مدیر کارگروه ادبیات خانه اندیشمندان علوم انسانی کشور با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات بد در کشور ما که به دولت مربوط می‌شود، حذف و یا کاهش یارانه کتاب است،گفت: باید کتاب با شرایط روان‌تر و تسهیل شده، در اختیار مردم قرار گیرد.
کد خبر: ۱۴۸۶۸۴
تاریخ انتشار: ۲۹ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۵۴ 20 December 2015
به گزارش تابناک مازندران، عبدالرحیم نیکخواه امشب در حاشیه برگزاری دوازدهمین نمایشگاه سراسری و بین‌المللی کتاب مازندران اظهار کرد: فرهنگ و تمدن، دو مقوله جدا و در عین حال در هم تنیده‌اند.

وی با بیان اینکه تمدن جنبه مادی، فیزیکی و فرهنگ هم جنبه فکری و اندیشه‌ای جامعه را سامان می‌دهد، افزود: تعامل این دو از فرهنگ شروع می‌شود و فرهنگ است که به تمدن جهت داده و مسیر تمدن را روشن و هموار می‌سازد.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه با اشاره به اینکه در معنای عملیاتی و کاربردی، زندگی، معیشت، پوشش، خوراک و شغل و مسائلی از این دست بیانگر فرهنگ مردم هستند، گفت: کتاب آیینه تمام‌نمای فرهنگ مردم و مبین آینده تمدنی جوامع است.

این مسئول تصریح کرد: در فرهنگ ملی و دینی ما کتاب یک معروف بزرگ است، برگزاری نمایشگاه کتاب، ترویج معروف است.

نیکخواه با اشاره به اینکه یکی از اتفاقات بد در کشور ما که به دولت مربوط می‌شود، حذف و یا کاهش یارانه کتاب است، ادامه داد: در کشور ثروتمندی مانند کشور ما کتاب باید با شرایط روان‌تر و تسهیل شده، در اختیار مردم قرار گیرد.

مدیر کارگروه ادبیات خانه اندیشمندان علوم انسانی کشور با بیان اینکه بخش دیگری از معضل در حوزه کتاب، کتاب نخواندن مردم است، خاطرنشان کرد: به نحوی که شاخص‌های کتاب خریدن و کتاب خواندن در کشور، در مقایسه با بسیاری از کشورهای دیگر به شدت پایین است.

این ناشر با اشاره به اینکه کتاب نخواندن دلایل مادی، معنوی، فکری و فرهنگی دارد، اظهار کرد: از جمله دلایل کتاب نخواندن مردم، احساس بی‌نیازی از کتاب است، همان‌گونه که آموزش و پژوهش مورد بی‌توجهی افراد و سازمان‌ها قرار می‌گیرد به همان دلیل کتاب هم خوانده نمی‌شود و این یکی از معایب بزرگ فرهنگی در کشور است.

رئیس جهاد دانشگاهی دانشگاه علامه با بیان اینکه مردم درباره کتاب خواندن، احساس نیاز نمی‌کنند، افزود: مدیریت جامعه، مدیریت علمی نیست و بدون کتاب اداره می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کتاب یک رسانه بزرگ است و در زمان ما کتاب تغییر شکل فیزیکی داده است، تصریح کرد: ذائقه مردم، تغییر به سمت فضای مجازی و عصاره و چکیده است که در فضای مجازی این مسئله قابل دسترسی است اما این موضوع باعث کاهش ارزش کتاب نمی‌شود.

 مدیر کارگروه ادبیات خانه اندیشمندان علوم انسانی کشور با بیان اینکه آمدن فضای مجازی، کتاب را به حاشیه نمی‌برد، ادامه داد: بنیان‌های فرهنگی در کتاب است و رسانه هم مثل کتاب دو جنبه فیزیکی، شکلی و جنبه فکری دارد.

این مسئول در پایان با اشاره به اینکه ذائقه مردم متفاوت شده و علاقه‌مند به خلاصه‌گویی هستند، گفت: ویژگی رسانه تسهیل  و سرعت در ارتباطات است و قوه رسانه مافوق دیگر قوه‌ها است و به صورت مستقل باید دیده شده و جهت‌دهی شود.

راهبردهای توسعه استان مازندران، راهبرهای توسعه شهرستان بهشهر، نکا و گلوگاه از جمله تالیفات عبدالرحیم نیکخواه است.

فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار