسه مدیرعامل دخانیات گیلان با اشاره به مظلومیت اجتماعی شرکت دخانیات اظهار کرد: همه ما می دانیم که مصرف دخانیات از عوامل اصلی سرطان بوده و در کشور نیز سالانه آموزش های زیادی درباره مصرف نکردن دخانیات به مردم داده می شود اما ما به عنوان صنعتگران دخانیات موظف هستیم تا در چارچوب قانون، تکالیف محوله خود را انجام دهیم.

غلامرضا حکیم پور افزود: هرچند مجتمع دخانیات گیلان از معدود صنایع سرپای استان است و ۷۵ درصد تولیدات داخلی را تامین می کند و برای بیش از دو هزار نفر اشتغال زایی انجام داده اما، همواره نگاه های جامعه به صنعت دخانیات منفی بوده و و این صنعت در مظلومیتی اجتماعی به سر می برد.

تعریف فعالیت دخانیات در رسته تولید مواد غذایی

وی با اشاره به مکان فعلی کارخانه دخانیات و قرار گرفتن آن در محدوده شهری تصریح کرد: در سال ۵۴ که محل کارخانه دوباره خشک کنی توتون از میدان فرهنگ رشت به مکان فعلی انتقال یافت و در سال ۶۸ به طور رسمی به بهره برداری رسید منطقه واقع در جاده رشت به فومن تقریبا خالی از سکنه بود و همچنین در سال ۷۳ نیز که مجتمع دخانیات گیلان با کاربرد مجتمع صنعتی – تولیدی راه اندازی شد، هنوز خبری از حجم عظیم ساکنان فعلی در آن منطقه نبود.

حکیم پور ادامه داد: متاسفانه با کنترل نکردن حاشیه نشینی در شهر، روز به روز بر تعداد ساکنان این محله اضافه شده و امروز مجتمع دخانیات جزو یکی از محلات شهر محسوب می شود.

مدیرعامل دخانیات گیلان تصریح کرد: بر اساس قوانین، فعالیت دخانیات به دلیل استفاده از موادی همچون صمغ شیرین بیان، در ردیف تولیدات غذایی تعریف شده و ذات تولید سیگار به هیچ عنوان تولید سم نمی کند.

افتتاح سیستم پایش آنلاین در مجتمع دخانیات

حکیم پور در ادامه با تاکید بر اینکه مجموعه مدیریت دخانیات گیلان حساسیت های لازم را در خصوص سلامت شهروندان و جلوگیری از آلایندگی در محیط زیست توسط این کارخانه را دارند گفت: در حال حاضر هیچ معضل جدی محیط زیستی که به دلیل فعالیت کارخانه دخانیات به وجود آمده باشد وجود ندارد.

وی افزود: در راستای حساسیت های محیط زیستی این مجتمع، نیز تا پایان سال سیستم پالایش آنلاین فاضلاب های این مجتمع تا پیاین سال جاری و همزمان با روز هوای پاک افتتاح می شود.

حکیم پور همچنین با اشاره به خریداری منازل مسکونی اطراف این مجتمع تصریح کرد: اقداماتی در راستای خریداری این منازل مسکونی انجام شده تا هم شرایط گسترش مجتمع فراهم شود و هم شهروندانی که می خواهند به جای دیگری نقل مکان کنند، پشتوانه مالی برای این کار داشته باشند.

لزوم همکاری دخانیات در توسعه اماکن ورزشی

در ادامه این جلسه یکی از اعضای کمیسیون به موضوع پسماند و پساب کارخانه دخانیات اشاره کرد و گفت: مهمترین سوالی که اعضای کمیسیون به دنبال جوابی برای آن هستند، نحوه ساماندهی پسماند و پساب های کارخانه است.

مظفر نیکومنش نودهی افزود: لازم است تا مدیران این مجتمع در خصوص اقداماتی که در راستای ساماندهی زباله ها و فاضلاب این مجتمع انجام شده مستنداتی ارائه دهند.

وی همچنین به مشارکت مجتمع دخانیات با شهرداری رشت در خصوص ایجاد و گسترش فضاهای ورزشی در سطح شهر اشاره و تاکید کرد: مجتمع دخانیات می تواند در خصوص محل انبار این مجتمع که در محدوده شهری و در حوالی میدان فرهنگ واقع شده با شهرداری همکاری داشته باشد تا بتوان از این طریق برای احداث مجتمعی فرهنگی – ورزشی اقدام کرد.

عباس صابر یکی دیگر از اعضای کمیسیون نیز با تایید حرف های نیکومنش، بر ضرورت ورود شرکت هایی مثل دخانیات که تولید کننده محصولات مضر هستند، تاکید و خاطر نشان کرد: شرکت هایی مثل دخانیات باید کمک کنند تا بتوان سرانه ورزشی شهر را افزایش داد.

سید رضا موسوی روزان با اشاره به حساسیت موضوع تاکید کرد: در بررسی وضعیت مجتمع دخانیات باید نگاهی چند جانبه وجود داشته باشد و همه موارد زیست محیطی، اشتغال کارگران و اهالی محله دخانیات به صورت توامان بررسی شود.

آلودگی تالاب عینک به کارخانه دخانیات مربوط نیست

در ادامه جلسه رئیس اداره محیط زیست رشت نیز با بیان اینکه کنترل های لازم زیست محیطی بر کارخانه دخانیات رشت وجود دارد بیان کرد: هرچند این کارخانه معضلاتی دارد که به طور حتم باید به آن رسیدگی شود ولی، اقداماتی که در دو سال گذشته در این کارخانه در راستای حل معضلات زیست محیطی ناشی از پسماند و پساب این کارخانه انجام شده، قابل تقدیر است.

اصغر خودکار افزود: اصلاح سیستم تصفیه خانه فاضلاب و سیستم پایش آنلاین و خود اظهاری این مجتمع در بررسی مولفه های زیست محیطی باعث شده تا روند رو به رشدی داشته باشد.

وی با تاکید بر اینکه آلودگی تالاب عینک ارتباطی به مجتمع دخانیات ندارد گفت: گازهای منتشر شده از این کارخانه آلایندگی نداشته و برای ساکنان اطراف آن خطر ساز نیست.

خودکار همچنین تاکید کرد: به طور حتم وجود این کارخانه در محدوده شهری، لزوم رسیدگی به وضعیت آن از طریق شهرداری را بیش از پیش مشخص می کند.

نگاه جدی به بخارهای سمی کارخانه

مدیرعامل سازمان مدیریت پسماند گیلان نیز در ادامه جلسه کمیسیون  بهداشت و محیط زیست با بیان اینکه آلودگی های زیست محیطی کارخانه ها باید در دو حوزه پسماند و پساب مورد بررسی قرار گیرد گفت: بحث بخارهای سمی نیز از جمله مسائل مهمی است که در مباحث مربوط به بررسی آلایندگی کارخانجات باید مورد توجه جدی قرار گیرد.

افشین پور علی با اشاره به عملکرد مجتمع دخانیات در حوزه اشتغالزایی تاکید کرد: آنچه مسلم است اینکه کارخانه دخانیات گیلان در حوزه اشتغالزایی بسیار موفق است اما نمی توان برای پرداختن به یک سری مسائل، موارد مهم دیگر را فدا کنیم.

وی تصریح کرد: اگرچه عملکرد مجتمع دخانیات در حوزه کار قابل تقدیر است ولی این مساله نمی تواند توجیه مناسبی برای عملکرد نامناسب این کارخانه در حوزه محیط زیست باشد.

لزوم توجه به آلودگی های غیر قابل رویت

مدیر سمن های محیط زیستی رشت و یکی از فعالان این حوزه در گیلان نیز در این جلسه به موضوع آلرژی های تنفسی به دلیل استنشاق بخار های سمی اشاره کرد و گفت: به طور حتم آلودگی هوا صرفا مربوط به دود و آلاینده های قابل دید نبوده و نقش آلاینده های غیر قابل رویت را نیز نباید نادیده بگیریم.

پیمان بازدیدی با تاکید بر عوارض زیست محیطی گیاه توتون تصریح کرد: سال ها قبل گیلان قطب کاشت توتون بوده اما آیا کسی تا کنون از خود پرسیده است که چرا دیگر کمتر کاشت توتون انجام می شود؟

وی افزود: گیاه توتون به دلیل ترکیبات خاصی که دارد باعث آلودگی خاک و از بین بردن توع زیستی در محدوده محل کشت شده و حتی اگر توجه کنید در بین روستاییان برای از بین بردن جانوارن موذی بسیار کاربرد دارد.

بازدیدی تاکید کرد: با این تفاسیر چطور ممکن است که کارخانه ای مثل دخانیات که ماده اولیه به کار رفته در محصول تولیدی آن توتون است، بخارهای سمی منتشر نکند؟

مجتمع دخانیات مجاب به رعایت استانداردهای زیست محیطی است

مدیر اداره خدمات فنی و مهندسی مجتمع دخانیات گیلان نیز در این جلسه با تاکید بر اینکه مشکل زیست محیطی به واسطه فعالیت کارخانه در منطقه به وجود نیامده است اظهار کرد: این مجتمع از سال ۸۱ موفق به دریافت گواهینامه ISO ۱۴۰۰۱ شده و در سال ۸۴ نیز توانسته گواهینامه I.M.S را دریافت کند که این ها نشان از رعایت مسائل زیست محیطی توسط این کارخانه است.

محمد شکیبا افزود: بر اساس اصل ۱۹۲ قانون پنجم توسعه این مجتمع مجاب به خود اظهاری بوده که از طریق شرکت های معتمد تحت نظارت محیط زیست پایش پساب این کارخانه انجام می شود.

وی ادامه داد: همچنین پایش آنلاین فاضل  اب این مجتمع نیز تحت نظارت مستقیم محیط زیست انجام شده و قابلیت بررسی ۱۴ آیتم محیط زیستی در این باره وجود دارد.

شکیبا همچنین به انجام چندین مرحله فیلتراسیون بخارهای ناشی از فعالیت این کارخانه اشاره کرد و گفت: در این خصوص اقدامات لازم انجام می شود.

با استماع توضیحات مدیرعامل مجتمع دخانیات گیلان و هیات همراه توسط اعضای کمیسیون بهداشت و محیط زیست، قرار بر این شد تا اعضای این کمیسیون ضمن بازدید از محله دخانیات و اطلاع از اقدامات این مجتمع در خصوص ساماندهی وضعیت پسماند و پساب های کارخانه، از نزدیک در جریان مشکلات ساکنان منطقه قرار گیرند.               

   

عکاس: میلاد مقدم


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار