رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل از نبود بیمار مبتلا به ویروس آنفلوآنزا در این استان خبر داد.
کد خبر: ۱۴۵۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۰۰:۱۰ 16 December 2015
دکتر فرهاد پورفرضی روز سه شنبه به خبرنگار ایرنا گفت: علائم بیماری آنفلوآنزا به سرماخوردگی مشابه است اما هر سرماخوردگی به معنای ابتلا به آنفلوآنزا نیست و تا نمونه برداری از ترشحات دهان و دستگاه تنفسی بیمار در آزمایشگاه های تبریز یا تهران تایید نشود، ابتلا به آنفلوآنزا قطعی نخواهد بود.
وی افزود: به منظور اطمینان از نبود بیمار آنفلوآنزا در استان به طور مرتب از موارد مشکوک نمونه برداری و به آزمایشگاه ها ارسال می شود و تاکنون موردی دال بر بیماری آنفلوآنزا تایید نشده است.
وی اظهار کرد: ویروس آنفلوآنزا همه ساله جهش می یابد و به منظور جلوگیری از شیوع آن، واکسن های مربوطه در مراکز درمانی دولتی و گاه خصوصی عرضه می شود، اما به لحاظ زمانبر بودن تحریک سیستم ایمنی بدن توسط این واکسن، بهتر است واکسن آنفلوآنزا در ماه های شهریور و مهر تزریق شود.
پورفرضی بیان کرد: واکسن و داروی آنفلوآنزا به مقدار لازم تهیه شده است و در صورت نیاز و ارجاع بیمار توسط پزشک متخصص در مراکز درمانی ارائه خواهد شد.
او ادامه داد: یک بخش بیمارستان امام خمینی (ره) اردبیل با 28 تخت، اتاق های ایزوله با فشار منفی در بیمارستان بوعلی این شهرستان و اتاق های ایزوله دیگر در مراکز درمانی دولتی شهرستان های استان جهت بستری و درمان بیماران احتمالی آنفلوآنزا پیش بینی شده است.

*** شش فوق تخصص دستگاه گوارش در استان فعالیت می کنند
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی درمانی استان اردبیل گفت: پنج پزشک فوق تخصص دستگاه گوارش در شهرستان اردبیل و یک فوق تخصص این رشته در شهرستان پارس آباد مشغول خدمت هستند و به زودی یک فوق تخصص دیگر در این رشته به شهرستان اردبیل اضافه خواهد شد.
دکتر پورفرضی افزود: یک پزشک فوق تخصص گوارش که متعهد خدمت در استان اردبیل نبود، به علت مشکلات شخصی تقاضای انتقال داشت و از شهرستان های تهران و مراغه موافقت پذیرش گرفته بود، که بعد از طرح درخواست وی در هیات جذب دانشگاه و تامین دو پزشک فوق تخصص گوارش به جای آن، با انتقال وی موافقت شد اما او هنوز در تصمیم خود مردد است و احتمال دارد در اردبیل بماند.
وی اظهار کرد: دو پزشک فوق تخصص گوارش که به جای پزشک درخواست کننده انتقال، تامین شده است متعهد خدمت در استان اردبیل هستند و به مدت دو برابر زمان تحصیل در استان حضور خواهند داشت.
وی بیان کرد: در حال حاظر برای پنج پزشک فوق تخصص گوارش در شهرستان اردبیل فقط چهار بیمار وجود دارد و چون این پزشکان متعهد به خدمت در مراکز دولتی هستند و امکان صدور پروانه مطب برای آنها وجود ندارد، به لحاظ کمبود بیمار گوارشی در اردبیل با مشکل پایین بودن درآمد مواجه شده اند اما درحال خدمت هستند.
پورفرضی ادامه داد: یک پزشک فوق تخصص خون و سرطان و یک پزشک رادیوتراپی و شیمی درمانی نیز در دو شیفت صبح و عصر در اردبیل مشغول خدمت هستند و از این نظر کمبودی در استان وجود ندارد.
وی از فعال شدن پزشک فوق تخصص غدد اطفال در شهرستان اردبیل و از تامین شدن پزشک جراح و در حال تجهیز بودن اتاق عمل با 10 میلیارد ریال اعتبار در شهرستان مشکین شهر برای اولین بار خبر داد.
وی گفت: برای اولین بار برای شهرستان خلخال پزشک متخصص گوش و حلق و بینی تامین شده است و اتاق عمل نیز در آن شهرستان تجهیز می شود.
رییس دانشگاه علوم پزشکی استان اردبیل بیان کرد: 10 میلیارد ریال برای خرید تجهیزات اکو کاردیوگرافی (اکوی قلب) در شهرستان اردبیل هزینه شده است و پزشک فوق تخصص مربوطه از اسفندماه امسال مشغول به خدمت خواهد شد.
پورفرضی اضافه کرد: در ادامه توسعه خدمات بهداشتی درمانی در استان، مجوز احداث یک بیمارستان 500 تختخوابی تخصصی و فوق تخصصی شامل تمام بخش ها در محوطه دانشگاه علوم پزشکی اردبیل اخذ شده است و این مرکز درمانی به یک هزار تختخواب قابل ارتقا خواهد بود.

*** الویت آزمایش در اورژانس ها با موارد فوریتی است
رییس دانشگاه علوم پزشکی و خدمات درمانی بهداشتی استان اردبیل گفت: درخواست انجام آزمایش در بیمارستان های دولتی به منظور چکاب و بررسی سلامت فرد مورد تقاضا در الویت قرار ندارد و این بخش ها باید آزمایشات فوریتی ارجاع شده از سوی اورژانس ها و پزشکان را در الویت قرار بدهند.
پورفرضی افزود: به تازگی یک فرد متقاضی چکاب به آزمایشگاه بیمارستان ولایت گرمی مراجعه و دو آزمایش ردیف اول و دوم قید شده در دفترچه درمانی وی به لحاظ فوریتی بودن انجام و جواب آنها نیز به متقاضی ارائه شده است و از ادامه آزمایشات به علت فوریت نداشتن صرف نظر گردیده است؛ اما این بیمار ادعا کرده که آزمایشگاه بیمارستان از پدیرش وی خودداری نموده است.
وی اظهار کرد: با تمام توان تلاش می شود برای جلوگیری از مراجعه مردم به استان های دیگر، نیازهای بهداشتی درمانی استان تامین شود و جا دارد مردم با اعتماد به سیستم دولتی، زمینه ارائه خدمات بهتر و بیشتر را فراهم نمایند.
وی بیان کرد: تامین 20 الی 25 درصد سلامتی مردم بر عهده وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی است و سایر دستگاه های دولتی نیز در این کار مهم سهیم هستند و به یقین با نگاه مثبت و اعتماد مردم، مراکز درمانی بیش از پیش برای خدمت به مردم راغب خواهند بود.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار