تالار آیینه معروف به کاخ تچر یا تچرا در تخت جمشید با داشتن خط نوشته هایی از دوران هخامنشیان تا دوران معاصر مانند یک موزه خط نشان دهنده سیر تکاملی خط است.
کد خبر: ۱۴۴۶۴۹
تاریخ انتشار: ۲۳ آذر ۱۳۹۴ - ۲۰:۰۳ 14 December 2015
تالار آیینه معروف به کاخ تچر یا تچرا در تخت جمشید با داشتن خط نوشته هایی از دوران هخامنشیان تا دوران معاصر مانند یک موزه خط نشان دهنده سیر تکاملی خط است.تالار آیینه معروف به کاخ تچر یا تچرا در تخت جمشید با داشتن خط نوشته هایی از دوران هخامنشیان تا دوران معاصر مانند یک موزه خط نشان دهنده سیر تکاملی خط است.
 
 
تابناک فارس به نقل از خبرگزاری صداو سیما: رئیس مجموعه جهانی تخت جمشید با بیان این مطلب افزود:این کاخ در دوره های مختلف تاریخی مورد باز دید بازکنندگان مختلف حتی شخصیت های برجسته ای از سراسردنیا قرارگرفته است که با خطوطی به زبان خود یادگاریهایی از آنان در این کاخ حک شده است وعلاوه بر تبدیل این کاخ به یک موزه خط، اطلاعات تاریخی زیادی هم از آنها بدست می دهد.

رضایی منفرد افزود: در این کاخ بیش از10 نمونه خط از جمله خطوط میخی ،کوفی،عربی،نستعلیق،شکسته نستعلیق ،ثلث،ارمنی و لاتین روی دیواره ها و کتیبه های این کاخ حک شده اند که بیانگر گذرافراد با ملیتهای مختلف و حتی افراد برجسته و معروفی است که نام خود را در این کتیبه ها به یادگار حک کرده اند.

او گفت : ازجمله این افراد می توان به خطوط فرهاد میرزا پسر فتحعلی میرزا ولیعهد فتحعلی شاه که زمانی والی فارس بوداشاره کردکه درکتیبه ای باخط نسخ به کاوش های خوددراین مجموعه و دو شخصیت موسیو اندرسن و فاکرمن که در کاوش به وی کمک کرده اند اشاره کرده است.

خطوطی از شاهرخ میرزا یا ازدو ره دیلمیان،مثلاعضد الدوله دیلمی و یاشا پورسکانشاه از دوره ساسانی نمونه هایی دیگرازاین خطوط است.

وجود کتیبه های سه زبانه با سه نوع خط میخی ایلامی ،بابلی و پارسی باستان ویژگی منحصر به فرد این کاخ است که با یک معنا و مفهوم سه خط مختلف را نشان می دهد و از مهمترین ابزار های رمز گشایی خطوط باستان به شمار می رود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار