کد خبر: ۱۵۵۸۵۹
تاریخ انتشار: ۱۲ دی ۱۳۹۴ - ۱۲:۳۳ 02 January 2016
جشنواره بین المللی تئاتر فجر از مهم‌ترین جشنواره‌های هنری کشور است که هر ساله با حضور هنرمندان سراسر کشور به مناسبت دهه فجر برگزار می‌شود. امسال افتخار میزبانی بخش استانی این جشنواره به استان یزد واگذار شده است. این نخستین میزبانی استان در جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است و رویداد بزرگی در عرصه تئاتر استان به شمار می‌رود به طوری که «علی شکاری» مسئول تئاتر و هنرهای نمایشی اداره کل  فرهنگ‌و ارشاد اسلامی استان، میزبانی استان در بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر را فرصت خوبی برای هنرمندان استان می‌داند. در ادامه گفت‌وگوی روزنامه همشهری را با شکاری، درخصوص آمادگی استان برای این میزبانی می‌خوانید.
  • استان، میزبان بخش استانی سی‌و چهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر است، درباره این میزبانی توضیح دهید؟
بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر از نیمه دی به مدت 3 روز در استان برگزار خواهد شد. برگزاری این جشنواره در یزد رویداد بزرگی برای استان محسوب می‌شود؛ این نخستین باری است که یزد به عنوان میزبان برگزاری این جشنواره انتخاب شده است. برگزاری این جشنواره در استان در سه‌بخش برگزیده‌های استانی، مرور استان‌ها و بخش خارجی دنبال خواهد شد که آثار برگزیده  هر یک از این بخش‌ها،  در استان اجرا خواهد شد. بخش استانی سی‌وچهارمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور گروه‌های نمایشی از سراسر کشور و یک گروه مهمان خارجی برگزار می‌شود.
  • روال داوری و انتخاب آثار چگونه است؟
«حسین پاکدل»، «نادر برهانی‌مرند» و «آرش دادگر» به عنوان داوران این بخش، پس از تماشای آثار راه یافته به بخش استانی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر  14 اثر را برای حضور در مرحله نهایی بخش   استانی انتخاب کرده‌اند.
  • جایگاه آثار هنرمندان یزدی در این جشنواره چگونه بوده است؟
از میان 200  اثر ارسال شده به  دبیرخانه مرکزی جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در تهران 35 اثر انتخاب شده است که از این میان 2  اثر مربوط به هنرمندان یزدی است.
  • آیا برگزاری این بخش از جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر در یزد برای اهالی تئاتر  استان امتیازی هم دارد؟
 جشنواره استانی تئاتر فجر، فرصت برقراری ارتباط با هنرمندان و پیشکسوتان سراسر کشور و تبادل تجربه بین آنها را فراهم خواهد کرد. بررسی آثار خارجی در این جشنواره نیز به ارتقای کمی و کیفی هنرهای نمایشی استان کمک بسیاری می‌کند.
  • زیرساخت‌های استان برای رونق و پیشرفت هنر تئاتر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
استان با مشکل کمبود سالن برای اجرای تئاتر مواجه است و حتی پلاتوی تئاتر در استان وجود ندارد و همه این مشکلات ناشی از کمبود اعتبار است. البته استان به نیروی انسانی آموزش دیده در تئاتر نیز نیاز دارد؛ به گونه‌ای که کارگردان‌های تئاتر برای گردهم‌آوردن عوامل تئاتر با مشکل روبه‌رو هستند. این در حالی است که استان در مورد استقرار گروه‌های نمایشی در جایگاه خوبی در کشور قرار دارد.  اکنون 3 سالن‌ نمایش در یزد در حال برگزاری تئاتر هستند. یک گروه نیز در حوزه‌هنری مشغول تمرین و اجراست و با این شرایط می‌توان گفت که برنامه‌های 3 ماه پایانی امسال وضعیت بهتری را برای تئاتر استان رقم زده است.
  • وضعیت گروه‌های نمایشی استان را چگونه ارزیابی می‌کنید؟
5 گروه نمایشی به تازگی در استان به ثبت رسیده است و به این ترتیب می‌توان گفت که استقرار گروه‌های نمایشی در استان نسبت به کشور در وضعیت مطلوبی قرار دارد. امیدواریم با تشکیل گروه‌ها و ثبت پروانه آنها شاهد نتایج خوبی در حوزه تئاتر استان به‌ویژه در حوزه تئاتر عروسکی باشیم.
  • به نظر شما تئاتر چه نقشی در ارتقای نشاط اجتماعی شهروندان یزدی دارد؟
به نظرم اگر اهمیت تئاتر در میان مردم استان نهادینه شود، نقش مهمی در ارتقای نشاط اجتماعی آنها خواهد گذاشت. متاسفانه ارزش کار هنری هنوز در میان جامعه نهادینه نشده است. بسیاری از شهروندان یزدی حاضر به پرداخت هزینه برای تماشای تئاتر نیستند در حالی که نداشتن مخاطب، بزرگ‌ترین آسیب برای تئاتر محسوب می‌شود.
  • برای آینده تئاتر استان چه چشم‌اندازی می‌بینید؟
خوشبختانه با بهبود رویکرد اداره کل فرهنگ و ارشاد استان، نیروهای جدیدی که در این رشته هنری فعالیت خود را شروع کرده‌اند، آینده خوبی را برای هنر تئاتر استان متصور شده‌اند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار