شورای شهر شیراز در جلسه پایان سال شورا مصوبه های مهمی را تصویب کرد.
کد خبر: ۱۵۳۸۴
تاریخ انتشار: ۲۸ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۰:۲۱ 19 March 2015

به گزارش تابناک فارس به نقل از فارس، سالها است که به سبب اجرا نشدن قوانین در حوزه پسماند و عدم دریافت نرخ واقعی جمع‌آوری زباله شاهد گسترده شدن خوان آلوده‌ای از پول‌های بادآورده برای زباله دزدها و غذایی آلوده برای گربه‌های ولگرد و حشرات موذی هستیم که گسترانده شدن این سفره پلشت به قیمت انواع بیماری‌ها برای شهروندان و نازیبا شدن شهر تمام می‌شود.

در این زمینه به سبب نرخ پایین بهای خدمات پسماند، برخی واحدهای تجاری به کارخانه تولید زباله در کنار معابر و خیابان‌ها بدل شده‌اند و در بسیاری از کوچه‌ها و خیابان‌ها انبوه شن و ماسه‌های دپو شده و نخاله‌های ساختمانی را می‌بینیم که با هر بار جمع‌کردن دوباره بازتولید می‌شوند.

اکنون اما به سبب اصرار وزارت کشور، شورای اسلامی شهر شیراز نیز در روزهای پایانی سال این مصوبه مهم را به تصویب رساند که به‌طورقطع باعث ساماندهی وضعیت تولید زباله، تفکیک در مبدأ و کاهش پدیده‌هایی چون زباله دزدی خواهد شد.

در این زمینه با توجه به قانون قبلی عوارض پسماند معادل 57 درصد عوارض نوسازی سالیانه محاسبه می‌شد که اکنون پس از تصویب شورا، در مورد واحدهای مسکونی هزینه جمع‌آوری پسماند در منطقه یک شهرداری معادل 90 هزار تومان، در منطقه دو 45 هزار تومان، در منطقه سه معادل 70 درصد از 90 هزار تومان، در منطقه چهار 90 تومان، در منطقه هشت 36 هزار تومان و در مناطق دیگر نیز با فرمول هفت‌دهم محاسبه خواهد شد.

بنابر لایحه تصویبی شورا، مساجد، حسینیه‌ها، تکایا و ورزشگاه‌های دولتی از پرداخت بهای خدمات حمل زباله معاف هستند اما واحدهای تجاری و خدماتی اعم از مشمولین قانون نظام صنفی یا قوانین خاص و همچنین صاحبان حرف، پیشه و مشاغل خدماتی مشمول افزایش خواهند بود.

بر این اساس نرخ خدمات پسماند واحدهای کم زباله درگذشته تا یک سطل (حداکثر با وزن 5 کیلوگرم در هر نوبت جمع‌آوری) 50 درصد عوارض کسب و پیشه بوده که اکنون به 70 درصد عوارض کسب و پیشه افزایش‌یافته است.

همچنین در مورد واحدهای پر زباله نیز نرخ خدمات از 35 هزار تومان به 40 هزار تومان و موارد مشمول 20 هزار تومان به 25 هزار تومان افزایش‌یافته و نرخ خدمات ساماندهی خاک و نخاله بین 20 تا 25 درصد افزایش‌یافته است.

در آخرین جلسه سال 93 شورای شهر شیراز، انعقاد قرارداد اجرای پروژه‌های تقاطع غیر همسطح ولیعصر شیراز، پل ورودی تونل فضیلت و تأسیسات الکتریک مکانیکی تونل‌های ایمان کوهسار مهدی و فضیلت و همچنین اجرای سر دهانه‌های پروژه کوهسار مهدی و فضیلت و ساختمان ایستگاه 9 قطار شهری در میدان ولیعصر به مبلغ یک هزار 285 میلیارد و 196 میلیون ریال با اعمال ضرایب فصلی موردنظر، بین شهرداری و قرارگاه سازندگی خاتم‌الانبیا مورد تصویب قرار گرفت.

در همین جلسه و در راستای خودکفایی سازمان فضای سبز شهرداری شیراز ایجاد، پرورش و تولید گل و گیاه و نهال درختی توسط این سازمان به تصویب اعضای شورا رسید همچنین مقرر شد سازمان فضای سبز در بحث ارائه خدمات فنی و تخصصی به‌صورت جدی‌تر وارد شود.

از دیگر مواردی که در ذیل اقدامات پایان سال شورا قابل ذکر است، توزیع یکهزار و 200 اصله نهال نارنج برای کاشت در 120 مسجد سطح شهر شیراز بود که با تصمیم و پی‌گیری کمیسیون فرهنگی شورای اسلامی این شهر محقق شد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار