رييس دانشگاه علمي كاربردي استان يزد با بيان اين كه توسعه صنایع آلاینده، سلامت مردم را نشانه گرفته، تصريح كرد: راه برون رفت از این مشکل توسعه پایدار صنایع معرف استان از جمله صنعت سوارکاری است.
کد خبر: ۱۳۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۲۹ 22 November 2015

به گزارش تابناک یزد،دکتر "ناصر صدرا ابرقویی" در نشستي كه به منظور نیازسنجی آموزش‌های مهارتی مورد نیاز صنعت سوارکاری با حضور ريیس هیات‌سوارکاری استان، تعدادی از خبرگان این صنعت و کارشناسان دانشگاه جامع علمی کاربردی یزد برگزار شد، ضمن انتقاد از افزایش میزان آلودگی زیست محیطی صنعتی در استان  گفت: توسعه صنعتی بدون لحاظ مسائل زیست محیطی و کنترل آلاینده‌ها، استان را در آینده با بحران مواجه خواهد کرد.


وي تصریح کرد: اقلیم خشک و فاقد رطوبت یزد، فرو نشستن ذرات معلق درهوا را به تاخیر می‎‎اندازد بگونه ای که این ذرات گاهاً از طریق مجاری تنفسی جذب ریه افراد می‏‏شود و این موضوع نیز یکی از مهمترین مواردی است که باید مورد توجه مسئولین استان قرار بگیرد زیرا توسعه صنایع آلاینده، سلامت مردم را نشانه گرفته است.

صدرا ابرقویی در ادامه گفت: راه برون رفت از این مشکل توسعه پایدار صنایعی است که معرف استان ما در کشور بوده است از جمله این صنایع می‌توان به شیرینی‌سازی، ترمه‌بافی، گردشگردی و سوارکاری اشاره کرد.

وی از صنعت اسب و سوارکاری به عنوان یک صنعت پاک و سودآور برای استان یاد کرد و گفت: گسترش آموزش‌های مهارتی در صنعت سوارکاری باعث توسعه بیشتر استان یزد خواهد شد و می‌توان یزد را بعنوان قطب آموزش کشور در این زمینه تبدیل کرد و با توجه به آموزش‌های مهارتی و تحقیقات کاربردی می‌توان نقش صنعت سوارکاری را در توسعه پایدار استان یزد پررنگ‌تر كرد.

رييس دانشگاه علمي كاربردي يزد در پايان نيز خاطر‌نشان کرد: لازمه این کار در وهله اول نیازسنجی آموزش‌های مهارتی و تعریف طرح های تحقیقاتی در این حوزه است و در مرحله بعد سازماندهی اجرای آموزش ها و تحقیقات در قالب مراکز آموزش علمی كاربردی بخش خصوصی با نظارت و هدایت دانشگاه جامع علمی کاربردی امکان‌پذیر خواهد شد.

"احمد زارع پور اشكذري" ريیس هیات سوارکاری استان نيز در سخنانی گفت: پیشرفت صنایع در استان یزد باعث بوجود آمدن مشکلاتی از جمله آلودگی زیاد زیست‌محیطی برای مردم شده است باید برای این موضوع تدبیر جدی اتخاذ شود

وی خاطر نشان کرد: صنعت فولاد که پرآب خواه‌ترین صنعت استان است، در سال های گذشته باعث بوجود آمدن آلودگی زیست محیطی زیادی شده است.

زارع‌پور گفت: توسعه صنعت سوارکاری به عنوان یک صنعت پاک و اشتغال‌زا در سال‌های گذشته با استقبال زیادی روبه رو شده است، البته این صنعت در کشورهای اروپایی نقش قابل توجهی در درآمد کشورها دارد، به گونه‌ای که صنعت سوارکاری در اغلب کشورهای توسعه یافته به عنوان دومین صنعت پردرآمد در کنار صنعت گردشگری محسوب می‌شود و نقش قابل توجهی در رشد اقتصادی آن کشور دارد.

به گفته‌ي رييس هيات سواركاري استان يزد، کشور ما نیز با وجود پتانسیل‌های فراوان در این زمینه به عنوان قطب   این صنعت در آسیا مطرح شده و استان یزد با توجه به مسابقه فرهنگی و قطب گردشگری در کشور می‌تواند با  همکاری دانشگاه جامع علمی کاربردی و ارائه آموزش‌های مهارتی در این زمینه و استفاده از نخبگان این صنعت در استان به عنوان پایلوت در ارائه آموزش‌های مهارتی در کشور معرفی شود.
منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار