این روزها نه اینکه خیال کنید چشم و هم‌چشمی است، نه! همه دنبال این هستند که در کنار بیمه‌های درمانی که دارند، البته اگر وضع اقتصادی‌ هم اجازه بدهد، خودشان را بیمه عمری، آتیه‌ای هم بکنند تا خیال کل خانواده و فک و فامیل را از آینده مبهم و خدای نکرده ابتلا به تیر غیب و اَجَل معلق جمع کنند که صد البته، هم از نظر عقلی و هم از نظر منطقی کار درستی است.
کد خبر: ۱۳۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۳۰ 05 December 2015

در این بین عده‌ای‌ هم هستند که از هفت دولت آزادند و نه به‌فکر آینده‌ و آتیه‌اند و نه خانواده و فک و فامیل نازنین که ما با این عده اصلا کاری نداریم.

بیشتر، طرف صحبتمان با همان افراد دوراندیشی است که حساب همه چیز را دارند، می‌خواهیم بدانیم برای پیشگیری از آسیب و ضررهای معنوی در زندگی چه می‌کنند. به‌عبارتی از کدام بیمه‌ها برای این منظور استفاده می‌کنند و چقدر روزانه یا ماهیانه یا شاید هم سالیانه حق بیمه‌شان را می‌پردازند؟

بیمه معنوی چه صیغه‌ای است؟

شاید تا پیش از این، با این لفظ خیلی خودتان را درگیر نکرده باشید، اما حتم بدانید که در روزمرگی‌های زندگی‌تان‌ خیلی با این نوع بیمه برخورد داشته‌اید؛ منظور آن‌چیزی است که از اعماق وجود آدمی در طلب یک حامی دائمی برمی‌خیزد تا همواره از او در برابر آنچه پیش می‌آید، محافظت کند.

در حقیقت وقتی آدمی می‌خواهد کاری بکند و می‌گوید: «أَعُوذُ بِا... مِنَ الشَّیطَانِ الرَّجِیمِ»، یعنی به خدا پناه می‌برم و در سنگر قدرت او، خودم را از شر هر‌چه بدی است، محفوظ می‌کنم، این یعنی همان بیمه‌شدن از نوع معنوی.

در دعاها، دعاهایی نظیر دعای ابوحمزه ثمالی وقتی می‌گوییم: «وَاکْفِنِی مَئُونَةَ إِنْسَانِ سَوْءٍ وَ جَارِ سَوْءٍ وَ سُلْطَانِ سَوْءٍ وَ قَرِینِ سَوْءٍ وَ یوْمِ سَوْءٍ وَ سَاعَةِ سَوْءٍ»؛ خدایا این خطرات برای من پیش می‌آید؛ انسان بد، همسایه بد، پادشاه بد، همنشین بد، روز بد و ساعت بد، خودت مرا محفوظ بدار؛ این یعنی بیمه‌ معنوی.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی در تعریف بیمه معنوی می‌گویند: دعایی داریم به نام دعای عدیله که در آن انسان می‌گوید: خدایا تو حق هستی، مرگ حق است، جهنم حق است، بهشت حق است، سؤال نکیر و منکر هم حق است و در آخر هم می‌گوید: خدایا با وجود این حرف‌هایی که زدم، خیالم راحت است؛ چون ممکن است موقع جان کندن آن قدر حواس پرتی پیدا کنم و در دامن وسوسه و شک و فراق از زن و فرزند بیفتم و دیگر این حق و ناحق‌ها را در آن جا نگویم. خدایا الان که حواسم جمع است، اصول دینم این است. خدایا تو را قبول دارم. پیامبرت را قبول دارم. همه را قبول دارم. این ایمانم را حالا که حواسم جمع است از من قبول داشته باش.

وقتی که دارم می‌لرزم به من روی بنما. این خودش بیمه است که خدایا الان که سالم هستم، عقایدم را می‌گویم، در وقت‌های خطرناک تو خودت در خطرها و هجوم وسوسه‌ها این عقاید سالم را به من برگردان.

چگونه خودمان را بیمه کنیم؟

همان عقل سلیمی که بیمه امور مادی را تایید می‌کند، بیمه امور معنوی را هم توصیه و تایید می‌کند، پس در اصل موضوع جای هیچ بحثی نیست و همه ما نیازمند این بیمه هستیم.

جالب است بدانید مانند انواع بیمه در امور مادی، انواع بیمه‌ معنوی را هم داریم، یعنی شما برای ضمانت هرکاری می‌توانید از بیمه مخصوص به آن کار استفاده کنید و کافی است که حق بیمه آن را به همان اندازه استطاعت‌تان پرداخت کنید.

حجت‌الاسلام‌والمسلمین قرائتی در این باره هم نظر جالبی دارند و می‌گویند: هرکس برای خدا کار بکند، بیمه است؛ چون برای مردم که کار می‌کنی یا برایت سوت می‌کشند یا کف می‌زنند یا مرسی می‌گویند، یا درنهایت دسته گل روی قبرت می‌گذارند، اما اگر برای خدا کار کنی، خداوند هم کارت را و حالت را بیمه می‌کند تا آن طرف هم درامان باشی، یعنی جزای خدا ابدی است و جزای مردم موقتی. پس اگر می‌خواهی کارت بیمه شود، فقط برای خدا کار کن. خداوند در آیه‌٩۶ سوره مبارکه نحل هم همین را می‌گوید: «ما عندکم یرفع»، هرچه که رنگ شما باشد از بین می‌رود و «و ما عِنْدَ ا... باقٍ»، هرچه رنگ خدا دارد، می‌ماند. هر که هستید، فقط برای خدا کار کنید، چون حقوق دنیایی ناچیزاست.

چند نوع بیمه معنوی داریم؟

گفتیم که بیمه‌های معنوی انواع مختلفی دارند با کارکردهای متفاوتی، مانند:

١- نماز: نماز را برپا دار، همانا نماز تو را از گناهان آشکار و کارهای ناپسند بازمی‌دارد (عنکبوت/۴۵)

٢- رهبری معصوم و نیت خالص و توحید: کَلِمَةُ لا إِلَهَ إِلا ا... حِصْنِی مَنْ دَخَلَ حِصْنِی أَمِنَ عَذَابِی ... .

٣- دعا، صدقه، عقیقه، روزه، حج و زکات: اموالتان را با زکات محفوظ بدارید.

۴- پرهیز از نگاه‌های ممنوع: به مردان مومن بگو: چشمان خود را از آنچه حرام است، فرو بندند و ... (نور/٣٠)

۵- ازدواج: رسول‌اکرم(ص) می‌فرمایند: کسی که ازدواج می‌کند، نصف دینش محفوظ است.

۶- قصاص: ای صاحبان خرد، برای شما در قصاص مایه حیات است، باشد که ... ( بقره/١٧٩)

٧- استعاذه: ... همانا او و فرزندانش را از شرشیطان رانده شده به پناه تو می‌آورم ( آل‌عمران/٣۶)

٨- حجاب: ... در رفتار خود نرمی و طنازی نداشته باشید تا کسی که بیمار دل است، طمع کند و ... (احزاب/٣٢)

٩-تلاوت قرآن: امام‌صادق(ع) می‌فرمایند: با تلاوت سوره نور خودتان و اموالتان را حفاظت کنید.

١٠-نماز جمعه: نماز جمعه انسان را از شایعات بیمه می‌کند.

منبع: شهرآرا


اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار