وقتی مشکل دلالان قهري برطرف نمی‌شود
پیش از ورود به پایانه مسافربری دوره‌ات می‌کنند، گاهی چمدانت را گرفته و به همان سو هدایتت می‌کنند که پورسانت بیشتری می‌گیرند؛ بازار سیاه می‌سازند و هنوز هم عزمی برای برخورد با این دلالان نیست!
کد خبر: ۱۵۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۷ اسفند ۱۳۹۳ - ۰۶:۲۱ 18 March 2015

خانوم کجا؟آقا کجا میری!؟تهران،اصفهان،شیراز...همدان حرکت...و جمله هایی مشابه این را از زبانشان زیاد می شود شنید درحالیکه برغم ظاهرشان که مشفق و راهنما نشان می دهند گاهی فقط باعث گرانی بلیط و سرگردانی بیشتر مسافر می‌شوند تا بشود مصداقی شعری که می‌گفت: از هر طرف که رفتم جز حیرتم نیافزود!

به گزارش تابناک خراسان رضوی، براساس آمار همه ساله بالغ بر ۲۵ تا 27 میلیون نفر وارد مشهد مقدس می شوند و ۳۰ درصد این سفرها از طریق پایانه مسافربری انجام می شود و نگاهی به آمارها حکایت از آن دارد که ۷ میلیون و ۶۶۲ هزار نفر از مسافران و زائران ورودی مشهد از طریق پایانه مسافربری خدمات دریافت کرده اند اما برخی کمبودها و نقایص موجود در این پایانه، موجب نارضایتی و سرگردانی مسافران شده است.

یکی از نگرانی های زائران و مسافران تهیه بلیت رفت وبرگشت و نابسامانی های موجود در پایانه مسافربری کلان شهر مشهد است. اگرچه مشهد پایتخت معنوی ایران نام گرفته است و به ادعای مسئولان شهرداری بزرگ ترین پایانه مسافربری خاورمیانه را در خود جای داده است اما همین پایانه هم روزهایی در برابر خیل کثیر زائران و مسافران کم می آورد و زائران و مسافران خسته می مانند و تلخ کامی در آخرین لحظات حضور در شهر مقدس مشهد.

وجود جارچیان ودلالان بلیط  یکی از مشکلات اصلی پایانه ها است که علاوه بر ایجاد مشكل برای مسافران باعث ایجاد فضایی نامناسب و ملتهب در نگاه هر مسافر و بازدید کننده‌ای می‌شود و از سویی دیگر تعاونی های مختلف حاضر در ترمینال نیز در این ایام به دلیل ضعف نظارت، هر کدام به شیوه خود اقدام به فروش بلیط به مسافران می کنند و با این شرایط آتش بازار سیاه بلیط را که به دلیل ضعف در نظارت تشکیل شده فروزان تر می‌کنند.

مديرعامل سازمان پايانه هاي مسافربري شهرداري مشهد با قبول مشکل دلالان و برخی حواشی و مفسده های حضور آنان درباره چگونگي برخورد با این دلالان بليت‌های اتوبوس در پايانه مسافري امام رضا(ع) مشهد گفت: موضوع دلالي از قديم در اين پايانه وجود داشته است و اين موضوع را نمي توان به صورت قهري برطرف کرد.
سيدمهدي علوي مقدم با اشاره به برنامه هاي نوروزي اين سازمان براي استقبال از مسافران نوروزي در پايانه هاي مسافربري مشهد، گفت: ۴۳۵ دستگاه تاکسي، ۷۵ دستگاه اتوبوس و ۳۵ دستگاه وانت بار از مبداء پايانه مسافري امام رضا(ع) به زائران و مجاوران ارائه خدمت مي کنند.
وی افزود: بيش از ۱۴۰ دوربين نظارتي در پايانه ها به برقراري امنيت کمک مي کنند و متکديان در سطح پايانه ها و اطراف آن نيز جمع آوري مي شوند.

 مدیرسازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد نیز با تاکید بر لزوم برخورد با جارچیان گفت: با توجه به رقابت بین شرکت های تعاونی در فروش بلیط و جذب مسافر متاسفانه شاهد حضور این دلالان در محیط پایانه هستیم.

سید مهدی علوی مقدم ادامه داد :برای برخورد با این افراد از نیروی انتظامی درخواست شده که نیروهای خود را در فضای ورودی تا سالن اصلی مستقر کنند  ولی در زمان شلوغی با توجه به ازدحام مسافران گاها شناسایی این افراد مشکل است.

وی تصریح کرد: حذف فضای ورودی پایانه حدفاصل خیابان امام رضا(ع) تا ورودی سالن انتظار از جمله اقدامات اجرایی است که به منظور جلوگیری از حضور جارچیان ودلالان در دستور کارقرار گرفته است.

 مدیرسازمان پایانه های مسافربری شهرداری مشهد افزود: مطالعات طرح انجام شده و نقشه های اجرایی نیز تهیه شده است و به زودی مراحل اجرایی وعملیاتی کار نیز آغاز می شود.

وی تاکید کرد: سازمان پایانه ها به منظور افزایش امنیت مسافران اقدام به ساخت کلانتری در محیط پایانه کرده تا نیروهای انتظامی تمام وقت در این محیط حضور داشته باشند و در این ایام نیز به منظور افزایش امنیت مسافران و برخورد با اینگونه افراد با هماهنگی های انجام شده  و با هزینه سازمان از نیروهای انتظامی خواسته شده در ساعات غیر کاری در پایانه حضورداشته باشند.

علوی مقدم بیان کرد: اینگونه اقدامات صرفا می تواند بخشی از این مشکل را حل کند و برای حل اساسی موضوع باید با فرهنگ سازی برای مردم و شرکت ها ریشه این معضل را خشکاند.

معاون فنی واجرایی سازمان پایانه های شهرداری مشهد نیز بیان کرد: پدیده دلالی در پایانه های مسافربری ناشی از رقابت ناسالم میان شرکت های تعاونی وکسب درآمد به روش های غیر مجاز است.

سید امیر حسینی با بیان اینکه برای حذف اصولی مشکل باید فرایند ها اصلاح شود افزود: کمیسیون های ماده ۱۱ و۱۲ به منظور رسیدگی به تخلفات رانندگان وشرکت های تعاونی می باشد ولی بحث برخورد با دلالی در اولویت کاری این کمیته ها قرار ندارد.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار