شاخه سبز چاپ قم روز چهارشنبه مطلبی با عنوان «فردا تشریف بیارید ساعات کاری تمام شده است؟» را به قلم عباس قاسمی میمند منتشر کرد.
کد خبر: ۱۴۶۱۵۹
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۲۳:۴۰ 16 December 2015
به گزارش تابناک قم، در این مطلب می خوانیم: ساعت نزدیک 12 است و برای گرفتن یک امضا در یک سازمان و یا نهاد از ساعت 10 پله ها را بالا و پایین کرده است، اما دریغ از یک راهنمایی درست و درمان.

دست آخر هم وقتی آبدارچی بخش او را راهنمایی کرده که امضای کذایی را باید از کدام اتاق و چه کسی بگیرد، حالا با درب بسته اتاق مواجه شده و وقتی سوال می کند چرا در ساعت کاری درب اتاق بسته است، می گویند:رفته است نماز، ارباب رجوع نگران در اتاق ایستاده و آقای کارمند بالاخره ساعت 14 با موبایلی که در دستش است مشغول صحبت با کس دیگری است. 

کارمند بدون توجه به ارباب رجوعی که شاید صدها کیلومتر از آن طرف آمده است وارد اطاق می شود. بعد از اینکه تلفنش به پایان میرسد نگاهی به ارباب رجوع می کند و می گوید بفرمایید، امری بود. ارباب رجوع نامه ای که در دستش است را به وی داده و کارمند بعد از نگاه کردن به نامه، با کمال خونسردی می گوید: این نامه مرتبط به بنده نیست بدهید به آقای ....... ارباب رجوع به اطاق دیگری مراجعه می نماید، ساعت نزدیک به 14:25 دقیقه را نشان میدهد، وقتی به اطاق دیگری مراجعه میکند، میبیند که کارمند آماده برای رفتن است و سیستم و نور اطاق خاموش.

کارمند بدون اینکه نگاهی به نامه بنماید و یا اگر نگاه کند بدون اینکه اهمیتی دهد، می گوید که کار اداری تعطیل شده ، فردا مراجعه نمایید، و فردا هم ارباب رجوع باید با کفش های آهنی به اداره مراجعه کند تا شاید مشکلش حل شود، از آن مهم تر حتی برخی شاکی هم می شوند و میگویند چرا الان مراجعه کردی؛ غافل از اینکه ارباب رجوع ساعت هاست که از این اطاق به این اطاق پاس داده شده است. 

و اینها از نمونه مواردی است که متاسفانه در ادارات و نهادهای مختلف به چشم می خورد و هستند کارمندانی هرچند اندک، که به طرق مختلف احساس میکنی، یا از زیر بار مسئولیت شانه خالی میکنند، یا خیلی قانونمدار هستند که نکته اول قویتر به نظر میرسد، حال آنکه نظارت مطلوبی هم بر کار این افراد نیست.

آنچه که بدان اشاره شد نمونه ای از موارد مختلفی است،که در نهادها مشاهده میشود که کارمندان آنگونه که باید در خدمت دستگاه و مراجعه کنندگان نیستند، و این امر نیاز به کارهای کارشناسی دارد و قصه دیروز و امروز نیست. از سوی دیگر مادامی که نظارت و مدیریت کافی بر نحوه کار کارمندان به ویژه در بخش دولتی وجود نداشته باشد، این مشکلات حل نخواهد شد.

فاصله چند کیلومتری ارباب رجوع و تکریم واقعی چیزی نیست که با انعکاس چند خبر و تجلیل و مصاحبه قابل ترمیم باشد و این آسیب فرهنگی و اجتماعی، چالشی است که نظام اداری کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است. وقتی مراجعین به پاسخگو نبودن کارکنان اعتراض می کنند در برخی موارد به جای تکریم با تهدید روبرو می شوند.

برخی از ارباب رجوع با این که از کم کاری کارمندان کلافه شدند، همین طور دست روی دست گذاشته اند و هیچ گونه اعتراضی به خود کارکنان و یا مدیران آنها نمی کنند. بی خیالی ارباب رجوع روز به روز به بدتر شدن رفتار کارکنان منجر می شود. ما نکته ای که باید بدان اشاره کرد این است، چرا کارکنان کم کاری می کنند؟ » این پرسش ساده ای است که بسیاری از مدیران و ارباب رجوع سازمانها با آن روبرو هستند. بسیاری از مدیران بدنبال پاسخ و در جست و جوی راه حلی برای کم کاری کارکنان هستند. در پایان باید این را متذکر بشویم که برای اصلاح کم کاری برخی کارکنان ابتدا می بایست علت این امر را بیابیم و سپس به دنبال راه چاره باشیم. اگر کارکنان اهداف سیستم را بدانند و با آن موافق باشند و یا از سیستم بازخورد مناسب دریافت نمایند، کمتر شاهد این گونه کم کاری ها خواهیم بود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار