معاون اول رئیس جمهور سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) در محور تهران- مشهد را مورد بهره برداری قرار داد.
کد خبر: ۱۵۶۴۴
تاریخ انتشار: ۲۹ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۷:۳۹ 20 March 2015
معاون اول رئیس جمهور سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) در محور تهران- مشهد را مورد بهره برداری قرار داد.

به گزارش تابناک تهران از پایگاه اطلاع رسانی دولت، دکتر اسحاق جهانگیری صبح امروز (پنج شنبه) در آستانه سال نو و همزمان با آغاز سفرهای نوروزی، با حضور در ایستگاه راه آهن شهرری، سیستم کنترل اتوماتیک قطار که برای اولین بار در کشور اجرا می شود را در محور ریلی تهران- مشهد به بهره برداری رساند.

در این مراسم که وزیر راه و شهرسازی و استاندار تهران نیز معاون اول رئیس جمهور را همراهی می کردند، دکتر جهانگیری مسیر ایستگاه راه آهن شهرری تا ایستگاه راه آهن تهران را از طریق قطار پیمود و با توضیحات مسئولین این پروژه در جریان عملکرد و جزئیات فنی این سیستم قرار گرفت.

گفتنی است معاون اول رئیس جمهور همچنین پیش از حضور در ایستگاه راه آهن شهرری، حرم مطهر حضرت عبدالعظیم حسنی، امامزاده طاهر و امامزاده حمزه را زیارت کرد و به اقامه نماز و دعا پرداخت.

این پروژه در محور تهران- مشهد به جهت افزایش ایمنی و ارتقای ظرفیت در 51 ایستگاه و به طول 925 کیلومتر اجرا گردیده و از مزایای برجسته سیستم کنترل اتوماتیک قطار (ATC) می توان به افزایش ظرفیت جابجایی بار و مسافر، ارتقا سطح ایمنی، افزایش سرعت قطارها و کاهش احتمالی برخورد قطارها ناشی از خطای انسانی، کنترل سرعت در قوسها و محل های خطرناک، جلوگیری از تخطی راننده از سرعت مجاز، متوقف نمودن قطار در نقاط تعیین شده، اعلام محدودیتهای سرعت در هر قطعه از مسیر به راننده، اعلام مسافت مجاز جهت رعایت منحنی کاهش سرعت، نمایشگر پایین بودن سرعت راننده از حد مجاز، حذف برگه های جواز و حکم احتیاط کاغذی، ثبت و نمایش گراف حرکت قطار و امکان بررسی عملکرد لوکوموتیورانان در انتهای مسیر اشاره کرد.

شایان ذکر است طراحی و ساخت این سیستم به طور کامل در داخل کشور و طبق آخرین استانداردهای روز دنیا و به دست متخصصین توانمند ایرانی انجام شده است.
با بهره برداری از این سیستم، سرعت قطار با توجه به نوع آن، مجوز حرکت و مشخصات مسیر، تعیین شده و کنترل می شود. این امر موجب کنترل سرعت و تامین ایمنی در مسیر گشته و از بروز حوادثی که بر اثر عدم توجه به چراغ، سرعت غیرمجاز، خرابی مسیر و ... به وجود می آید جلوگیری می کند.

در حال حاضر در فاصله بین دو ایستگاه تنها یک قطار مجوز تردد دارد که فاصله زمانی بین دو قطار متوالی حدود بیست دقیقه است که با بهره برداری از این پروژه تقسیم بندی میان ایستگاه ها موجب می گردد در هر هفت دقیقه یک قطار از تهران و یک قطار از مشهد حرکت کند و به عبارت دیگر روزانه دویست زوج قطار در این مسیر تردد خواهد داشت که این امر سبب افزایش جابجایی مسافر، حمل بار داخلی و ترانزیت می گردد.

معاون اول رئیس جمهور قرار است تا ساعتی دیگر در مراسم بهره برداری از این پروژه در ایستگاه راه آهن تهران سخنرانی کند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار