معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی ، صنایع دستی و گردشگری از باغ جهانی پهلوانپور مهریز یزد دیدن کرد.
کد خبر: ۱۵۵۱۳۵
تاریخ انتشار: ۱۱ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۲ 01 January 2016
به گزارش تابناک یزد،مسعود سلطانی فر در سفر کوتاه خود به شهرستان مهر با حضور در بخش های مختلف باغ پهلوانپور در جریان وضعیت و انجام فعالیت های عمرانی و فرهنگی آن قرار گرفت .
وی با قدردانی از اقدامات انجام گرفته در سال های اخیر بر تداوم و پیگیری فعالیت ها و حفظ و حراست از آن به عنوان یک اثر مهم جهانی و تاریخی ایران تاکید کرد.
معاون رییس جمهوری و رییس سازمان میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری همچنین از مجتمع بزرگ بین راهی آنتا در کنار جاده اصلی تهران ، بندرعباس در شهرستان مهریز دیدن کرد .
سلطانی فر به اهمیت ایجاد اینگونه مجتمع ها با حمایت حمایت و توسط بخش خصوصی برای تامین آسایش ور فع نیازهای مسافران و گردشگران تاکید کرد .
در این سفر که استاندار یزد و جمعی از مسئولان محلی حضور داشتند فرماندار مهریز گزارشی از وضعیت آثار و ابنینه تاریخی و فرهنگی این شهرستان ارائه داد.
باغ پهلوانپور که در نوع خود در کل منطقه کم نظیر است متعلق به یکی از تجار یزدی به نام علی پهلوان پور است. مساحت باغ پنج هکتار و عمده ساخت و ساز صورت گرفته در آن شامل برج گلین و فضاهای خدماتی مرتبط با آن در جبهه جنوب شرقی، عمارت زمستانخانه در جبهه غربی، عمارت شربتخانه (کوشک) در بخش مرکزی، فضاهای خدماتی (اصطبل، انبار، سرایداری ) و کارگاه ریسندگی و قالی بافی در جبهه جنوبی است.
ارزشمندترین بخش باغ، عمارت کوشک یا شربتخانه در سه طبقه و به مساحت 1500 مترمربع می باشد و عمارت کلاه فرنگی کوشک با کاربندی پرکاری زینت داده شده و از نفیس ترین قسمت های بنای شربتخانه به شمار می رود.
این عمارت بر اساس ضوابط و اصول باغات ایرانی بر محور اصلی باغ قرار گرفته است و جوی آب همیشه روان این باغ که از قنات حسن آباد مهریز تغذیه می شود و درختان چناری که در پای جوی قرار دارند و محور اصلی باغ را تعریف می کنند محیط بسیار دلگشایی را خلق نموده اند.
در حال حاضر این باغ در دست مرمت قرار دارد و پس از احیاء و تغییر کاربری به مجموعه گردشگری تبدیل خواهد شد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار